תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

לחיות עם כאב כרוני

לחיות עם כאב כרוני

ד"ר נצח גורן

דניאלה, אלמנה בת 55, גננת במקצועה, היתה אישה פעילה ואנרגטית: היא אהבה את עבודתה בגן הילדים, היו לה חיים חברתיים עשירים והיא השתתפה בחוגי ריקודים, יוגה וטניס. באחת מפעילויות הגן דניאלה נשענה בברכה על קוביית לגו באופן שגרם לפגיעה עצבית בלתי הפיכה. היא החלה לסבול מכאבים כרוניים קשים המלווים בתחושות של 'כאב שורף' והנעלות חוזרת של הברך. הפציעה מנעה ממנה לחזור לעבודה ולחלק מהפעילויות בהן השתתפה, והביאה לקשיים כלכליים סביב החזרת המשכנתא על ביתה. אלו, בתורם, הביאו לתחושת חוסר אונים, חרדה, נדודי שינה וויתור על פעילויות בסיסיות כמקלחת, יציאה מהבית ופגישות עם חברים, מתוך חשש מהכאב או מנפילה עקב הנעלות הברך. רופא המשפחה שהיה ער למצבה הרגשי ולא רק הפיסי של דניאלה, הפנה אותה לטיפול פסיכולוגי.

דר' נצח גורן, אליו פנתה דניאלה לטיפול, הוא פסיכולוג המתמחה בין השאר בטיפול באנשים הסובלים מכאבים כרוניים.

"בניגוד לכאב האקוטי החולף מהר", מסביר דר' גורן, "כאב כרוני הוא כאב הנמשך יותר מהצפוי ונגרם בדך כלל מפגיעה ברקמות (כמו במקרים של סרטן ודלקות שונות) או מפגיעה עצבית הנובעת מפציעה. כמו במקרה של דניאלה, רבים מהסובלים מכאב כרוני מתמודדים לא רק עם הכאב עצמו אלא גם עם השפעותיו על תחומי חיים משמעותיים כתחום התעסוקתי, החברתי, הרגשי וההתנהגותי. במישור ההתנהגותי אנו רואים פעמים רבות תגובה אינסטינקטיבית בה הכאב מביא להורדת רמת הפעילות במטרה למנוע החמרה בכאב. אלא שהירידה בפעלתנות מביאה לפגיעה בכושר הגופני, להחלשות השרירים ולירידה בגמישות אשר בתורם מביאים לעלייה בכאב ולהמנעות מפעילויות נוספות. כמו כן, ההמנעות הממושכת יוצרת בעיות חדשות כאבטלה ובידוד חברתי, אשר באופן לא מפתיע עלולים להתפתח לדיכאון ולפגיעה משמעותית בתחושת הביטחון העצמי וחוסר הערכה עצמית. בחלק מן המקרים הפגיעה בביטחון העצמי והפחד מהישנות הכאב ומהשלכותיו (עילפון, נפילה) מביאים אף לצמצום קיצוני של הפעילות העצמאית - חלק מהאנשים מפסיקים להתקלח לבדם, אינם יוצאים לרחוב ולמעשה מוותרים גם על היכולות שנותרו בלתי פגועות".

כאב כרוני הוא מצב שכיח יחסית אשר כפי שניתן לראות - עלול לגרום לפגיעה מקיפה באיכות החיים. בהתאם, קיים היום מגוון רחב של טיפולים תרופתיים, הוליסטיים וטבעיים אך לדבריו של דר' גורן - ברוב המקרים אף אחד מהם אינו מביא להיעלמות מוחלטת של הכאב: "אנשים מגיעים לטיפול עם תקווה להחלמה מלאה ולחזרה לתפקוד מלא, ומתקשים מאוד להשלים עם העובדה שאף טיפול אינו מציע פתרון מלא לכאב. השילוב של אכזבה מהטיפולים הקיימים, בידוד חברתי, תחושת חוסר אונים ודיכאון הוא שילוב מסוכן ביותר ואנחנו אכן עדים לשיעור גבוה יחסית של מעשים אובדניים בקרב אוכלוסיית הסובלים מכאבים כרוניים. "בנקודה הזאת", מוסיף דר' גורן, "תורם הטיפול הקוגנטיבי-התנהגותי, מאחר והוא מתמקד לא רק בהפחתת הכאב, אלא גם בהתמודדות יעילה עם הכאב, המאפשרת חיים נורמטיביים ומספקים".

לדבריו של דר' גורן, טיפול פסיכולוגי בכאב כרוני הוא טיפול קצר יחסית (כ-12 פגישות) אשר מתאים לכל גיל ומתמקד במספר היבטים מרכזיים:

