תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

הורים בחופש הגדול: להפוך את הסיוט לחוויה מהנה!

הורים בחופש הגדול: להפוך את הסיוט לחוויה מהנה!

צוות בטיפולנט

"אוי, לא! – רק לא חופש גדול"

החופש הגדול כבר ממש דופק בדלת, ואיתו גם התרגשות רבה מצד הילדים. בניגוד אליהם, להורים הוא עשוי להרגיש לפעמים כמו אורח מפחיד ולא רצוי. יחד עם כל הציפייה וההילולה אצל הילדים, חופשת הקיץ רוויה לרוב בלא מעט דרישות והחלטות שצריך לקבל. בין המשימות האלו אפשר למצוא בחירת קייטנה, תכנון חופשות משפחתיות בארץ או בחו"ל וכמובן זמן רב של בילוי משותף עם הילדים במהלך חודשי הקיץ החמים.

התכנונים המרובים והצורך לייצר תכנית פעולה עשויים להוביל לחששות ולמתח רב אצל הורים רבים. בנוסף לכל זה, הרי לא חסרים גם קשיים הנובעים פשוט מיציאת הזאטוטים והמתבגרים מהמסגרות אל החופש – חדרים מבולגנים, מצבי רוח משתנים, שעמום, מריבות בין אחים וכמובן היצמדות לטלפונים ולמסכים.

כשאנחנו בלחץ קשה לנו לטפל בעצמנו ובאחרים

כל המורכבויות אשר נלוות לחופש הגדול יכולות די במהרה להשפיע על הדינמיקה המשפחתית ולהגביר דרכי התמודדות בלתי בריאות שנוטות להופיע במצבי לחץ. הורים מסוימים עשויים למצוא את עצמם ישנים פחות, אוכלים לא בריא, נעזרים יותר מהרגיל בשתייה או בעישון כ"מפוגגי לחץ" ולעיתים קרובות גם כועסים ומתוסכלים יותר.

חשוב להגיד – מדובר בתגובות נורמלית וטבעיות לחלוטין. הדבר האחרון שאנחנו ממליצים לכם הוא להיות שיפוטיים כלפי עצמכם וכלפי ההורות שלכם בתקופה כה מאתגרת, וצליחת החופש הגדול היא ללא ספק משימה לא פשוטה. יחד עם זאת, הרגלים לא בריאים כמו שתייה מרובה או אכילת יתר במצבי לחץ עלולים להוביל לקשיים פיזיים ונפשיים בטווח הארוך. בתוך כך, כאשר אנחנו לא מטפלים בעצמנו בצורה טובה, גם הרבה יותר קשה לנו לטפל באחרים בסבלנות, גמישות והנאה.

5 טיפים שיעזרו לכם לעבור את הקיץ בשלום

אז מה אפשר לעשות? אמנם תכנון מוקדם של חופשה משפחתית או קביעת ציפיות יכולים לעזור להפחית את גורמי הלחץ שנלווים לחופשת הקיץ הארוכה, אך יש גם כמה צעדים פשוטים יותר שתוכלו לנקוט כדי לנהל את הלחץ עמו אתם מתמודדים בדרכים בריאות ואולי אפילו להפוך את החופש הגדול לחוויה טובה ומהנה עבור כל בני המשפחה.

הקדישו זמן גם לטיפול בעצמכם

בתוך שלל הפעילויות עם הילדים, פנו זמן גם לטיפול בעצמכם. בין אם זה לא לוותר על שיעור היוגה אליו אתם נוהגים ללכת בערבי שלישי ובין אם זה בהתעקשות על קביעת זמן איכות עם בן הזוג. אף על פי שזה עשוי להרגיש לנו "אגואיסטי", כאשר אנחנו ממלאים את המצברים שלנו, אנו פנויים יותר להעניק גם לאחרים. לכן הקדישו זמן למה שחשוב באמת ותכננו רק את הפעילויות המשפחתיות שמתאימות עבורכם.

הגדירו לעצמכם ציפיות ריאליות לתקופת החופש

בואו נתחיל מקטן, אל תצפו שהקיץ יהיה שונה משמעותית או בהכרח טוב יותר מן הקיץ הקודם או מתקופות אחרות בשנה. אמנם, לחופש יש את היתרונות הנהדרים שלו, אך כמו כל תקופה אחרת בחיים הוא מגיע עם התמודדויות משלו. ברגע שבינכם לבין עצמכם תוכלו לזכור כי מדובר בתקופה ככל תקופה אחרת, תוכלו להוריד מעצמכם לחץ לייצר את "החופשה המושלמת" ואפילו לעזור לבני משפחתכם לעשות את אותו הדבר. בצורה של "הופך על הפוך" לפעמים שחרור הצפייה לחוויה מושלמת עוזר לנו להנות יותר מכל הדברים הטובים שישנם, לצד האתגרים.

עשו פשרות במידת הצורך

ערכו שיחות על פעילויות הקיץ שמתאימות ללוח הזמנים של המשפחה ומצאו את הפשרות שעוזרות לכם "לשרוד בחתיכה אחת". למשל, קחו יום חופש מהעבודה, עשו פיקניק בפארק או צאו לחוף הים אם לא ניתן לצאת לחופשה שדורשת יותר מכך.

סגלו לעצמכם דרכים בריאות לניהול המתח

לצד שינויים באכילה, שינה ועישון, יש מגוון התנהגויות בריאות להפחתת הלחץ בהן כדאי להיעזר בתקופות מלחיצות. ביניהן הליכה קצרה מחוץ לבית להתרעננות, פעילות גופנית, מדיטציה, "התפנקות" מול סרט טוב ועוד. הרגלים לא בריאים מתפתחים לאורך זמן ואחר כך קשה לשנותם לכן ככל שנקדים לסגל דרכי התמודדות חלופיות יהיה לנו קל יותר להטמיע אותן לאורך זמן.

אל תקחו על עצמכם יותר מדי בבת אחת והיעזרו באחרים

אוקי, נתנו בכתבה הזאת המון המלצות אבל חשוב להתמקד בשינוי התנהגות אחד בלבד בכל פעם, אחרת זה קצת מציף. במקביל, השתדלו לבקש עזרה מחברים או מקרובי משפחה במידת האפשר.

חופשת קיץ מהנה לכולם!

תחומי מומחיות:
ייעוץ להורים

אנשי מקצוע בתחום

ייעוץ להורים

עוד מאמרים שיעניינו אותך