תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

זוגיות תחת אש: שומרים על הזוגיות גם בעת מלחמה

זוגיות תחת אש: שומרים על הזוגיות גם בעת מלחמה

צוות בטיפולנט

לקריאת חומרים נוספים במדריך המלא להתמודדות נפשית בזמן מלחמה

כאשר רוחות מלחמה נושבות בארצנו, מציאות החיים של רבים מתושבי המדינה מתערערת. זמנים אלו מאופיינים במתח רב ודריכות גבוהה, לצד תחושות קשות של פחד, דאגה, לחץ, דכדוך וכעס. חוסר הוודאות והשליטה המלווים את השגרה מעמידים את מערכות היחסים הרומנטיות בפני אתגרים מסוג חדש, אשר עלולים לטלטל גם את הזוגות היציבים ביותר.

על כן ובדומה למבצע צבאי, כדי לשמור על הזוגיות עלינו להבין מהם האתגרים העומדים בפנינו, לפתח אסטרטגיה על מנת להתמודד עמם, ולהשקיע בכך מאמץ.

רקטות בחוץ, רקטות בפנים: האתגרים של זוגיות בעת מלחמה

• סיר לחץ: השהייה האינטנסיבית ביחד, בבית או במרחב המוגן, יכולה להרגיש דחוסה. כשאין אפשרות להתאוורר זה מזה, מתחים הנובעים מהמצב לעיתים מופנים האחד כלפי השני, ומובילים לכעסים, ויכוחים וחילוקי דעות.

• קושי לקבל שונות: אתגר נוסף נובע מסגנונות התמודדות שונים של בני זוג עם המצב. בעוד שאחד עשוי להגיב בחרדה מוגברת או עצב ממושך, השני יכול להיראות דווקא אדיש וענייני. ייתכן גם שאחד מבני הזוג זקוק לביטויי חיבה תכופים, שיח ועיבוד משותף של המצב, ואילו השני מתכנס ומעדיף לעבד רגשותיו ביחידנות. הפער בתגובות עלול להוביל לחוסר הבנה הדדי וליצור ריחוק במערכת היחסים.

• לבד פחות נחמד: כאשר אחד מבני הזוג מגויס למלחמה, השני נדרש לנהל את משק הבית ולהתמודד עם הטיפול בילדים לבדו. נוספים לאתגר זה גם המרחק הפיסי ותקשורת שאינה רציפה, מה שיכול להוביל לבדידות, תשישות ותסכול מועצמים.

הפסקת אש: 5 דרכים לשמור על הזוגיות

במצבי משבר, ההיבטים השליליים של הזוגיות מוקצנים, אבל גם ההיבטים החיוביים שלה יכולים פתאום להתגלות באור חדש. ההתמודדות המשותפת עם האיום הביטחוני והשלכותיו יכולה להעמיק ולחזק את הזוגיות, כמרחב של מחויבות הדדית ותמיכה.

לשם כך נדרשת גמישות והתאמה של מערכת היחסים למציאות החדשה, אך כיצד עושים זאת?

1. דברו זה עם זה: במיוחד בתקופה זו, שיתוף בן הזוג בתחושותיכם מהווה כלי מרכזי לעיבוד המצב ולהתמודדות עמו. עודדו האחד את השני להביע את רגשותיכם בכנות, הפגינו עניין באופן פעיל, חפשו להקשיב ולהבין ללא שיפוטיות, והיו אמפתיים לרגשותיו של בן הזוג. הדבר יוכל לאפשר לכם אוורור של תחושותיכם וגם להוביל לרגעים אינטימיים ומקרבים.

2. כבדו את מנגנוני ההתמודדות השונים: בין אם מדובר ברגשנות גלויה, הסתגרות וריחוק, פעלתנות או דווקא תסכול, חשוב להבין שהתגובות הנבדלות של אנשים למצבי לחץ משמשות כמנגנוני התמודדות טבעיים עם כאב וחוסר וודאות. נסו להימנע ממתן פרשנות שגויה וביקורתית להתנהגותו של בן הזוג, כמו פירוש של חרדה כהיסטריה או קור רוח כאדישות. במקום זאת, הכירו וכבדו את אופני התגובה הייחודיים האחד של השני. אולי תמצאו שיש אפילו מה ללמוד מבן או בת הזוג שלכם על אסטרטגיות התמודדות שונות.

3. ערכו תיאום ציפיות: במצבי משבר תקשורת פתוחה וישירה המסייעת לבני הזוג "ליישר קו" הופכת להיות חשובה במיוחד. האם אתם זקוקים ליותר עזרה במטלות הבית? או זמן לעצמכם? יותר חום ומגע? או אולי יותר זמן בחברת המשפחה המורחבת? הימנעו מלהניח שבן הזוג יידע באופן אינטואיטיבי מה הם הצרכים שלכם – הביעו בישירות את ציפיותיכם באשר לסוג התמיכה, המעשית והרגשית, שאתם זקוקים לה. במקביל, הקפידו לזהות ולהתייחס לציפיותיו של בן הזוג מכם, כך שהצרכים של שניכם יקבלו הכרה ומענה.

4. חפשו הזדמנויות לזמן איכות: התחושות הקשות שנלוות לתקופה דוחקות הצידה כל זכר למשחקיות, אינטימיות וקלילות שבין בני זוג. נסו לייצר זמן איכות זוגי שיאפשר לכם לדבר, לגעת ופשוט להיות יחד. בין אם ארוחה זוגית במטבח אחרי שהילדים נרדמו, צפייה משותפת בסרט או אירוח חברים לערב משחקי קופסא, הזמן המשותף יכול להציע הפוגה זמנית מכובד משקלו של המצב.

5. חכו עם החלטות הרות גורל: לרוב, תקופות משבר המאופיינות בלחץ ורגשות סוערים, אינן מתאימות לקבלת החלטות גורליות. כדאי להימנע מקבלת החלטות משפחתיות משמעותיות כמו הרחבת המשפחה, פרידה, מעבר דירה וכן הלאה, מתוך סערת רגשות.

חילוץ והצלה: מתי כדאי לפנות להתייעצות מקצועית?

במידה ואתם מרגישים שהקושי הזוגי נעשה חריג, המצוקה הנפשית מקצינה או דפוסי התקשורת ביניכם מסלימים, מומלץ לפנות לעזרה מקצועית. טיפול זוגי או היוועצות חד פעמית עם מטפל זוגי מומחה יוכלו לסייע לכם לבחון את הגורמים למשבר ואת הדרך בה ניתן להתמודד עמו, תוך בניית הקשר מחדש.

מקורות

Bowling, U. B., & Sherman, M. D. (2008). Welcoming them home: Supporting service members and their families in navigating the tasks of reintegration. Professional Psychology: Research and Practice, 39(4), 451.‏

Military OneSource: /https://www.militaryonesource.mil

Wheeler, A. R., & Torres Stone, R. A. (2010). Exploring stress and coping strategies among National Guard spouses during times of deployment: A research note. Armed Forces & Society, 36(3), 545-557.‏

תחומי מומחיות:
זוגיות ,טיפול זוגי

אנשי מקצוע בתחום

זוגיות

עוד מאמרים שיעניינו אותך