תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

עצות להורים לילדים עם מוגבלויות בזמן מגפת וירוס הקורונה

עצות להורים לילדים עם מוגבלויות בזמן מגפת וירוס הקורונה

צוות בטיפולנט

הורים ומטפלים לילדים עם מוגבלויות מתמודדים עם אתגרים ייחודיים כתוצאה מווירוס הקורונה. לדוגמא, בעוד שמירה על ריחוק חברתי היא האסטרטגיה המובילה למניעת הדבקה, זה לא בהכרח ריאלי עבור ילדים עם מוגבלויות שזקוקים לטיפול וסיוע במשימות יומיומיות. במקביל, הטיפולים שהילדים זקוקים להם נקטעים לאור סגירת קליניקות ובתי ספר כתוצאה מהמצב. בנוסף, בעוד באופן כללי ילדים פחות מושפעים מהסימפטומים של וירוס הקורונה, ילדים עם מוגבלויות נמצאים בסיכון גבוה יותר. העובדה הזו יכולה להגביר אצל ההורים את הסטרס והפחד מהידבקות. הורים לילדים עם מוגבלויות עשויים גם להיות מודאגים ממחסור במשאבים רפואיים בגלל וירוס הקורונה, במקרה שבו הילד שלהם יהיה זקוק לטיפול רפואי בזמן המגפה. גורמי סטרס כאלו יכולים להגביר אצלם תחושה של סטיגמה או אפליה. מחקרים פסיכולוגיים מצביעים על מספר דרכים חשובות בהן הורים לילדים עם מוגבלויות יכולים להתמודד עם האתגרים שנובעים ממגפת וירוס הקורונה

תקשורת היא המפתח

הישארו מעודכנים, אבל אל תפריזו בצריכת תקשורת: בעוד חשוב להישאר מעודכנים לגבי וירוס הקורונה, הפרזה בצריכת תקשורת יכולה לייצר סטרס מיותר. לכן, הישארו מעודכנים באמצעות מקורות מידע מהימנים והגבילו את הזמן שאתם מקדישים למדיה חברתית.

דברו עם הילדים שלכם ועם שאר בני המשפחה לגבי הקורונה: בחרו זמן ומקום בטוח כדי לדון על הסיבה שבגללה החיים השתנו. זכרו שילדים עשויים להתקשות לבטא את הרגשות שלהם במילים. ילדים עשויים לבטא את הרגשות שלהם דרך התנהגות או דרך משחק. ענו על השאלות שלהם והזכירו להם שהמטרה היא לשמור על כולם בטוחים ובריאים. חזרו לדבר על הנושא מדי פעם כדי לוודא שהם מבינים מה קורה סביבם. 

שמרו על קשר עם בית הספר, המורים והמטפלים של הילד: בדקו אם בתי הספר מציעים למידה מרחוק. אל תרגישו לחץ לשכפל בבית את חווית הלימודים והטיפול באופן מדויק. נסו למצוא דרכים יצירתיות להתפתח וללמוד יחד ולהתגבר על התקופה הזו.

שמרו על קשר עם הרופאים וקופת החולים: אם ילדכם חולה במחלה כרונית או אקוטית, דברו עם הרופאים וקופת החולים כדי שיספקו לכם מידע לגבי הטיפול האופטימלי בילדכם – בין אם במרפאה ובין אם בבית.

טפלו בעצמכם

שמרו על קשר עם אנשים אחרים: שמרו על קשרים חברתיים על ידי תכנון שעות קבועות לשיחות עם חברים ומשפחה. השתמשו באימייל, הודעות טקסט ושיחות וידאו. אתם יכולים להיעזר באנשים אחרים, למשל לבקש מחבר לסייע לכם עם משלוח של מצרכים או תרופות.

היו אדיבים כלפי עצמכם: חשבו כיצד אתם יכולים לעזור לעצמכם להרגיש טוב יותר. נסו לקחת הפסקות קצרות ממצבים מלחיצים, לקרוא ספר או לצפות בסרטים. 

בקשו עזרה: קבוצות ועמותות שעוסקות במוגבלויות ספציפיות יכולות לעזור לכם למצוא מידע ותמיכה. צרו קשר עם עמותות וארגונים כאלו כדי לברר לגבי משאבים אפשריים.

היו מוכנים: תכננו תכנית לטיפול בכם ובילדכם במקרה שאתם תחלו. תכנון מראש יכול לנסוך בכם תחושת ביטחון והרגעה בזמנים כאלו של חוסר וודאות.

נסכו בילדכם תחושת ביטחון

עזרו להם להירגע: בזמנים של שינוי, חשוב להקפיד על פעילויות מרגיעות, ולכן הקפידו לשלב פעילויות כאלו בשגרת היום של ילדכם.

צרו שגרה: אם השגרה הרגילה של ילדכם שובשה, צרו שגרה חדשה. זה יעזור לילד שלכם להרגיש יותר בטוח ולהבין מה מצופה ממנו. אתם יכולים לנצל את ההזדמנות הזו כדי ללמד אותו דברים חדשים כמו להקפיד על רחיצת ידיים ולשמור על מרחק.

היו אמפתיים: הכירו בכך שהילד שלכם עובר תקופה מבלבלת שעשויה לגרום לו לקשיים חדשים, חוסר נוחות או כאב. תקפו את הרגשות של ילדכם והיעזרו בפסיכולוגים ובבני משפחה אחרים כדי לחשוב כיצד להקל על המצוקה שלו.

הראו אהבה: ילדים עם מוגבלויות עשויים להרגיש שהם מהווים נטל על ההורים שלהם. בתקופה המלחיצה הזו, כשההורים גם צריכים לתפוס את מקומם של המטפלים והמורים, התחושה הזו עשויה להתגבר. הזכירו לילדכם שאתם אוהבים אותם אהבה ללא תנאים, ושאתם נהנים לבלות איתם זמן נוסף.

עודדו אותם לדבר על הרגשות שלהם: ילדים עם מוגבלויות חווים לעיתים קרובות תחושה של ריחוק מעמיתיהם לכיתה, והמצב הנוכחי עשוי להגביר את התחושות האלו. תנו לילדיכם הזדמנות לדבר על הרגשות שלהם ולחשוב על דרכים לתקשר עם חבריהם דרך שיחות וידאו או טלפון. 

מחקר מצא שהורים לילדים עם מוגבלויות מפתחים יותר גמישות בהתמודדות עם מצבי חוסר וודאות, ושהם טובים יותר במציאת פתרונות יצירתיים לבעיות. הכוחות האלו הם נכס חשוב בהתמודדות עם האתגרים של מגפת וירוס הקורונה. אם אתם זקוקים לעזרה נוספת, פנו לקופת החולים או לשירותים הפסיכולוגיים באזור מגוריכם.

מקורות

תקציר מאמר שפורסם ב-American Psychological Assosication:

Advice for caregivers of children with disabilities in the era of COVID-19

www.apa.org/research/action/children-disabilities-covid-19

אנשי מקצוע בתחום

טיפול באוטיזם

עוד מאמרים שיעניינו אותך