תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

5 טיפים לקראת החזרה ללימודים

5 טיפים לקראת החזרה ללימודים

צוות בטיפולנט

זהו, זה אוטוטו נגמר: סוף החופש הגדול כבר נראה באופק ושנת הלימודים כבר נמצאת ממש מעבר לפינה. אז איך מתכוננים לסיום החופש וחזרה לבית הספר? להלן חמישה טיפים שיעזרו לכם להכין את הילדים, קטנים או מתבגרים, לחזרה לשגרת הלימודים.

מתכוננים לשגרת לימודים

המעבר בין החופש הגדול לבין שגרת הלימודים הוא מעבר חד ודרמטי: שעות השינה, סדר היום, חיי המשפחה, החיים החברתיים, ההתמודדות עם מטלות ומחויבויות - כל אלו משתנים מקצה לקצה עם החזרה ללימודים ועשויים להיות מטלטלים למדי עבור חלק מהילדים והמתבגרים. לכן, אל תחכו לרגע האחרון אלא נצלו את השבוע האחרון של החופש כדי להחזיר את הילדים לשגרה בהדרגה. ארגנו מחדש את הסדרי השינה והארוחות כך שיהיו דומים יותר לאלו של תקופת הלימודים, החזירו לחייו של הילד את המטלות הקבועות שהתמוססו בחופש כמו קרטיב על שפת הים, למדו את הילד את הדרך לבית הספר אם הוא מתחיל השנה בית ספר חדש וארגנו יחד את הספרים והילקוט.

תיאום ציפיות

כפי שכמעט כל הורה יודע, ילדים ומתבגרים עשויים לפתח זיכרון סלקטיבי במיוחד בכל מה שנוגע למטלות, דרישות וגבולות ובהתאם - רבים מהם נוטים לשכוח במהלך החופש את הציפיות מהם כתלמידים. "שכחה" זו מהווה מקור ללא מעט התנגשויות ולכן מומלץ לתאם מראש ציפיות ולהזכיר לילד מה מצופה ממנו בשנת הלימודים.

לילדים צעירים כדאי להזכיר את שגרת הכנת שיעורי הבית, סידור הילקוט וההתארגנות בבוקר. למתבגרים וילדים גדולים יותר כדאי להזכיר מה היא שעת השינה במהלך שנת הלימודים, באיזו שעה הם מצופים לחזור מבילויים באמצע השבוע ומה הם תחומי האחריות שלהם בבית הספר ומחוץ לו.

את תיאום הציפיות כדאי לערוך באווירה נעימה וחיובית - בבית קפה, ארוחת ערב ביתית מושקעת או כחלק מבילוי משפחתי. במסגרת זו כדאי גם לתת מקום לציפיות של הילדים ולשים לב האם הבקשות שלהם לשינויים אכן נכונות עבורם ותואמות את גילם: האם הילד באמת בשל ללכת לבד לבית הספר? האם אכן הגיע הזמן לאפשר למתבגר לחזור בשעה מאוחרת יותר גם במהלך שנת הלימודים? האם אפשר לשקול ברצינות את בקשתו של הילד להפסיק את השיעורים הפרטיים באנגלית?

לא מזניחים את הגדולים

המעבר מהבית לגן, מהמשפחתון לגן או מהגן לכיתה א' זוכים בדרך כלל לתשומת לב רבה: לכולנו ברור שמדובר במעבר משמעותי ובתחילתו של שלב חדש בחיי הילד, ובהתאם אנחנו מרבים לברר, להתעניין, להכין ולהתכונן למעבר. בתוך כך, אנחנו עשויים לשכוח את ה"גדולים": המתבגרים שמנסים לשמור על ארשת פנים אדישה ולהסתיר את הלב שמפרפר מהתרגשות לקראת המעבר לחטיבה או התיכון. במובן זה חשוב מאוד לזכור כי על אף שמתבגרים כבר מכירים לא רע את המערכת החינוכית - המעבר לחטיבה ולתיכון, ולעתים גם המעבר בין כיתות באותו בית ספר, מלווה במקרים רבים במתח רב. מתבגרים עשויים לצפות לשינויים משמעותיים בהישגיהם הלימודיים והחברתיים, להיות מתוחים מאוד לקראת מפגש מחודש עם נער שהציק להם או אקסית, לפתח פגיעות רבה סביב הופעתם החיצונית וכן הלאה. לכן, חשוב לתת מקום לרגשותיו של המתבגר לקראת החזרה ללימודים ולשים לב לשינויים יוצאי דופן בהתנהגותו כמו עצבנות, מתח, דיאטות או פעילות ספורטיבית קיצוניות, מצב רוח ירוד וכן הלאה.

