תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

המוסיקה כגשר לקשר: שימוש בטיפול באמצעות מוסיקה עם מתבגרים

המוסיקה כגשר לקשר: שימוש בטיפול באמצעות מוסיקה עם מתבגרים

ענבר צור

מוסיקה מהווה מרכיב מרכזי ומשמעותי בחיי המתבגרים.

ניתן להבחין כי קיימת נטייה של בני נוער ללמוד לנגן בכלי נגינה שונים, להקים להקות, להגיע להופעות מוסיקאליות ולהשמיע את קולם במסיבות, מפגשים חברתיים ואירועים שונים.

למתבגרים נטייה להעריץ זמרים וזמרות ולהזדהות עם מסרים פוליטיים, חברתיים ומיניים המובעים על-ידם.

טיפול במוסיקה עושה שימוש בתחום יצירתי שנוכח באופן משמעותי בחיי המתבגרים.

מהו טיפול במוסיקה?

טיפול באמצעות מוסיקה הינו תהליך בו נעשה שימוש באמצעים השונים של המוסיקה בכדי להניע שינוי במישורים השונים: הרגשי, הגופני, הקוגניטיבי, ההתנהגותי והחברתי.

המוסיקה מאפשרת הבעה, קשר ותקשורת בין האדם לבין עצמו ובינו לבין האחרים סביבו, ומהווה רכיב מרכזי בתקשורת עוד מימי החיים הראשונים. המרכיבים הראשוניים ביותר בהתפתחותנו ובהתפתחות התקשורת האנושית קשורים באלמנטים מוסיקליים כקצב, קול וצלילים, אשר מקדימים את התקשורת המילולית. בשנת חייהם הראשונה, תינוקות אינם מבינים את משמעותן של מרבית המילים אך רגישים וערים לטון הדיבור ולקולם של המטפלים בהם ולאפקט הרגשי הנלווה אליהם.

בהתאם למרכזיות הרכיב המוסיקלי בתקשורת האנושית, טיפול במוסיקה עושה שימוש ברכיבים המוסיקליים כבסיס ליצירת קשר ועיבוד רגשי.

במרחב הטיפולי קיימים שלושה גורמים - המטפל, המטופל והמוסיקה.

הפעילות בטיפול במוסיקה כוללת שימוש בחוויות מוסיקאליות כגון: שימוש בכלי נגינה שונים ומגוונים, שימוש בקול ושירה, אלתור, הלחנה, האזנה לקטעים מוסיקאליים, הרפיה ודמיון מונחה לצלילי מוסיקה.

בטיפול קיים שימוש הן בצלילים והן במילים לצורך עיבוד החוויה.

המטרה הינה להרחיב את ההתבוננות בעולמו הפנימי של המטופל, להעמיק מודעות, לעורר ולגרות תחושות, בכדי לחזק צמיחה והתפתחות אישית, ליצור קשר ולתת ביטוי ליצירתיות הקיימת בכל אחד מאיתנו.

למי מתאים?

טיפול במוסיקה מתאים לכל אדם, בכל גיל, המושפע ומונע מהמדיום המוסיקלי. לא נדרש כל רקע או ניסיון מוסיקאלי קודם, אלא נטייה ומשיכה בסיסית לתחום.

הטיפול במוסיקה מתאים למטופלים המגלים קושי ורתיעה משיחה מילולית, ולאנשים המתמודדים עם משבר, קונפליקטים, קשיים בתפקוד בתחומים השונים ובעיות בריאות. מתאים אף לאנשים המעוניינים לצאת למסע להרחבת ההבנה וההיכרות עם עצמם והסובבים אותם וכמהים לפתח קשרים מלאים ומספקים יותר, באמצעות מפגש עם היצירתיות שבהם.

מדוע למתבגרים?

כאמור, המוסיקה מהווה מרכיב מרכזי ומשמעותי בחייהם של מתבגרים רבים. היא עשויה להטעין באנרגיות מחד, ולהרגיע ולהשקיט מאידך.

מתבגרים עשויים לחוש בטוחים, מוגנים ומוכלים במסגרת בה יש התחלה וסוף (זהו המבנה של המוסיקה), ולהסכים להתנסות ולשתף פעולה בדרך ישירה ופחות מאיימת משיחה מילולית ישירה.

