תפריט נגישות

הצילו, חופש! 6 דרכים להתכונן לחופש הגדול

הצילו, חופש! 6 דרכים להתכונן לחופש הגדול

צוות בטיפולנט

בעוד שרוב הילדים נרגשים ושמחים מהחופש הגדול, עבור רוב ההורים חופשת הקיץ של הילדים מבית הספר לרוב אינה מסמלת את בואה של תקופה רגועה. למעשה, ההפך הוא הנכון – החופש הגדול מזמן להורים שלל אתגרים, החל משעמום וצורך בלתי נגמר להעסיק את הילדים, וכלה בריבים הנוגעים בגבולות על זמן מסך או שעת החזרה הביתה.

אז לקראת החופש הגדול, הכנו לכם ולכן 6 דרכי התמודדות שיסייעו להתכונן לחופש ולהפחית מתחים, קונפליקטים וחוסר ודאות! 

1. שמרו על שגרה וגבולות במידת האפשר

אף על פי שכולנו אוהבים חופש, בפועל כל הילדים (וגם המבוגרים) מתפקדים טוב יותר כאשר ישנה שגרה וגבולות ברורים. תחת שגרה, קל לנו יותר לדעת מה עומד לקרות, מה הם הכללים ואיך למצוא חופש נעים הגבולות.

לכן, חשוב לשמור על איזה שהוא מבנה של סדר יום קבוע וברור, וכן לוודא שהילדים יודעים בכל יום את סדר היום להמשך השבוע. אצל חלק מן ההורים מסגרת של קייטנה תיתן לכך מענה, ואילו אחרים יעדיפו לייצר שגרת בית במסגרתה יהיו שעות ארוחה קבועות, פעילויות שגרתיות (יציאה לגן השעשועים או בילוי עם סבא וסבתא) ושעת שינה יציבה (גם אם יותר מאוחרת מבימי הלימודים). כמובן, אלו ישתנו בהתאם לגילו של הילד ותחומי העניין שלו.

אם שגרת הבית היא האפשרות המתאימה לכם, כדאי ליצור מערכת שעות שבועית אשר תתלה במקום מרכזי בבית ותאפשר לכל בני הבית לדעת את סדר היום. ניתן אפילו לקשט אותה ביחד עם הילדים וליצור סימני זיהוי מיוחדים לפעילויות המיוחדות (כמו מדבקת כוכב כדי לציין יציאה לפארק). 

יש לציין כי אצל ילדים המתמודדים עם קשיים התפתחותיים או רגשיים, הצורך במסגרת ברורה הוא גבוה במיוחד. ללא מסגרת, ילדים אלו נוטים לחוות יותר חרדה, התקפי זעם וכן רגרסיה כללית בהתנהגות. 

2. יש למה לצפות - תכננו תכניות ספציפיות מראש וספרו לילדים

תכנון תוכניות ספציפיות או פעילויות כיפיות מראש, מביא לכך שהן הילדים והן אתם יודעים שיש אירועים משמעותיים במהלך השבוע או במהלך החופשה כולה, המהווים "אירוע שיא" אליו ניתן לצפות. כמובן לא מדובר בהפקה מיוחדת, פעילות שיא כזו יכולה להיות יציאה משפחתית לים, ביקור קרובי משפחה הגרים מחוץ לעיר או הליכה משותפת להצגה. 

תכנון כמה פעילויות שיא במהלך החופשה ושיתוף הילדים בהן מייצרות "מרכזי כבידה" – הן נותנות לילדים למה לצפות, כך שגם אם מרבית הימים יותר רגועים ניתן להתרגש מן האירוע הכיפי שעתיד להתרחש. אם תכניות אלו נקבעות בתחילת החופשה, ואפילו ביחד עם הילדים, הדבר מייצר לרוב הקלה גם אצל ההורים. זאת כיוון שישנה הפחתה בצורך באלתור תכניות בזמן אמת ובתחושת חוסר הידיעה של "מה נעשה היום", לצד עלייה ביכולת לתת מענה לתחושת שעמום העולה מדי פעם אצל הילדים ("נכון, היום יש יום קצת יותר משעמם, אבל בשבוע הבא ניסע כולנו יחד לבלות אצל סבתא בצפון!").

