תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

תפסיק לחייך, זה מלחיץ אותי! על סוגי חיוך ותגובת מתח

תפסיק לחייך, זה מלחיץ אותי! על סוגי חיוך ותגובת מתח

צוות בטיפולנט

קרה לכם שמישהו חייך אליכם, אבל במקום שהחיוך יגרום לכם תחושה נינוחה וקרובה, חשתם מתוחים ומבולבלים? עכשיו יש לכך הסבר! מממצאי מחקר חדש עולה כי סוגים שונים של חיוכים נקשרים עם רמות שונות של הורמון הלחץ, קורטיזול.

במחקר, 90 גברים נתבקשו לתת הרצאה על שלושה נושאים ולצלם את עצמם בוידאו. לאחר מכן, ניתן להם לצפות בסרטון של אדם, שהם האמינו שאחראי על הערכת הביצוע שלהם בהרצאה. היו שני גברים מעריכים בצוות הניסוי, וכל משתתף קיבל פידבק לא-מילולי מוסרט של אחד מהם אחרי כל נושא שהרצה. הפידבק היה מורכב מששה מבעים: 3 מבעים נאטרליים (כמו עפעוף) ו-3 חיוכים מסוג מסויים בלבד. כלומר, כל משתתף נחשף למבע נייטרלי וגם לאחד מסוגי החיוכים הבאים: חיוך מעודד (encoraging), או חיוך של קשר חברתי (affiliative) או חיוך שמפגין עליונות (dominance smirk).

בהמשך, נמדדה רמת הורמון הלחץ (קורטיזול) ברוק של המשתתפים, ורמת שונות לבבית (HRV) ונערכה השוואה בין קבוצות החיוך השונות. נמצא כי בקרב משתתפים, שנחשפו לחיוך המפגין עליונות, נרשמה רמת הורמון לחץ גבוהה פי 3 מהמשתתפים האחרים.  

אז בפעם הבאה שמישהו מחייך אליכם, ואתם לא חשים רגועים, תבינו שייתכן והמערכת העצבית שלכם מגיבה לשדר לא מילולי של החיוך שלו.

מקורות

Martin, J. D., Abercrombie, H. C., Gilboa-Schechtman, E., & Niedenthal, P. M. (2018). Functionally distinct smiles elicit different physiological responses in an evaluative context. Scientific reports, 8(1), 3558

אנשי מקצוע בתחום

אימון אישי - Coaching

עוד מאמרים שיעניינו אותך