תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

אנאורגזמה - הבעיה שלה, שלו, או בכלל לא בעיה?

אנאורגזמה - הבעיה שלה, שלו, או בכלל לא בעיה?

צוות בטיפולנט

עינת, בת 28, יוצאת עם ניר מזה שנתיים, גרה איתו כמעט שנה ומקיימת איתו יחסי מין מהחודשים הראשונים להכרותם. למרות זאת, ולמרות שהיא רואה בניר מאהב עדין וקשוב, מעולם לא הצליחה לחוות אורגזמה או הנעה של ממש מהמגע המיני. "בהתחלה ניר היה משקיע בי המון", היא מספרת, "שואל אותי, מתעניין, מנסה אלף ואחת שיטות לגרום לי להינות. מדי פעם הייתי 'מזייפת' אבל לא הרגשתי עם זה בנוח ודי מהר הודיתי בפניו שאני פשוט לא יכולה לגמור. זה לא משהו שלא בסדר אצלו. ברור שזה אצלי כי גם עם בני זוג קודמים לא יכולתי להגיע לאורגזמה ולבד - זה מאורע נדיר גם כן. בהתחלה עוד היינו מנסים אבל עכשיו, האמת, כבר ויתרנו. אני נכנסת איתו למיטה מתוך אהבה אליו והשמחה שלי על זה שהוא נהנה, אבל שום דבר מעבר".

חוסר היכולת של עינת להגיע לאורגזמה גם לאחר גירוי מספק אינו מהווה בעיה יוצאת דופן: כ-30% מהנשים חוות קשיים משמעותיים בהשגת אורגזמה וחלק מהן אף מעולם לא חוו אותה.

מהי אנאורגזמה?

אבחנה של אנאורגזמה ניתנת כאשר קיים קושי משמעותי או חוסר יכולת בהגעה לאורגזמה, וכאשר קושי זה גורם למצוקה או קושי בין אישי (למשל, מריבות חוזרות עם בן הזוג או המנעות מיצירת קשרים זוגיים). נהוג לחלק מצבי אנאורגזמה לשלושה תתי סוגים מרכזיים:

אנאורגזמה ראשונית - בה האישה מעולם לא הצליחה להגיע לאורגזמה, לבדה או עם בן זוג.

אנאורגזמה משנית - בה האישה חוותה אורגזמה בעבר אך איבדה יכולת זו.

אנאורגזמה מצבית - בה האישה מגיעה לאורגזמה רק במצב ספיציפי (למשל, רק באוננות ולא עם בן זוג).
"לגמור? פאדיחות...": ממה נובעת אנאורגזמה?

בעוד שבמקרים מעטים יחסית נובעת אנאורגזמה מבעיות גופניות ו/או שימוש בתרופות מסוימות, הרי שבמרבית המקרים נובעת אנאורגזמה מקשיים רגשיים הנוגעים למיניות ו/או מכשל בתקשורת הזוגית.

קשיים בהשגת אורגזמה עשויים לנבוע מתפיסות ורגשות שליליים של האישה לגבי גופה ומיניותה: קשה להגיע לאורגזמה כאשר התחושה הבסיסית היא של בושה וחוסר שביעות רצון מהגוף, או כאשר הנאה ממיניות נתפסת (באופן מודע או בלתי מודע) כמביכה, שלילית או אסורה. כך, למשל, אישה המתביישת במראה גופה, בצליל קולה, או אישה שספגה מסרים לפיהם "הנאה מינית נועדה לגברים" - עשויה להתקשות להתמסר להנאה המינית ולחוש לחוצה, נבוכה ועצורה. תנאים אלו, כמובן, מקשים על ההגעה לאורגזמה.

גורם נוסף אשר עשוי להביא לאנאורגזמה הוא היחסים הזוגיים. כאשר המערכת הזוגית מאופיינת בחוסר תקשורת, ריחוק וכן הלאה, גורמים אלו יחלחלו גם לתחום המיני ועשויים להקשות על ניהול תקשורת מינית פתוחה המאפשרת הנאה הדדית. כך, לדוגמא, הפעלת לחץ של הגבר ("אין מצב שאת לא גומרת, כל החברות שלי גמרו איתי"), היעדר השקעה בהנאת האישה או קושי של האישה לשתף בהעדפותיה וצרכיה - עשויים למנוע את ההגעה לאורגזמה. גם חוסר ידע של בני הזוג עשוי לפגוע ביכולת האישה להינות - למשל, אם בני הזוג מצפים כי האישה תגיע לאורגזמה רק באמצעות חדירה או לחלופין - שהאורגזמה שלה תגיע מהר כמו זו של בן זוגה, עשויות להתבסס פרקטיקות מיניות בלתי יעילות ואף בלתי נעימות.

כיצד מתמודדים עם אנאורגזמה?

כאמור, אנאורגזמה עשויה לגרום לא רק לתסכול וקשיים בתחום המיני אלא גם למצוקה רגשית, זוגית ובין אישית. למרות זאת, אנאורגזמה היא בהחלט בעיה ניתנת לטיפול.

ראשית, בין אם את נמצאת בזוגיות ובין אם לא, כדאי לרכוש קודם כל את היכולת להגיע לאורגזמה באוננות. יכולת זו תקנה לך ידע על גופך והעדפותייך, ותאפשר לך להנחות את בן הזוג הנוכחי או העתידי. כמו כן, מומלץ להרפות לזמן מה מהניסיונות הזוגיים להגיע לאורגזמה - כאשר נסיונות אלו יוצרים לחץ מוגזם על התפקוד המיני, עשויה להפגם גם ההנאה הספונטנית ממין. לכן, מוטב להשקיע בצורות חלופיות של הנאה, ובו זמנית - לנסות לפתוח את התקשורת הזוגית כך שתאפשר התנסות במגוון אופני מגע.

במידה והתנסויות אלו אינן מספקות כדי להגיע לאורגזמה, ניתן לפנות גם לטיפול מיני ממוקד אשר יסייע בתחום. במידה ואת נמצאת בזוגיות, כדאי לפנות יחד לטיפול - כן, גם אם נדמה שהבעיה היא רק שלך! פנייה משותפת מאפשרת לפתח את התקשורת הזוגית ולתרגל בהדרגה שיטת להשגת אורגזמה.

במידה ובן הזוג אינו משתף פעולה ו/או במידה ואינך נמצאת בזוגיות, ניתן להיעזר בטיפול גם באופן פרטני. באמצעות הטיפול ניתן לזהות את הגורמים העומדים בבסיס בקושי ולתרגל באופן הדרגתי הכרות מחודשת עם הגוף, בדרך אל האורגזמה הנכספת...

מקורות

Kaplan H.I, Sadock B.J, Grebb J.A (2007) Synopsis of psychiatry, Behavioral sciences, Clinical Psychiatry, tenth edition

תחומי מומחיות:
טיפול מיני ,מיניות

אנשי מקצוע בתחום

טיפול מיני

עוד מאמרים שיעניינו אותך