תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

הורים כמודל חיקוי חיובי לבני נוער

הורים כמודל חיקוי חיובי לבני נוער

ניצן סולימן

כהורים, יש לנו השפעה משמעותית על ילדינו המתבגרים. גם אם לפעמים נדמה כי אנחנו כבר פחות נחוצים והם מסתדרים מצוין בלעדינו, תפקידנו בגיבוש זהותם ועיצוב אישיותם לרב נשאר מהותי. נראה כי ככל שהקשר עם בני העשרה שלנו חזק וקרוב יותר, כך נוכל להוות עבורם מודל חיובי להמשך החיים. מתבגרים מסתכלים עלינו ובוחנים באיזו שפה אנחנו משתמשים, כיצד אנחנו מגיבים בשעת לחץ או משבר, אילו ערכים חשובים לנו, מה מנחה אותנו כשאנו צריכים לקבל החלטות, כיצד אנחנו מבדילים בין טוב לרע, האם אנחנו לוקחים אחריות על מעשינו ועוד. כל הווייתנו למעשה כהורים, מהווה עבור המתבגרים שלנו דוגמה ומודל לאמונות, לדעות ולקווים שינחו אותם בבגרותם.

בניית קשר של אמון וביטחון

כבר מינקות רובנו שואפים ליצור עם התינוק שנולד לנו התקשרות בטוחה. כלומר, אנחנו מנסים לספק לו את התנאים האופטימליים להתפתחותו ביניהם נוכחות מיטיבה, מתן תמיכה, חום ואהבה כדי שיוכל להתפנות לחקור את העולם שמסביבו. כך, אנו משתדלים להעניק לו סביבה יציבה ורגועה, לספק את כל צרכיו ולהגן עליו מפני כל סכנה. ככל שהתקשרות התינוק עם המבוגר המשמעותי בחייו בטוחה יותר, כך הוא עתיד לפתח תחושת ביטחון בעצמו ובסביבה. כאשר התקשרות איננה בטוחה, כלומר התינוק לא חווה את הקרקע היציבה המותאמת לצרכיו לאורך התבגרותו, תחושת הביטחון שלו נפגעת והוא עשוי לפתח דפוסי התנהגות בלתי אדפטיביים (חרדתיים או נמנעים למשל).

כשהילד שלנו גדל והופך עצמאי ובוגר יותר, הוא נדרש ליכולות מורכבות יותר. עליו להיות מסוגל להתמודד עם קונפליקטים, לפתור בעיות, לתפקד בביה"ס ובמסגרות נוספות ולקיים קשרים עם בני נוער ומבוגרים נוספים. הילד לומד ושואב השראה מתוך המודל ההורי המוצג בפניו, כמו גם מאחיו ומחבריו, ומפתח בהתאם כישורים חשובים כגון: הקשבה, התחשבות בזולת, שיתוף פעולה, תפקוד במצבי לחץ, יכולת הבעה ועוד.

ההורים כמודל חשוב לחיקוי

ההתנהגויות שלנו כהורים והקשר שיצרנו עם ילדינו הם ככל הנראה המשפיעים ביותר על הילד והם אלו שמסמנים לו כיצד עליו להתנהל בעולם, כיצד לעשות בחירות משמעותיות וגם כיצד לקחת עליהן אחריות. אנו מלמדים את ילדינו איזו התנהגות עליו לאמץ וכיצד להתמודד עם רגשות קשים כמו תסכול, חרדה ומצוקה. ילדינו מבינים מתוך דפוסי ההתמודדות שלנו איך הם יכולים לעזור לעצמם לווסת את רגשותיהם ובמי הם יכולים להיעזר בעת מצוקה. בנוסף, הם מפנימים את הרגלי החיים שיצרנו כהורים, ובהתייחס לכך מחליטים מה יהיה סדר היום שלהם, באיזו תזונה יבחרו, האם ישלבו בחייהם פעילויות ספורט ופנאי ועוד סוגיות רבות.

גם לאופן הדיבור שלנו ולמילים אותן אנו בוחרים יש השפעה גדולה על המתבגרים שלנו. היבט זה חשוב במיוחד היות והיכולת לנהל שיחה אינטימית, לשתף, להביע אמפתיה, לחלוק בטוב, בקושי ובאתגרים מסייעת לרווחה רגשית. המסוגלות של בני הנוער להבחין בין טוב לרע ובין אסור למותר עוזרת להם לפתח גבולות ברורים גם כשאנחנו כבר לא על ידם. גבולות אלו מנחים אותם באילו התנהגויות לבחור, מאילו מצבים להימנע ויכולים לסייע להם לבחון באופן דומה את סביבתם. סולם ערכים ברור יכול לעזור להם להיות קשובים גם לזולת ולרגשותיו.

