תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

הגוף זוכר: טיפול בטראומה באמצעות שיטת החוויה הסומטית

הגוף זוכר: טיפול בטראומה באמצעות שיטת החוויה הסומטית

צוות בטיפולנט

אלעד, בן 32, הוא חייל משוחרר מזה שנים רבות, אך הזכרונות הקשים מתקופת הצבא מעולם לא עזבו אותו. הוא דרוך ועצבני, מגיב באופן קיצוני לאירועים פעוטים וסובל מבעיות שינה המתבטאות בסיוטים והתעוררויות חוזרות ונשנות לאורך הלילה. באופן לא מפתיע, קשיים אלו משפיעים על תפקודו בהיבטי חיים שונים והוא מתקשה להתקדם מבחינה מקצועית ומרבה לריב עם אשתו. כאשר הוא מגיע לטיפול, הוא חש כי אשתו היא הדבר הטוב היחיד בחייו, ואינו מצליח להעלות על דעתו ולו מקום אחד בו הוא חש בנוח ואוהב להיות.

המקרה של אלעד מהווה דוגמא לקשיים המתעוררים לעיתים בתגובה לאירועים מאיימים המסכנים את חייו או שלמותו הנפשית/פיסית של האדם או אנשים קרובים לו. כ-8% מהאוכלוסיה מתמודדת במהלך חייה עם אירוע מסוג זה (תאונה, תקיפה מינית, מלחמה) ומפתחת בתגובה הפרעה פוסט טראומטית המתבטאת בסימפטומים של עוררות מוגברת, זיכרונות חודרניים (חלומות, פלשבקים) וניסיון להמנע מגירויים המזכירים את האירוע המאיים. אנו רגילים לחשוב על הפרעה פוסט טראומטית כהפרעה בה הטראומה ממשיכה לרדוף את נפשו ומוחו של האדם, אך בשנים האחרונות הגיע לארץ מודל החוויה הסומאטית (SE-Somatic Experiencing) המדגיש גם את האופן בו מוטבעת הטראומה בחוויה הגופנית. בהתאם, יוצא המודל מהנחה שללא התייחסות להיבטים הגופניים לא ייתכן ריפוי של השפעות האירוע הטראומטי. ג'ודיתה בן דוד, פסיכותרפיסטית מומחית בתחום החוויה הסומאטית, מתארת את שיטת החוויה הסומאטית ואת האופן בו היא מסייעת להתמודדות עם סימפטומים פוסט טראומטיים.

"החוויה הסומאטית היא שיטת פסיכולוגיה מבוססת גוף אשר פותחה על ידי פיטר לוין", מתארת בן דוד. "השיטה מבוססת על חיבור בין אלמנטים מתחום הפסיכולוגיה ההתפתחותית, מחקרי מוח עכשוויים בתחום הנוירולוגיה, עבודה גופנית ופסיכולוגיה של הגוף, טכניקת התמקדות, תובנות מעולם המדיטציה (הבודהיסטית) והבנה נאטוראליסטית של האופן בו אנו והחיות מתנהלות במצבי לחץ, חרדה וטראומה. במוקד הטיפול עומדת האמונה בקיומם של כוחות ומשאבים פנימיים להתמודדות עם טראומה ובהתאם, תפקידו של המטפל הוא ללוות את המטופל בתהליך הגילוי של אותן יכולות התמודדות".