טיפול במוסיקה מאפשר למתבגרים ליצור קשר עם מטפל בוגר, לבטא תחושות ועמדות גם אם המגע עמן קשה וכואב, ובאופן זה להתגבר על חרדות ובושה המאפיינים לעיתים את התקשורת שלהם עם עולם המבוגרים.

הגורם אשר הופך סיטואציה מוסיקאלית לטיפול (להבדיל מהאזנה לקונצרט או הופעה), הוא נוכחות המטפל המחזיק בידע, ניסיון וכלים מוסיקאליים ופסיכולוגיים המאפשרים לו להעריך, להמשיג ולהציע התערבויות מתאימות לצרכי המטופל.

מתי יש להפנות לטיפול?

מתבגרים מופנים לטיפול בדרך כלל על ידי הוריהם או אנשי מקצוע מתחום החינוך ובריאות הנפש.

הפנייה יכולה לנבוע ממצוקות והפרעות רגשיות והתנהגותיות הקשורות לגיל ההתבגרות כגון דימוי עצמי נמוך, חשש מכישלון והתמודדות, קשיים בלימודים, אירועים טראומטיים, משברים במשפחה כגון גירושין או מוות, קושי ליצור קשיים חברתיים, בריחה להתמכרויות שונות ועוד.

הפנייה מומלצת כשהמצוקה הרגשית משבשת את איכות החיים ומפריעה לתפקוד היומיומי בבית או במסגרת בה נמצא המתבגר.

הדרכת הורים הינה חלק בלתי נפרד מהטיפול, מתוך תפיסה שהקשר בין המתבגר להוריו חיוני ליכולתו להיעזר, להיתמך ולהשיג שיפור במצוקה או קשיי התפקוד. כדי לא לפגוע באמון המטופל ובפרטיותו, המטפל מחויב בעדכון ההורים ברמת התהליך ולא ברמת התכנים, אלא אם המתבגר נמצא בסיכון או מסכן אחרים.

כיצד עשויה המוסיקה לקרב ולגשר בין הורים ומתבגרים?

גיל ההתבגרות הינו תקופה סוערת ומבלבלת המאופיינת בשינויים פיזיולוגיים ורגשיים, במהלכה המתבגר מגבש את זהותו וחותר להשגת עצמאות. עם זאת הוא זקוק למסגרת תומכת, מאפשרת ומכילה שתקנה לו תחושת שליטה.

פעילות מוסיקאלית משותפת יוצרת מצבים בהם מתאפשר דיאלוג; מקום ומרחב בו ניתן להשליך כעסים ואי-נחת, אך גם חמלה, רוך, חום ואהבה.

השימוש במוסיקה כשפה נוספת לערוצי ההדברות עשויה לחזק קשרים בינאישיים כגון:

נגינה משותפת של אב ובנו המתופפים יחדיו או אם ובתה המאלתרות בקולן, מאפשרת חוויה רגשית היכולה להציע החל משחרור כעסים ועד לאינטימיות מרגשת.
האזנה משותפת: הקשבה למוסיקה יחדיו מעניקה לנו הזדמנות לגשר על הפערים ולהתוודע לעולם התרבותי זה של זה.
המוסיקה מאחורי המילים: תשומת לב והקשבה לטון הדיבור שלנו בפנייתנו אל המתבגר. למשל, האם קיימת הלימה בין האינטונציה למסר אותו אנו רוצים להעביר, מתוך הקשבה למוסיקה שמאחורי המילים - קצב, עוצמה, גוון.
חוויות תרבות מוסיקאלית: הליכה ביחד למופעים מוסיקאליים וקונצרטים.

על המטפלת - ענבר צור

הכותבת הינה מטפלת מוסמכת במוסיקה (M.A.) ומנחת קבוצות, מרצה ומדריכה, עוסקת בטיפול בילדים, מתבגרים ומבוגרים, מלווה סטודנטים לטיפול בהבעה ויצירה, משלבת גישות הדוגלות בהתפתחות רוחנית, בעלת קליניקה פרטית בהוד השרון.

ליצירת קשר: 0547767256 או [email protected]

אנשי מקצוע בתחום

טיפול במוסיקה

עוד מאמרים שיעניינו אותך