חשוב להגיד – יצירת תכניות אינה אומרת שסדר היום של ילדכם אמור להיות מלא בכל רגע ורגע! אתם לא אמורים להפוך לספקי שעשועים למשך חודשיים שלמים במשך 24 שעות ביממה. לאחר שתיצרו תכניות ברורות – בהחלט ניתן וכדאי גם ליצור בשגרת היום זמן בו הילד יכול לבחור מה הוא עושה לבד ואפילו להשתעמם קצת.

3. דינמיות היא שם המשחק - היו מוכנים לשינויים!

אז למרות שבסעיפים הקודמים דיברנו על הניסיון לשמור על שגרה ועל הצורך בתכנון תכניות, החופש הגדול כולל בתוכו תמיד שינויים בלו"ז. ילדים עלולים לריב עם חבריהם ולא לרצות להגיע למפגשים שנקבעו מראש, הבריכה עלולה להפוך למקום פחות אטרקטיבי אחרי כמה ביקורים, מחלה של אחד מבני הבית עשויה לשבש נסיעה, ועוד.

כאשר אנו ההורים נתקלים בשיבושי תכניות מסוג זה, ישנם 2 דברים מרכזיים שכדאי להיעזר בהם:

1. להפגין גמישות ולקבל את השינוי – מעבר לזה שהתכנית שציפינו לה השתנתה, לעיתים קרובות אנחנו או הילדים נתקעים בעקבות השינוי במצב רוח ירוד ומבואס. אף על פי שזה טבעי ומובן, חשוב לעזור לעצמנו ולילדינו לקבל את זה ששינויים ושיבושים הם חלק בלתי נמנע מהחיים, ולפעמים ישנו צורך בגמישות. "אולי תכננו ללכת לגינה היום ולפגוש חברים, אבל הנה עכשיו אפשר לראות סרט שנורא חיכינו לו או לעשות זמן יצירה במקום זאת".  

2. תכניות מגירה – לקראת החופש הגדול, כדאי לדאוג שיהיו לנו בבית כמה תכניות מגירה, כלומר פעילויות פשוטות וקלות שנמצאות בבית ויכולות לייצר מענה מהיר לשיבושי לו"ז. מצאו, קנו או המציאו משחקים, חומרי יצירה וחוברות עבודה, סרטים וספרים שיהיו בהישג יד לעת צרה.

3. שימור אינטראקציה של ילדים ומתבגרים עם בני גילם

במהלך שנת הלימודים, ילדכם נמצא באינטראקציה תמידית עם בני גילו. עם זאת, חלק מהילדים נוטים להסתגר ולהתבודד יותר במהלך החופש הגדול – ישנם ילדים שמעדיפים לשחק משחקי מחשב במהלך ימים שלמים ולא לראות איש, אחרים יצפו בטלוויזיה ללא כל תקשורת עם חבריהם וישנם גם ילדים שבשל קשיים חברתיים ו/או רגשיים עלולים למצוא עצמם מנותקים מחברה במהלך חודשים ארוכים.

שינוי משמעותי במרקם החברתי, עשוי להשפיע על חלק מן הילדים באופן שלילי ולהקשות מאוד על החזרה לשגרת בית הספר לאחר החופש. לכן, שמירה על אינטראקציה חברתית ובין אישית עם חברים ובני גילו של הילד, הינה חשובה במיוחד. עבור ילדים בגילאים צעירים, כדאי לתכנן מראש מפגשים עם חברים, כאשר רצוי שהתכנון יתקיים יחד עם הילד על מנת שיבחר את מי שמתאים עבורו ואת הפעילות שיעשה עמו. עבור מתבגרים, חשוב ליצור סביבה שתאפשר להם מפגשים חברתיים (למשל לאפשר לו או לה להזמין מספר חברים הביתה באחד הימים). 

במידה וילדיכם מסתגרים ארוכות ונמנעים באופן עיקש לתקשר עם בני גילם, כדאי להיות ערניים לשינויים הנפשיים שהם עוברים ובמידת הצורך להיעזר בהדרכת הורים על מנת לבחון כיצד ניתן לסייע לילד.

