תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

6 דרכים בהן תוכלו לסייע לסובלים מפוסט טראומה

6 דרכים בהן תוכלו לסייע לסובלים מפוסט טראומה

צוות בטיפולנט

עידו גל רזון היה חייל ביחידה מובחרת בצה"ל ולחם במבצעים רבים. לאחר השחרור הוא החל לסבול מייסורים קשים – סיוטי לילה, פלאשבקים ממבצעים משירותו הצבאי, תחושה שהוא נמצא בקרב אפילו כשהיה בביתו שלו ועוד... הוריו וחבריו ניסו לסייע לו, אך לא היו בטוחים כיצד ניתן לעזור לו. רק כאשר אובחן כסובל מהפרעת פוסט טראומה היה ניתן להתחיל לתת לו את הסיוע אליו הוא זקוק.

סרט על חייו של עידו גל רזון ועל פוסט טראומה ממנה הוא סובל


אז מה זה פוסט טראומה ואיך עוזרים לסובלים ממנה?

פוסט טראומה היא הפרעה המופיעה לאחר חשיפה לאירוע המהווה סכנת חיים, פציעה קשה או פגיעה מינית. החשיפה לאירוע יכולה להיות ישירה (האדם עצמו נמצא בסכנה) או עקיפה (האדם היה עד לאירוע הטראומטי). מעבר לחשיפה לאירוע, במצב של פוסט טראומה האדם סובל מסימפטומים שונים אשר מתקיימים לאורך זמן וגורמים למצוקה נפשית משמעותית ו/או לפגיעה בתפקודו של האדם. סימפטומים אלה נחלקים לשלוש קבוצות מרכזיות:

1. חוויה מחודשת של האירוע המלווה במצוקה נפשית ועוררות פיסיולוגית. החוויה המחודשת יכולה לערב מחשבות חוזרות על האירוע הטראומטי, חלומות, דימויים ויזואליים מהאירוע, "פלשבקים" מהאירוע וכן הלאה.

2. נעשים ניסיונות להימנע מגירויים המזכירים את האירוע הטראומטי כגון הימנעות מהגעה לאזור בו התרחש האירוע, מפעילויות או מאנשים וחפצים המזכירים את הטראומה. 

3. חלה פגיעה במצב הרוח, העניין או ההנאה של האדם שנחשף לאירוע טראומטי. כגון תחושה לא אופיינית של ניכור ואדישות, עניין מופחת בפעילויות וקשרים משמעותיים ותחושה כללית של ניכור וזרות מאחרים. 

ההתמודדות עם פוסט טראומה איננה קלה לאדם הסובל מההפרעה אך גם לסביבתו. ריכזנו לכם 6 דרכים שבאמצעותם תוכלו לעזור ולהקל על התמודדותו של אדם קרוב לכם הסובל מהפרעה פוסט טראומטית.

6 דרכים בהן תוכלו לסייע לסובלים מפוסט טראומה

1. תמיכה חברתית: לעיתים קרובות אנשים הסובלים מהפרעה פוסט טראומטית מתרחקים מחבריהם וממשפחתם, חשוב לכבד את הגבולות שלהם אך גם לתת להם תחושה כי הם לא לבד. נסו לעודד אותם להצטרף לקבוצת תמיכה שבה ירגישו פחות בודדים בקשייהם. עודדו את הסובלים מההפרעה להתעמל, להיפגש עם חברים ולעסוק בתחביבים שגורמים להם להנאה. לימדו על ההפרעה, ככל שתדעו תוכלו לעזור יותר לסובלים ממנה להבין מה הם עוברים ולשמור על פרספקטיבה.

2. הקשבה: אל תכריחו אנשים הסובלים מההפרעה לדבר, אבל אם הם בוחרים לחלוק, נסו להקשיב ללא ציפיות או ביקורת, גם אם הם מספרים דברים קשים מאוד. אתם לא צריכים לייעץ, עצם ההקשבה עוזרת.
חלק מתהליך ההחלמה כרוך בחזרה על האירוע הטראומטי, לכן הימנעו מלבקש מהסובלים מההפרעה להפסיק לחזור על הסיפור הטראומטי ולהמשיך הלאה.

3. בניית תחושת אמון וביטחון: טראומה משנה את הדרך בה אדם רואה את העולם ועלולה לגרום לו להיראות כמקום מסוכן ומאיים. הראו לסובלים מההפרעה שאתם איתם לטווח הארוך, דברו על העתיד וצרו תוכניות, כך תעזרו להם להרגיש אהובים ומחוזקים וכי העתיד חיובי. הדגישו את כוחותיהם ואת האמונה כי הם יכולים להתאושש ועזרו להם לבנות מחדש אמון בסביבה, בכך שתהיו עקביים בדבריכם ובמעשיכם.
צרו לוח זמנים מובנה וקבוע כדי לבנות מחדש את תחושת היציבות.

4. התמודדות עם טריגרים: טריגר יכול להיות כל דבר – אדם, מקום או סיטואציה – שמזכירה לסובל מההפרעה את הטראומה ומפעילה את תסמיני ההפרעה. דברו עם הסובלים מההפרעה על הטריגרים ועל דרכי התמודדות שעזרו להם בעבר ונסו לבנות תוכנית משותפת להתמודדות עתידית. תוכנית מוכנה יכולה לגרום לסיטואציה להיראות פחות מפחידה עבורכם.

5. התמודדות עם אלימות וכעס: אנשים הסובלים מהפרעה פוסט טראומטית חיים בתחושה מתמדת של לחץ פיזי ורגשי, בנוסף לרוב הם סובלים מקשיי שינה ומרגישים מותשים. כל זה מגביר את הסיכוי שהם יגיבו בצורה מוגזמת גם ללחצים יומיומיים.
בזמן התפרצות רגשית, נסו להישאר רגועים ולהשרות תחושת ביטחון, המנעו מהתנהגויות שעלולות לגרום לסובלים מההפרעה לחוש מאויימים. אם מצבם הנפשי הורע למרות נסיונותיכם להרגיע, עזבו את הבית או סגרו את עצמכם בחדר. התקשרו לעזרה אם אתם מפחדים כי יפגעו באחרים או בעצמם.

6. שמרו על עצמכם: טיפול בסובלים מהפרעה פוסט טראומטית עלול לגרום להתשה פיזית ונפשית. בכדי שיהיה לכם כוחות לתמוך בהם לאורך תקופה ארוכה אתם חייבים לטפח ולשמור גם על עצמכם. היתמכו בבני המשפחה האחרים, בחברים, במטפל או בקבוצת תמיכה. חלקו את האחריות, בקשו מחברי משפחה או חברים לעזור לכם וקחו הפסקה. שמרו על זמן אישי לעצמכם ואל תוותרו על פעילויות שמשמחות אתכם. דעו את המגבלות שלכם, שימרו עליהם ודברו על כך עם בני המשפחה ואחרים המעורבים בחייכם.

לסיכום, אם מישהו מיקיריכם סובל מהפרעת פוסט טראומה – אתם יכולים לעשות שינוי משמעותי בחייו. במקרה הצורך, יעוץ מפסיכולוג או פסיכולוגית המתמחים בתחום יוכלו לסייע לכם להקל עליו.

אנשי מקצוע בתחום

פוסט טראומה

עוד מאמרים שיעניינו אותך