תפריט נגישות
חיפוש

איך מטפלים במחשבות טורדניות?

איך מטפלים במחשבות טורדניות?

פורסם על ידי צוות בטיפולנט

רבים מאתנו מתמודדים מפעם לפעם עם מחשבות טורדניות: חלקן מחשבות טורדנות הנוגעות לפעולות יומיומיות ("...נעלתי את האוטו?") וחלקן מחשבות טורדניות הנוגעות לסוגיות והתלבטויות משמעותיות בחיינו, מהם אנו מתקשים להרפות ("הוא באמת האדם הנכון עבורי?"; "אולי בכל זאת אחפש עבודה חדשה?"). מחשבות טורדניות מסוגים אלו נוטות לדעוך בסופו של דבר כאשר דבר מה מסיח את דעתנו מהן או כאשר אנו מגיעים לפתרון מספק. לעומת זאת, התמודדות עם מחשבות טורדניות המהוות חלק מ- OCD- הפרעה אובססיבית קומפולסיבית- מהווה אתגר משמעותי יותר.

מחשבות טורדניות המהוות חלק מהפרעת OCD מתייחסות למצבים בהם האדם עסוק באופן כפייתי בשאלה או נושא מסוים. כך, למשל, אדם עם מחשבות טורדניות יכול לשאול את עצמו שוב ושוב האם יכול להיות שנגע ברחוב בדבר מה מלוכלך והאם יתכן שהעליב מישהו אחר במשרד, בטעות. סוג נוסף של מחשבות טורדניות מתבטא באמונה שחשיבה על נושא מסוים או חזרה בראש על משפטים מסוימים הם קריטיים. למשל, אדם יכול לפתח מחשבות טורדניות לפיהן יקרה דבר מה נוראי לילדיו אם לא יגיד לעצמו עשר פעמים בבוקר "אלוהים שומר עליהם שיחזרו בשלום".

שיטות טיפול אפשריות במחשבות טורדניות

מחשבות טורדניות עשויות להיות מעיקות ומייסרות, ובמיוחד לאור העובדה שפעמים רבות נלוות להן התנהגויות קומפולסיביות- התנהגויות שמטרתן להרגיע את אותן מחשבות טורדניות (למשל, שטיפת ידיים וניקיונות אובססיביים בתגובה למחשבות על זיהום). לא קל להיפתר ממחשבות טורדניות אך ניתן לעשות זאת במספר דרכים:

הפסקת התנהגויות קומפולסיביות/טקסים מנטליים- הפסקת התנהגויות קומפולסיביות וחזרה על משפטים תביא בדרך כלל לעלייה בחרדה ואי השקט אך עם הזמן מתבססת הידיעה שהפסקת האובססיה לא מביאה לאסון, החרדה פוחתת והצורך בחשיבה האובססיבית מנוטרל.

חשיפה הדרגתית- אתגר את עצמך בהתמודדות הדרגתית עם הגורמים לחרדה. ככל שתיחשף ותתנסה כך החרדה תרד ואותן מחשבות אובססיביות הקשורות בגורם החרדה- יפחתו.

מעקב אחרי המחשבות- נהל יומן של הרגעים בהם הופיעו המחשבות האובססיביות. הגברת המודעות להתעוררות הלופ המחשבתי וקטיעתו על ידי רישומו יביאו עם הזמן להקלה.

למידת טכניקות הרגעה עצמית- רכישת מיומנויות שליטה בחרדה כטכניקות של הסחת דעת, הרגעה עצמית וכן הלאה מסייעות בהתמודדות עם הרגעים בהם מתעוררת חרדה סביב מחשבות אובססיביות.

טיפול פסיכולוגי- טיפול פסיכולוגי מהווה אמצעי יעיל ביותר להתמודדות עם מחשבות טורדניות מאחר והוא מסייע ברכישת טכניקות הרגעה עצמית ומהווה מסגרת מבנה לתהליכים של חשיפה הדרגתית ורכישת שליטה בהתנהגויות כפייתיות המופיעות על רקע מחשבות טורדניות. כמו כן, טיפול פסיכולוגי במצבי מחשבות טורדניות מאפשר הבנה מעמיקה יותר של מקורן ושל הגורמיים הרגשיים להופעתן.

 

תחומי מומחיות:
OCD

אנשי מקצוע בתחום

OCD

עוד מאמרים שיעניינו אותך