תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

איך נלמד להתמודד עם כעסים?

איך נלמד להתמודד עם כעסים?

צוות בטיפולנט

שליטה בכעסים היא אתגר משמעותי עבור כולנו. הלמידה כיצד לבטא כל רגש שהוא, ובוודאי רגש הכולל תוקפנות כמו כעס, היא חלק נורמלי וחשוב בתהליך ההתפתחות וההתבגרות של כל אחד מאתנו. לרוב, אנחנו לומדים איך לבטא את הכעס והתסכול שלנו תחילה באמצעות בכי ובהמשך במילים, כך שלאט לאט אנחנו מסוגלים לתקשר את הרגשות שלנו.

עבור אנשים מסוימים תהליך למידת תקשור הרגשות משתבש, וכעס בלתי נשלט הופך להיות מאפיין משמעותי באישיותם. מעבר לנטייה אישיותית, לחץ ובעיות בריאותיות יכולים להקשות עלינו להתמודד עם כעס גם באופן זמני. כמו כן, גם אם אין לכם נטייה מוקדמת לקושי בניהול כעסים, זה עדיין שיעור מתמשך שיש ללמוד כך שתוכלו לבטא את הכעס שלכם באופן בריא ואדפטיבי. כדי לעשות זאת, כדאי קודם כל להבין את משמעותו של הכעס ורק אחר כך לפנות לניהול כעסים. 

כעס הוא תמרור אזהרה לרגש אחר המתחבא מתחתיו

כעס הוא רגש מורכב אשר לרוב מסמל לנו כי אנחנו מרגישים מפוחדים, מאוימים או מחוללים. הכעס שנחווה בתגובה לאותם רגשות פחד או פגיעה יכול לנוע בין עצבנות קלה ביותר לבין זעם חמור, תלוי בתפיסה שלנו את גודל האיום. אף על פי שלא תמיד נוכל לזהות את תחושת האיום או הפגיעות שמסתתרת מתחת לכעס, סביר להניח כי היא נמצאת שם ומתדלקת את התחושות שלנו.

חשבו לדוגמא על עמית לעבודה שזוכה לקידום על פניכם. בתגובה, אתם עשויים לכעוס כי לא קיבלתם קידום אבל נראה כי שורש העניין נעוץ באיום על ההערכה העצמית שלכם, ובפחד לגבי מקומכם בעבודה.

ככל שהכעס עוצמתי יותר, כך כדאי לנו יותר לקחת נשימה, להירגע ולחשוב מה באמת מפריע לנו. אם לא נעשה זאת, אנחנו עשויים לשאת בתוצאות שליליות היות וכעס שלא מנוהל בצורה נכונה יכול לגרום לנו להיראות מרוכזים בעצמנו, ילדותיים וחסרי שליטה. בנוסף לכך, כעס כרוני יכול לפגוע בדימוי העצמי ובהערכה העצמית שלנו, ואף להוות גורם סיכון למחלות לב. כמו כן, אנשים הסובלים מכעסים כרוניים נוטים לחוות יותר פיטורין, לקבל משכורות נמוכות יותר ולהתקשות ביצירת קשרים חברתיים.

איך נלמד לשלוט בכעסים?

התחברו עם הכעס

נסו לסגל גישה פתוחה וסקרנית כלפי הכעס שלכם, זה הצעד הראשון בדרך לניהול יעיל שלו. כלומר, נסו להבין כיצד הוא פועל באמצעות בחינת התגובות הגופניות, המחשבות והרגשות שאתם חווים כשאתם כועסים. אם לא נפחד מהכעס שלנו וננסה להבין את מקורותיו, גדל הסיכוי שנוכל בהמשך ללמוד לווסת אותו.

בכדי להפחית את הפחד ממנו, הזכירו לעצמכם כי כעס הוא תגובה אנושית נורמלית וכאשר הוא מבוטא באופן בריא, הוא עוזר לנו להציב גבולות, להתפתח ולהעשיר את מערכות היחסים שלנו.

הכירו את העוררות הגופנית שלכם בעת כעס

העוררות הגופנית שאנחנו חשים כשאנו כועסים קשורה לשחרור הורמונים שמגרים את המוח ולפעמים מפריעים לנו לחשוב באופן בהיר והגיוני. האטת קצב הנשימה מפחיתה את שחרור ההורמונים ואת העוררות הגופנית, כך שפוחתים הסיכויים שתגידו או תעשו דברים שתתחרטו עליהם אחר כך. לכן כשאתם כועסים, נסו לנשום נשימות עמוקות ואיטיות.

חשפו את הפחד שעומד מאחורי הכעס

נסו לבחון את הקונפליקטים הרגשיים שמאיימים עליכם וגורמים לכם לכעוס. על מנת להצליח לשלוט בכעס, עלינו לזהות את הפחדים שעומדים בבסיסו, כך שנוכל להבין מדוע דברים מסוימים מכעיסים אותנו, ומה הם באמת מסמלים עבורנו. אם נצליח להסביר לעצמנו מדוע אנו כה כועסים, נוכל להתמודד טוב יותר עם תגובת הכעס.

כך למשל אם נחזור לדוגמה של החבר מן העבודה שקיבל קידום על פניכם – ייתכן שאם במקום להגיב בזעם תעצרו ותנסו לזהות מה קורה לכם, תוכלו להתחבר לתחושת הפחד לעתידכם המקצועי. כך תוכלו לתעל את העלבון למוטיבציה לשפר את הישגיכם המקצועיים על פני להגיב בעצבים ובכעס.

זהו חשיבה שמתאפיינת בדפוסי ״הכל או כלום״

דפוסי ״הכל או כלום״ בנוגע למי שאנחנו או בנוגע למשמעות של סיטואציות מסוימות, יכולים לעורר תגובות רגשיות חזקות. רבות מהאמונות שלנו לגבי עצמנו (דימוי עצמי, עמדות לאומיות, פוליטיות או דתיות) עשויות להתאפיין בדפוס זה. כשאנחנו מרגישים שמפקפקים או סותרים אמונות שאנחנו מזוהים איתן יתר על המידה, אנחנו עשויים לחוש כעס. לכן, על מנת להתמודד עם כעסים סביב נושאים כאלו עלינו להכיר בכך שאמונות אחרות רשאיות להתקיים גם כן.

לסיכום

אנחנו יכולים ללמוד רבות על עצמנו דרך הכעס שלנו. כעס מלמד אותנו לגבי הפחדים שלנו, הקונפליקטים שלנו, והאמונות שלנו. אבל כעס יכול להיות גם הרסני, ולכן חשוב שנסגל דרכים להתמודד איתו ביעילות. אל תתייחסו לכעס כמחלה שצריך להכחיד. במקום זאת, נסו להבין אותו, ללמוד אותו, ולבטא אותו בדרכים בריאות.

מקורות

תרגום מאמר מאתר Psychology Today

www.psychologytoday.com/us/blog/get-hardy/201309/dont-be-angry-bird

תחומי מומחיות:
טיפול נפשי ,פסיכותרפיה

אנשי מקצוע בתחום

פסיכותרפיה

עוד מאמרים שיעניינו אותך