תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

התקף חרדה אצל ילדים: איך לזהות ולעזור?

התקף חרדה אצל ילדים: איך לזהות ולעזור?

צוות בטיפולנט

מיכאל בן ה-8 לפתע נשמע כאילו הוא לוקח נשימות ארוכות ועמוקות, הוא מבקש להישאר בבית עם ההורים במקום ללכת לחוג האהוב עליו, ובוכה על כך שהוא מפחד שהכלב שלו עומד למות. הוריו מנסים לשאול ולהבין האם משהו קרה, אך מיכאל לא יודע להשיב על כך. כל הסימפטומים האלו יחד עשויים להעיד על כך שהוא חווה התקף חרדה. מהו התקף חרדה? איך הוא מתבטא אצל ילדים? ואיך ההורה יכול לעזור?

מה זה התקף חרדה?

'התקף חרדה' (או 'התקף פאניקה') הוא חווית פחד עוצמתית אשר מופיעה בהיעדר נוכחות של סכנה ממשית. כפי ששמו מרמז – ה'התקף' מגיע באופן פתאומי, כאילו 'משום מקום', ומלווה בחוויה אינטנסיבית. באותה מהירות שבה הוא הופיע, כך הוא חולף – לרוב התקף חרדה אצל ילדים נמשך בין שניות ספורות לרבע שעה.

התקף חרדה עשוי להופיע כאשר הילד מצוי במתח רב ומשהו העלה את רף המתח מעבר ליכולת ההתמודדות שלו, לא תמיד ידוע מה. התקף חרדה אצל ילדים יכול להופיע כחלק מתסמונות אחרות כמו אחת מבין הפרעות החרדה, הפרעת דחק אקוטית או פוסט-טראומה, וגם כתופעה חד-פעמית. 

חשוב לומר כי התקף חרדה אינו כולל כול מצב אשר בו הילד מתקשה להירגע. כאשר ילדים מתקשים להתאושש מאירוע מפחיד במציאות הממשית, מדובר בתגובה נורמטיבית ולא בהתקף חרדה. מעבר לכך, חשוב להבחין בין פחדים נורמטיביים בגיל הילדות לבין חרדה.

איך לזהות התקף חרדה אצל ילדים?

סימפטומים של התקף חרדה אצל ילדים דומים לזה של המבוגר, אך הם עשויים להתבטא באופן שונה מכיוון שפעמים רבות ילדים מתקשים לתאר את החוויה שלהם. התקף חרדה אינו סימפטום בודד; רק כאשר מופיעים כמה סימפטומים יחדיו, ניתן לשער כי מדובר בהתקף חרדה.

ברשימה לפניכם ישנם סימפטומים, אשר עשויים להתקיים גם בתהליך התפתחות טבעי אצל הילדים, כמו עיסוק במוות כחלק מחקירה וסקרנות או היצמדות להורה במצבים מסויימים. יש להבחין ביניהם לבין ביטוי של חרדה, ולכן זיהוי התקף חרדה אצל ילדים עשוי להיות מאתגר במיוחד.

אלו הם חלק מהסימפטומים של התקף חרדה כפי שהם עשויים להתבטא אצל ילדים:

1. סימנים גופניים:

• הילד יכול לדווח על תחושות גופניות כמו פעימות לב מהירות, קוצר נשימה, חנק, בחילה, צמרמורות, תחושת חום או קור פתאומיים, תחושת עילפון או סחרחורת

• הילד יכול להתלונן בפניכם על כאבי בטן או ראש, מבלי לשייך זאת להתמודדות פסיכולוגית כלשהי

• הילד עשוי לבקש ללכת לשירותים כתוצאה מאי נוחות בבטן או צורך דחוף במתן שתן

• אתם יכולים לשים לב שהוא לוקח נשימה עמוקה, מזיע או מקיא, ללא סיבה רפואית ידועה

2. מחשבות:

• הילד יכול לבטא תחושה שהוא משתגע, כי משהו לא תקין קורה לו, פחד למות או תחושה כי משהו רע עומד לקרות

• ילדים יכולים לבטא את המחשבות שתוארו דרך מישהו קרוב לליבם, כמו הורה, אח, חבר או חיית מחמד

• הילד יכול לבטא תחושה שהוא מרגיש שדברים לא אמיתיים

3. שינויים בהתנהגות:

• היצמדות להורה, פחד או סירוב להיות רחוק ממנו

• אי-שקט מוטורי, הילד נע וזז באינטנסיביות באופן שאינו מאפיין אותו

• קושי להירגע לאחר התעוררות משינה בבכי או פחד לא מוסבר

• במידה והיה התקף חרדה בעבר, ניתן לשים לב הימנעות ממקומות בהם הוא התרחש או עשוי להתרחש, כמו בית ספר או גן

איך לעזור לילד המתמודד עם התקפי חרדה?