5. מתבגרים בחופשה – איזון בין השגחה לאוטונומיה

עבור מתבגרים והוריהם, החופש הגדול לעיתים קרובות מהווה נקודת שיא למשברי גיל ההתבגרות: היעדר המסגרת והירידה המשמעותית בפיקוח של מבוגרים אחרים יוצרים לעיתים מעין "ואקום" שהמתבגר מבקש למלא באוטונומיה משלו.

רובם המכריע של ההורים חוששים מאוד להעביר למתבגר שלהם את האוטונומיה המלאה להתנהלות בחופש הגדול, ובמידה רבה של צדק. הרי ישנן הרבה סכנות הנלוות לבילויים של מתבגרים חופש המתרחשות ללא השגחה. יחד עם זאת – המאבק על העצמאות של המתבגר עלול להפוך לקרב קשה ואף ליצור באופן פרדוקסלי מצב בו ההשגחה ההורית יורדת, אם בשל הסתרה של המתבגר לאחר מריבה ואם בשל הייאוש של ההורה שמוביל לויתור מוחלט ולהחלטה "לשחרר את הילד". 

אם כך, חשוב מאוד כהורים למצוא את האיזון הנכון עבורכם ועבור המתבגרים שלכם בין השגחה הורית והצבת גבולות לבין מתן מרחב לאוטונומיה ולקבלת החלטות עצמאית. איך ניתן לעשות זאת? 

• התשדלו להתעניין בתכניות של ילדיכם המתבגרים לא רק מתוך חשדנות ורצון להציב גבול אלא ממקום של סקרנות.
• פנו לעצמכם זמן לשהות עם הנער או הנערה ולבלות יחד זמן משותף (גם אם אינם נלהבים מהעניין) – בארוחות ערב או שישי משותפות, באחד מהבילויים המשפחתיים המיוחדים או פשוט באופן ספונטני.
• הבהירו את הגבולות והמטלות הנדרשות מן המתבגר במהלך החופש – אם למתבגר אין תחום אחריות בבית (ניקיון החדר שלו, אחריות על פינוי מדיח הכלים וכדומה), זה זמן טוב להנחיל הרגל כזה. כדאי להבהיר את המחויבויות הללו כבר בתחילת החופש, ולהציגן כחלק מעסקה דו כיוונית – ישנן מחויבויות אך הן מגיעות לצד מידה מסוימת של חופש ועצמאות.

6. הקפידו להתאוורר ולנוח (עם הילדים ובלעדיהם)

לרוב, השגרה שלכם, בניגוד לזו של הילדים, ממשיכה כהרגלה – אתם ממשיכים להיות אחראים על ניהול הבית וביצוע עבודתכם, רק שכעת ישנו גם הצורך להשגיח על הילדים ולהעסיק אותם. העומס הסיזיפי הזה עשוי להיות מתיש למדי!

לכן, עם תחילת החופש, חשוב למצוא דרכים בהן תוכלו לאפשר לעצמכם מנוחה, תוך יצירת דרכי התאווררות עם הילדים וכן בלעדיהם. כך למשל, ניתן לקבוע חופשה של המשפחה המורחבת או של קבוצת חברים עם ילדים, שתאפשר לילדים לשהות עם בני משפחה או חברים נוספים ותספק לכם חופש מסוים מהילדים. מנגד, כדאי לתכנן גם חופשה שלכם ללא הילדים ולדאוג לסידור עבורם.

אם אתם מתקשים למצוא חלונות זמן שיאפשרו התאווררות, מומלץ בחום לשתף פעולה עם אחרים ולא לחשוש לבקש עזרה:

• קבעו מפגשים לילדיכם עם חבריהם בכל פעם בבית של חבר אחר ובהשגחת הורה אחר.
• היו אקטיביים והציעו להורי החברים של ילדכם לצרף את ילדם לפעילות שתעשו עם ילדכם (במרבית המקרים בפעם הבאה שהם יתכננו פעילות עם ילדם הם יציעו לכם לקחת את הילד שלכם) ועוד.
• בקשו מבני משפחה פנויים לקחת את הילדים לפעילות שוברת שגרה או לעזור לכם ביום קבוע במהלך השבוע.

תחומי מומחיות:
הדרכת הורים ,ייעוץ להורים

אנשי מקצוע בתחום

ייעוץ להורים

עוד מאמרים שיעניינו אותך