אז איך עושים את זה – כיצד נהווה מודל טוב לחיקוי עבור ילדינו?

• למיטב הבנתי, הדרך היעילה ביותר להוות דוגמה לילדים שלנו היא להרבות בעשייה ולהפחית במילים. בני הנוער, כאנשים צעירים עם דעות והשקפות משלהם, מסתכלים עלינו בעין ביקורתית. לכן ככל שניישם בעצמינו את הגישה בה אנו מאמינים, נחיה על פי הערכים שלנו, אמות המידה והמוסר החשובים לנו, כך גדל הסיכוי שגם בני העשרה שלנו יאמצו דרך זו.

שיחות ודיונים משפחתיים חשובים מאוד עבור בני הנוער. במהלך שיחות אלו, הם יכולים להרגיש שרואים אותם, מקשיבים להם ומתחשבים ברצונותיהם ובדעותיהם. החשיבה המשותפת עוזרת להם להפעיל שיקול דעת ולקבל החלטות בצורה שקולה ולא אימפולסיבית. בתוך כך, עליהם לדעת מה הכללים והציפיות המשפחתיות מהם, על מנת שיישאו איתם "מצפן פנימי" ויכירו את הלך הרוח של ההורים. שיחות אלו אף מהוות מודל לשיתוף, להקשבה, להתחשבות בדעות הזולת ולדרך בה כל ילד יכול להביע את עצמו. שיח מכבד עם המתבגרים שלנו יקל עליהם לקבל את הסמכות ההורית שלנו וישמור על הלגיטימיות שלנו בעת הצבת גבולות.

גישה חיובית ואופטימית שלנו כהורים, יכולה לשמש דוגמה לילדים שלנו כיצד יש להתבונן על העולם. בעת קושי, קונפליקט או משבר הייצוגים המופנמים של גישתנו שהם נושאים בתוכם משמשים את ילדינו בהתמודדות עם האתגרים שעומדים בפניהם.

לקיחת אחריות היא יכולת חשובה להעביר לילדנו. אם כהורים נהיה מוכנים להביט פנימה, להודות בטעויות שלנו ולשנות חלק מן ההתנהגויות שלנו בהתאם, יש סיכוי גדול שגם הילדים שלנו ינהגו כך. כאשר אנחנו ניקח אחריות על מעשינו, ילדינו יוכלו לשאול את עצמם כיצד לנהוג אחרת כדי להימנע מטעויות, יוכלו לחוות דרכינו איך לוקחים אחריות ובעת הצורך לא יחפשו אשמים אלא יחשבו מה הם יכולים לשנות בעצמם כדי להיטיב את המצב.

אנחנו יכולים להוות מודל ראוי לכבוד הדדי על ידי קיום מערכות יחסים מכבדות עם הסובבים אותנו. אם אנחנו נקפיד לשמור על כבוד הדדי, סביר שגם הילדים שלנו ינהגו בכבוד ובאכפתיות במערכות היחסים שלהם. גם האופן בו אנחנו מגנים על עצמינו, שומרים על רצונותינו וצרכינו ומביעים אסרטיביות מבלי לפגוע בזולת ישמשו עבורם דוגמה מאוזנת וחיובית.

ידוע היום כי רווחה נפשית-רגשית קשורה בבריאותנו הגופנית. בתוך כך, תזונה וספורט הם שני מרכיבים משמעותיים לאורח חיים בריא. ההקפדה שלנו כהורים על אכילת מזונות בריאים, מופחתים בסוכרים ובשומנים בשילוב עם פעילות גופנית קבועה יהוו עבור הילדים דוגמה לשגרה בריאה. שילוב ילדים מגיל צעיר בפעילות ספורטיבית וטיולים יכולה להוות עבורם מודל טבעי ומובן מאליו אותו יאמצו גם לגיל העשרה ולהמשך חייהם הבוגרים.

• שני תחומי השפעה נוספים הינם בתחום הלימודים והשימוש בטכנולוגיה. השימוש המוגבר בטכנולוגיה כמו גם ההסתמכות עליה לצרכים שונים, לעתים מגבילים את המוטיבציה ללמידה של כישורים חדשים. שני התחומים קשורים זה בזה ומהווים חלק בלתי נפרד מהחיים של כולנו. אם אנחנו כהורים נשאף להרחיב את השכלתנו, נקרא ספרים, נתפתח ונלמד, הסיכוי שגם ילדינו יראו בכך מטרה ראויה, הולך וגדל. בשונה מכך, ככל שנהיה שקועים במסכים, ברשתות החברתיות ופחות באינטראקציות בינאישיות כך גם ילדינו יהפכו את הבילוי הטכנולוגי לפעילות עיקרית בחייהם.