שומרים על זמן איכות הורי

עבור ילדים, אחד היתרונות הגדולים ביותר של החופש הגדול הוא זמן האיכות עם ההורים. כן, גם אם נדמה לכם שהלונה פארק, הים או הנסיעה לחו"ל היו הדבר המרכזי שעניין אותם, חשוב לזכור שהזמן הנינוח והנקי ממטלות חיצוניות שביליתם איתם היה הבילוי החשוב ביותר של החופש הגדול. בהתאם, החזרה לשגרת הלימודים עשויה להיות מלווה במקרים רבים בתחושה מודעת או לא מודעת של אובדן: זהו, עכשיו כבר אי אפשר יהיה לרבוץ יחד בבריכה? עכשיו שוב נצטרך להיאבק עם האחים על כל דקה של זמן לבד עם אמא או אבא? בהתאם לקשיים בהיבט זה, מומלץ להתארגן מראש ולהזכיר לילדים שהבילויים המשפחתיים וזמן האיכות ההורי לא מסתיימים עם החזרה לבית הספר. קבעו מראש בילויים משותפים ואפילו קמפינג באחד מסופי השבוע.

נזכרים במה ששכחנו

רגע לפני סיום החופש הגדול אנחנו נזכרים בכל מה שהתכוונו לעשות ולא הספקנו: המורה הפרטית שהילד ממש, אבל ממש חייב. התחושה המציקה שכדאי לקחת את הילד לאבחון או אל טיפול פסיכולוגי כדי להבין טוב יותר מה מקשה עליו רגשית או לימודית. זמן האיכות ההורי שהתכוונו להקדיש באופן ספציפי לאחד הילדים ואיכשהו נבלע בעומס ובבילויים המשפחתיים המשותפים. במילים אחרות - יש סיכוי סביר שבדיוק רגע לפני שנגמר הזמן תיזכרו בכל התוכניות החשובות באמת שאבדו בין הים לבין הטיול בצפון. אז מה עושים? מצד אחד, נמנעים מלהעמיס על הילד בשבוע אחד את כל התוכניות שנדחו. מצד שני - לא מוותרים ("כי אולי זה כבר הסתדר מעצמו?") אלא עורכים את כל ההתארגנויות הרלוונטיות ופורשים את התוכניות באופן מאוזן המותאם ליכולתו של הילד.

נשארים עם יד על הדופק

החזרה ללימודים אינה מסתיימת ב-8:00 בראשון בספטמבר. ילדים שונים נזקקים לפרקי זמן שונים של "התאפסות" והסתגלות וכדאי להתכונן מראש לכך שבשבועות הראשונים יהיו יותר קשיי קימה, התארגנות ושיתוף פעולה עם מטלות הבית ו/או בית הספר. כמו כן, החזרה למסגרת הלימודים עשויה להיות לא קלה לחלק מהילדים: חלקם עשויים להתקשות להתרגל לשינוי, חלקם עשויים להתאכזב מקצב ההתאקלמות החברתית שלהם ואחרים עשויים להגיב במתח וחרדה לנוכח הדרישות הלימודיות. לכן, בשבועות הראשונים של החזרה לבית הספר חשוב במיוחד להישאר עם יד על הדופק, להתעניין ולבדוק שהחזרה לבית הספר אכן עוברת בשלום.

תחומי מומחיות:
הדרכת הורים

אנשי מקצוע בתחום

הדרכת הורים

עוד מאמרים שיעניינו אותך