• היבט התנהגותי: כאב כרוני מביא פעמים רבות להתפתחות דפוסי התמודדות התנהגותיים בלתי יעילים כלקיחת מינונים תרופתיים מוגזמים, המנעות מפעילויות או לחלופין - נטייה לפעילות יתר בימים של כאב מופחת, באופן שמביא לעומס יתר והגברת הכאב. בטיפול אנו מכוונים לויסות דפוסי ההתנהגות ויצירת אורח חיים מאוזן אשר מותאם למגבלות הכאב. כחלק מהתהליך, מתמקדים בפתרון בעיות יומיומיות אשר מגבילות את התפקוד. למשל, מנסים רחצה בישיבה במקום יצירת תלות בבן הזוג שילווה את המקלחת, מזהים באופן שקול אילו פעילויות אפשריות ובאיזה מינונים ובונים תוכנית הדרגתית של מאמץ ושל היחשפות לפעילויות מהן המטופל נמנע. כתוצאה מתהליך זה מתפתחת תחושת שליטה על מהלך החיים שמשפיע באופן ישיר וחיובי על רגשותיו של המטופל. בנוסף, העליה ההדרגתית בפעילות משפרת את כושרו של המטופל ומפחיתה את תחושת הכאב.
• טכניקות הרפיה להפחתת כאב: כאב, כמו גם הפחד או החרדה מהכאב מפעילים באופן אוטומטי את מערכת העצבים הסימפטטית אשר אחראית להכין את גופנו להתמודדות עם איום. כחלק מהכנה גופנית זו הופכים שרירינו למתוחים יותר, באופן שמגביר את הכאב. בהתאם, בטיפול נלמדות טכניקות הרפיה והרגעה עצמית כתרגילי הרפיה גופנית, מדיטציה והתמקדות בכאב אשר נמצאו כיעילות להפחתת כאב כרוני. השימוש בטכניקות אלו אף מפחית את תחושת חוסר האונים הנלווית לכאב.
• היבט קוגניטיבי: כאב מורכב הן מהכאב האובייקטיבי הנגרם מהפגיעה הגופנית והן מהתפיסה הסובייקטיבית של הכאב, אשר מושפעת מהתנסויות קודמות בחוויות של כאב ובמחשבות המלוות אותו. מחשבות מסוימות (למשל, "אני לא יכול להתמודד עם זה"; "החיים שלי נהרסו") מביאות להיווצרות רגש שלילי והמנעות מפעילויות ולכן הטיפול מתמקד גם בזיהוי דפוסי חשיבה בלתי יעילים והפיכתם ליעילים יותר. למשל, לומדים בטיפול כיצד להתנתק ממחשבות שליליות ובלתי יעילות, לפתור בעיות באופן ממוקד ורציונלי ולזהות מכשולים קוגניטיביים כראייה דיכוטומית ("אם נפלתי פעם אחת - אני יותר לא עושה קניות לבד").

"המשימה הראשונה בטיפול של דניאלה", מספר דר' גורן, "היתה להפחית את החרדה העצומה בה היתה נתונה. דניאלה היתה מבועתת מהישנות הכאב ומהקשיים הכלכליים מולם ניצבה לראשונה בחייה, אך רכשה בזריזות רבה את השליטה בטכניקות הרפיה והרגעה עצמית אשר הפחיתו באופן משמעותי את החרדה. עם ההקלה בחרדה יכולנו להתפנות לעבודה על עלייה הדרגתית בהשתתפות בפעילויות אשר היו חשובות לדניאלה. במקביל, התמקדנו בעבודה קוגניטיבית ודניאלה למדה כיצד להתנתק מעיסוק יתר במחשבות שליליות ומייאשות וכיצד להטיל ספק במחשבות אשר עד אז התקבלו כאקסיומה. לדוגמא, דניאלה למדה לדחות מחשבות כ"אני רק אסבול אם אצא עם חברות" ולסגל דפוס של 'צפייה מרחוק' במחשבות השליליות במקום לשקוע בהן. במהלך הטיפול דניאלה יכלה לזהות באופן רציונלי יותר את האפשרויות והמגבלות העומדות בפניה. היא הבינה שלא תוכל לעמוד בתשלומי המשכנתא ולכן מכרה את הבית וקנתה דירה קטנה יותר, מהלך אשר הפחית באופן משמעותי את הלחץ בחייה. כמו כן, היא הבינה כי לא תוכל לעבוד במשרה מלאה אך גילתה כי היא בהחלט מסוגלת להשתלב בעבודה התנדבותית שהיתה יקרה לה ובבילויים חברתיים".

את הטיפול בדניאלה ואת הטיפול בכאב כרוני בכללותו מתאר דר' גורן כתהליך המאפשר למטופל להרוויח מחדש את תחושת משמעות החיים והשליטה בחייו. "לכולנו יש ארגז כלים איתו אנו מגיעים לבגרות", הוא מסכם, "אך את רובנו אף אחד לא מלמד כיצד להתמודד עם כאבים. הטיפול הפסיכולוגי בכאב כרוני מצייד את ארגז הכלים האישי במיומנויות הנדרשות להתמודדות עם כאב כרוני ובכך משפר את איכות החיים באופן משמעותי".

על המטפל - ד"ר נצח גורן

דר' נצח גורן הינו פסיכולוג ומדען, בוגר בית-הספר למדעי ההתנהגות באוניברסיטת מלבורן, אוסטרליה. בתקופת שהותו במלבורן התמחה בטיפול קצר-מועד בנושא "התערבויות מובנות המבוססות על מדע" (בתחומי הפסיכולוגיה הקוגניטיבית-התנהגותית או CBT). תחום המומחיות של דר' גורן כולל שלושה ענפים מרכזיים: הפרעות דיכאון וחרדות, תמיכה פסיכולוגית באנשים הסובלים ממחלות כרוניות וכאב כרוני וטיפול גמילה ממריחואנה.

תחומי מומחיות:
התמודדות נפשית עם מחלה

אנשי מקצוע בתחום

התמודדות נפשית עם מחלה

עוד מאמרים שיעניינו אותך