תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

הפרעות חרדה בקרב קשישים

הפרעות חרדה בקרב קשישים

צוות בטיפולנט

בגילאי הילדות, הפחד מהדרקון שמתחת למיטה והמפלצת שאורבת במסדרון גרם לנו (ולהורינו) לא פעם לנדודי שינה. בגילאי ההתבגרות והבגרות, כאחד מכל ארבעה אנשים סובל בתקופה מסוימת בחייו מסימפטומים של חרדה או מהפרעות חרדה, המתבטאות בחרדה המביאה למצוקה או פגיעה תפקודית משמעותית. ומה קורה בתקופת הזקנה?

סקירה ספרותית רחבה שערכו החוקרים Bryant, Jackson & Ames מצביעה על כך שבגילאי הזקנה עולה הסיכון להפרעות החרדה. עם זאת, יותר אנשים בגילאי הזקנה סובלים מסימפטומים של חרדה אשר אינם עונים לאבחנה מלאה של הפרעה מסוג זה.

קשיי החרדה בזקנה הם בעלי אפיונים ייחודיים לקבוצת גיל זו: הפרעת החרדה הנפוצה ביותר היא הפרעת חרדה מוכללת המאופיינת בתחושה תמידית ומוגזמת של דאגה ואי שקט אשר אינם ממוקדים בנושא מסוים. עם זאת, מרבית הסימפטומים החרדתיים ממוקדים בנושאים גופניים- בריאותיים.

חרדה ייחודית לאוכלוסייה המבוגרת היא חרדתם של קשישים רבים מנפילה: מחקרים מצביעים על כך ש29-54% מהקשישים חווים פחד משמעותי מנפילה, כאשר פחד זה עשוי להביא בחלק מן המקרים לפגיעה תפקודית. זאת, עקב הימנעות מוגזמת מסיטואציות בהן יש חשש מנפילה או עוררות פיסית ו/או רגשית מוגברת בסיטואציות הנתפסות ככאלו (למשל, סירוב לצאת לרחוב או לטיול).

מקורות

The prevalence of anxiety in older adults: Methodological issues and a review of the literature, Bryant, Jackson& Ames, Journal of Affective Disorders vol: 109 (3) 2008 p:233-250

אנשי מקצוע בתחום

פסיכותרפיה לגיל השלישי

עוד מאמרים שיעניינו אותך