השפעת הסביבה על המתבגרים

גורם משמעותי נוסף בעיצוב זהותם של בני הנוער, הוא 'קבוצת השווים', כלומר מתבגרים בני גילם. השפעת בני הנוער על המתבגר נוגעת לתחומים רבים בחייו, החל מהעדפה מוסיקלית, סגנון לבוש, תחביבים וחוגים, השתתפות בתנועת נוער ועד לצורת התנהגות, צורת ביטוי מילולי, שתיית אלכוהול, עישון סיגריות ואף שימוש בסמים. עם זאת, אל לנו לחשוב שהשפעת קבוצת השווים מבטלת את השפעתנו ההורים ואת חשיבות המודל שאנו מהווים עבורם.

בכל הנוגע לאלכוהול וסמים, אנחנו נוטים לדאוג מהשפעה שלילית של החברה ומלחץ חברתי שיובילו את המתבגרים שלנו לעישון, לשתיית אלכוהול ואף לשימוש בסמים. עלינו לזכור שגם לנו יש השפעה רבה על הדבר. דברי הרתעה ושיחה על הסיכונים יעזרו, אולם לא יספיקו. כמבוגרים המשמשים דוגמה, עלינו לבדוק גם את עצמנו. האם אנחנו מעשנים, מרבים בשתיית אלכוהול או אפילו משתמשים בסמים? במקרה כזה יש להניח שכל אמירה מצדנו על הסכנות ועל ההשפעות השליליות הקיימות יתקבלו בערבון מוגבל, אם בכלל. שימוש מבוקר שלנו, כמו שתייה מתונה המתרחשת מידי פעם בסיטואציה מתאימה, עשויה להדגים שימוש מושכל, במינון קטן ובלתי מזיק, במיוחד אם נסביר לילדינו את הרציונל בבחירה זו. דווקא בשל ההשפעה הרבה שיש לסביבה החברתית בגיל הנעורים, ישנה חשיבות מכרעת להציג למתבגר בביתו, מודל הורי יציב ועקבי. מודל חיובי ומאוזן שכזה יוכל ללמד אותו, בין היתר, להפעיל שיקול דעת ולפעול על פי צו מצפונו. באמצעות השפעה זו, אנחנו יכולים להשפיע כהורים על ערכים בסיסיים של ילדינו, כגון: השתייכות דתית, התבוננות על העתיד ותכנונו, בחירות חינוכיות, מצפן פנימי להתנהגות כלפי הזולת, ערכים של עזרה והתנדבות, מוסר ועוד.

לסיכום

ככל שבינינו ובין ילדינו תתבסס הערכה הדדית, כנות ופתיחות כך יגדל הסיכוי שהם יקשיבו לעצותינו, יפנו אלינו כשיזדקקו לעזרה ויראו בנו אוזן קשבת.

לצד החשיבות שבפיתוח עצמאות, לקיחת אחריות וקבלת החלטות, בני הנוער עדיין זקוקים לנו. עלינו לשמור איתם על ערוץ תקשורת פתוח וכן, כמו גם לדעת מה הם עושים ולהפגין עניין כלפי המתרחש בחייהם. במקביל, חשוב שנשמור על ההבדל שבין התעניינות לבין פלישה למרחב האישי שלהם, כך שנקפיד לצד הפיקוח עליהם, לתת בהם אמון, לסמוך עליהם ולשמור על פרטיותם.

ניתן לומר שככל ניישם בעצמינו את ה'אני מאמין שלנו' – נהיה קרובים יותר אל ילדינו בני העשרה, נדאג לשמר איתם שיח פתוח ונהיה מעורבים בחייהם. ככל שנקשיב, נביע אמפתיה ויחד עם זאת נציב גבולות ברורים, יגדל הסיכוי שהילדים שלנו יראו בנו מודל חיובי, ראוי לחיקוי.

על הכותבת – ניצן סולימן

ניצן סולימן הינה הבעלים והמנהלת של מרכז נפגשים - מרכז טיפולי לילדים ונוער עם קשיים רגשיים וחברתיים. עסקה שנים רבות בחינוך, הנחיית קבוצות והדרכת הורים. אמא גאה לשלושה ילדים (בוגרים) שהתמודדו במהלך השנים עם קשיי קשב וריכוז, היפראקטיביות ובעיות בוויסות חושי. מרכז נפגשים - טיפול בקבוצה לילדים ונוער, קבוצות לחיזוק מיומנויות חברתיות.

אנשי מקצוע בתחום

הדרכת הורים

עוד מאמרים שיעניינו אותך