כדי להבין את מודל החוויה הסומאטית, מדגישה בן דוד כי יש להבין את מקומו של הגוף בחוויה הטראומטית: "האבולוציה טבעה בנו שתי תגובות התמודדות מרכזיות עם איום - בריחה או מאבק (Fight or Flight), אך כאשר תגובות אלו אינן מתאפשרות, גם אנחנו כמו גם בעלי החיים נוטים לפנות באופן אוטומטי למנגנון ההישרדותי של קפיאה (Freeze): הארנבת שנתיב המילוט שלה נחסם תקפא בתקווה שהזאב יאבד בה עניין; הילדה המנוצלת מינית אשר אינה יכולה להילחם או לברוח מאביה בו היא תלויה - תקפא מבחינה פיסית ו/או רגשית (נתק ממשמעות החוויה או מהכאב, דיסוציאציה). כך, האירוע המאיים נתפס כטראומה כאשר עודף אינפורמציה מגיעה באופן מהיר מדי בזמן קצר מדי, עבור אדם ספציפי בזמן ספציפי, וכאשר במצב זה לא ניתן להתנהל במנגננוני ההתמודדות המועדפים של בריחה או מאבק. בעוד שבעלי חיים השורדים איומים מסוג זה פורקים באופן טבעי את המתח והאנרגיה שנצברו בהם לאחר שהארוע מתפוגג (באמצעות תגובות גופניות של רעד, הזעה וכד'), אנשים רבים אינם מסוגלים לעשות זאת עקב גורמים מצביים (חייל בשדה קרב המוכרח להמשיך לתפקד), אישיותיים ("אסור לי להפגין חולשה בשום אופן") ונורמות חברתיות. כך, המתח נותר כלוא במערכת הגופנית-עצבית ובא לידי ביטוי בסימפטומים הפוסט טראומטיים כגון סיוטים כאבים כרוניים עוררות יתר וחרדה".

בהתאם לתפיסה זו של היווצרות הסימפטומים, מבוססת שיטת החוויה הסומטית על הגברת המודעות לשינויים הגופניים - חיצוניים ופנימיים, ול"חוש החישה", החל מהיציבה תנועות-גוף וטון דיבור ועד לגוון העור חום-קור והתרחבות האישונים. זאת, במטרה להתחבר לשפת המוח האחורי וחוכמת הריפוי הפיסיולוגית הטבעית. השיטה מתמקדת בחווית ה'כאן ועכשיו' מתוך הבנה שהריפוי מתרחש בהווה, ולא בעבר: ניתן לדבר על אירועי העבר אך השינוי יבוא כאשר ניתן יהיה להתמקד באופן בו הם נחווים בהווה, תוך שחרור המתח הכרוני שנצבר בגוף בתשומת לב קשובה והשלמת תנועות שקפאו בארוע. כתוצאה איזון מחודש של המערכת הפסיכו-פיסית מתרחש.

"הטיפול באלעד כלל אלמנטים דינאמיים התפתחותיים בשילוב מודל החוויה הסומאטית", מתארת בן דוד. "כמו בכל טיפול פסיכותרפויטי, הדיאלוג הטיפולי איפשר התבוננות בקשיים ובזכרונות, אך בו בעת, ההכוונה היתה לעצירות ספוראדיות והתמקדות במה שקורה בגוף תוך כדי הדיבור. יכולנו לזהות את רגעי העוררות והמתח הגופניים-נפשיים במינונים קטנים ואפשריים ומתוך ההגברת המודעות אליהם וזיהויים, אלעד יכל להגדיל את שליטתו בהם. טכניקות אלו כללו, למשל, שימוש בהתמקדות - הגברת היכולת להקשיב לתחושות עמומות וליצירת דיאלוג עמן, תרגילי הרפיה וחיזוק משאבים אישיים, הבנת מהותה של מערבולת הטראומה ומערבולת הריפוי, תרגיל המטוטלת ועוד. אחרי פגישות ספורות, אלעד הביא מופתע תמונה שצייר של מקום בו הוא אוהב לשהות; אחרי כשלושה חודשי טיפול, חלה ירידה משמעותית בתדירות הסיוטים ובעצבנות, ואלעד מצא שהוא מתחיל לנהל דיאלוג ומשא ומתן במסגרת הזוגית והתעסוקתית; במהלך החודשים הבאים אלעד פגש שמחה וסקרנות".

על המטפלת - ג'ודיתה בן דוד

ג'ודיתה בן דוד - MA היא פסיכותרפיסטית מומחית בטיפול בשיטת החוויה הסומאטית ומדריכה. בעלת ניסיון בטיפול בטראומה, מצבי משבר, אבל ושכול. מרצה אקדמית להנחיית קבוצות, פסיכותרפיה בודהיסטית, תרפיה בתנועה ופסיכותרפיה ממוקדת גוף. מנחת דהרמה ומיינדפולנס בקהילה.

אנשי מקצוע בתחום

פוסט טראומה

עוד מאמרים שיעניינו אותך