תפריט נגישות

איך עובד טיפול CBT בהפרעה אובססיבית-קומפולסיבית (OCD)?

איך עובד טיפול CBT בהפרעה אובססיבית-קומפולסיבית (OCD)?

צוות בטיפולנט

מהי הפרעה אובססיבית קומפולסיבית (OCD)?

הפרעה אובססיבית קומפולסיבית (OCD) היא הפרעה נפוצה שעשויה להיות לעיתים משתקת עבור האדם המתמודד עמה. עד לפני כ-30 שנים, רווחה הסברה שמדובר בהפרעה פסיכיאטרית נדירה, שמשפיעה על חלק קטן ביותר מהאוכלוסייה. אך כיום, גוברת המודעות להיקפה של ההפרעה וידוע כי למעשה היא משפיעה על מיליוני אנשים בכל רגע נתון.

בהיעדר טיפול מתאים, OCD עשוי להשפיע באופן דרמטי על החיים היות וההפרעה כוללת מחשבות מעיקות, מפחידות וחודרניות (אובססיות), במרבית המקרים לצד טקסים חזרתיים וממושכים, שגוזלים זמן רב מן האדם (קומפולסיות) ומשבשים את שגרת יומו.

בבסיסן, ההתנהגויות ב-OCD הן מאמץ בלתי יעיל שמטרתו לייצר תחושת ביטחון במצב בו האדם מרגיש מאוים. אבל, למרבה האירוניה, הפעולות הללו לרוב רק מובילות לעליית החרדה, מפני שהן מגבירות את החשש והספק, ומעוררות אפילו יותר דאגה מתוך התחושה שבלי הטקס המחשבה האובססיבית והמפחידה תתממש במציאות.

ההשפעה של מגפת הקורונה

אצל כל מי שסובל מ-OCD המחשבות מתמקדות בנושאים אחרים. אצל חלק מן האנשים האובססיה תהיה יותר סביב תוקפנות, אצל אחרים דווקא סביב מיניות ואצל חלק (וזה גם הסטריאוטיפ הכי מוכר של OCD) האובססיה תהיה קשורה לניקיון, סדר ובריאות.

אצל אנשים אשר ה-OCD שלהם מתמקד בניקיון ובריאות, גם לפני מגפת הקורונה, המגע עם העולם החיצוני מביא לעיתים קרובות להצפה רגשית ולחרדה. אך עם פרוץ המגפה, ההתמודדות נעשתה מורכבת אפילו עוד יותר. נעשה קשה יותר להבחין בין דאגות שקשורות ל-OCD, שהן לרוב מופרזות ולא תואמות למציאות, לבין חששות רציונליים ממגפת הקורונה, שמשותפים לכלל הציבור שפתאום מרבה יותר לשטוף ידיים, לעטות מסכה ולהימנע ממגע. כמו כן, כאשר אלו הנחיות רשמיות של משרד הבריאות הדבר עשוי להגביר את הנטייה לקומפולסיות שקשורות בניקיון.

מדוע דווקא CBT ואיך זה עובד?

OCD מגיב ברוב המקרים היטב לטיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT). עבור רוב האנשים, טיפול CBT הוא הטיפול הראשון שמוצע ל-OCD, לעיתים גם בשילוב של טיפול תרופתי מסוים למינון החרדה במידה וזו כה גבוהה שהיא אינה מאפשרת התחלה של טיפול.

מחקרי הדמיה מוחית הראו ש-CBT משנה את הפעילות המוחית האופיינית בקרב חולי OCD באופן דומה לשינויים המוחיים שמייצרות תרופות, והוא אפקטיבי יותר, נטול תופעות לוואי, ועם סיכויים פחותים לחזרת המחלה. לפיכך, כיום זה הוא הטיפול המומלץ להפרעה אובססיבית קומפולסיבית.

הבסיס בטיפולי CBT ל-OCD הוא שיטה שנקראת ״חשיפה ומניעת תגובה״. בשיטה זו, המטפל חושף את המטופל למחשבות החודרניות ולתכנים שמטרידים אותו, ומונע ממנו לבצע את הקומפולסיה. לדוגמה, עבור מטופל שהמחשבות החודרניות שלו סובבות סביב ניקיון, והקומפולסיה שלו היא רחיצת ידיים, הטיפול יתמקד בהעלאת המחשבות החודרניות אודות ניקיון ולכלוך, ומניעת הפעולה של רחיצת ידיים. כמובן שההתקדמות של הטיפול היא מדורגת והמטופל והמטפל מתכננים ביחד את שלבי החשיפות השונים כדי שלא תיווצר מהר מדי חרדה שקשה להכיל אותה.

כלומר, הדרך להביא להקלה בסימפטומים של OCD היא להצליח לחוות ולעבד את החרדה (חשיפה) מבלי לנסות לנטרל אותה עם התנהגות קומפולסיבית (מניעת תגובה). לעיתים בתגובה לחשיפה החרדה נמשכת מספר דקות בודדות, אך לפעמים מדובר בפרקי זמן ארוכים יותר. על מנת שהטיפול יהיה יעיל, על המטופל לחוות את החרדה עד שהיא מתפוגגת. לכן, מדובר בטכניקה פשוטה אבל לא קלה ליישום, והיא דורשת מאמץ משמעותי מצד המטופל וליווי תמיכתי רציני מצד איש המקצוע המטפל. בהתאם לכך, חשוב להגיד שהמוטיבציה לשינוי מצד המטופל היא אחד הגורמים החשובים ביותר להצלחת הטיפול.

מקורות

American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (Fifth ed.). Arlington, VA: American Psychiatric Publishing

www.psychologytoday.com/us/blog/mind-matters-menninger/202103/coping-ocd-during-pandemic

www.psychologytoday.com/us/blog/think-well/201406/how-beat-ocd-without-drugs-its-simple-not-easy

אנשי מקצוע בתחום

טיפול ב-OCD

עוד מאמרים שיעניינו אותך