1. שללו סיבות רפואיות – חשוב לשלול כי סימפטומים שנראים כמו התקף חרדה, אינם מעידים על מצב רפואי אמיתי. על מנת להבחין בין השניים, פנו לרופא המשפחה לייעוץ. יחד עם זאת, החזיקו את האפשרות שאכן מדובר בסימפטומים של חרדה, ולכן הימנעו מלבצע בדיקות רפואיות פולשניות שלא לצורך ומעבר להמלצות הרופאים.

2. הבינו את ההקשר – אמנם גל החרדה מתעורר באופן פתאומי, אך לעיתים ניתן להבחין מה עורר אותו ולבחון את מידת המתח בסביבת הילד והאירועים אשר מתרחשים סביבו כעת. למשל, ילדה מצויה במתח סביב מעבר לעיר אחרת וחווה גל חרדה כאשר היא מסדרת את התיק לקראת בית הספר. ייתכן כי גם רמת החרדה המשפחתית, שאינה בהכרח קשורה לילד באופן ישיר, משפיעה עליו. לכן, אם ישנה התמודדות של אחד מבני המשפחה, ייתכן שהדבר משפיע על הילד מבלי שהוא מכיר ויודע מהו מקור החרדה. 

3. שימו לב לחרדה אצלכם – שימו לב לאופן שבה הסביבה מגיבה להתקף החרדה של הילד. לחרדה יש נטייה להיות 'מדבקת' ולהשפיע על כל מי שסביבה, במיוחד כשמדובר בילד או בילדה שלכם. לכן, ראשית – נסו שימו לב לתסמיני חרדה אצלכם כאשר ילדכם נמצא במצוקה ולווסת את עצמכם ככל הניתן. כאשר ההורה נבהל בעצמו מהסימפטומים של הילד, זה סימן עבור הילד שאכן יש ממה להיבהל.

4. הימנעו מביטול התלונות – לעיתים, מתוך תחושת חוסר אונים, סביבת הילד נוטה לבטל את תלונותיו כאשר היא מבינה כי מדובר בביטוי של התקף חרדה. למשל, ההורה יודע מה לעשות במקרה של כאב בטן (כמו להציע אוכל מסוים, תה או תרופה), אך אין בידיו כלים וידע כיצד לתמוך במקרה של כאבי בטן עקב חרדה. מתוך כך, הוא עלול לבטל את האיתות של הילד ולהשאירו לבד בהתמודדות. זכרו כי גם כאשר מדובר בסימפטום של חרדה, הכאב הפיזי או המצוקה הנפשית הם אמיתיים ודורשים מענה. 

5. הציעו לילד תמיכה והרגעה – הסבירו לילד שהוא מתמודד עם חרדה, עשו זאת ככל הניתן תוך העברת מסר של קבלה ונרמול, למשל ספרו לו על מצבים בהם אתם חוויתם סימפטומים דומים. כאשר הילד יכיר את התחושות האלו, הן יבהילו אותו פחות. בנוסף, תמכו בעזרת מגע ונוכחות, למשל הציעו לעשות פעילות מרגיעה ונעימה יחד, כמו משחק או פעילות ספורטיבית משחררת. בנוסף, אתם יכולים ללמוד יחד טכניקות להרגעה עבור ילדים.

6. שמרו על שגרה ותפקוד ככל הניתן – לצד התמיכה בילד וקבלת הקושי שלו, חשוב שלא לחזק התנהגויות של הימנעות עקב החשש לחוות שוב התקף חרדה. הימנעות אמנם מרגיעה ומסייעת לילדכם בטווח הקצר, אך לאורך זמן היא עלולה להחריף את הסימפטומים ולפגוע בהתפתחותו החברתית והלימודית. תוך תמיכה ורגישות, עודדו אותו להשתתף בשגרת החיים הרגילה. 

7. פנו לעזרה מקצועית – מומלץ לפנות לטיפול רגשי בילדים כאשר אתם שמים לב שהתסמינים מתעצמים וכתוצאה מהם ישנה התנהגות של הימנעות וירידה בתפקוד (כמו הסתגרות חברתית והיעדרות מביה״ס). בנוסף, מומלץ לפנות כאשר עולה כי התקפי החרדה קשורים לאירועים חיים מאתגרים (כמו גירושי הורים או מלחמה). המטפל ינסה יחד עמכם להבין את מקור החרדה ולהציע מסגרת טיפול מתאימה לטיפול בחרדה.

מקורות

עומר, ח' וליבוביץ, א' (2007) פחדים של ילדים: איך לתמוך במקום לגונן. ספרים הוצאה לאור, מנדלי.

Csóti, M. (2003). School phobia, panic attacks and anxiety in children. Jessica Kingsley Publishers 

Diler, R. S. (2003). Panic disorder in children and adolescents. Yonsei Medical Journal, 44(1), 174-179

Mazur, E. (2017, March 10) My Child is Having a Panic Attack. Psychology today. https://www.psychologytoday.com/us/blog/de-stressing-disability/201703/my-child-is-having-panic-attack

אנשי מקצוע בתחום

טיפול רגשי לילדים

עוד מאמרים שיעניינו אותך