תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

דור המסכים - האם הילדים שלכם מכורים לטלפון?

דור המסכים - האם הילדים שלכם מכורים לטלפון?

צוות בטיפולנט

לפי סקר שנערך ב-2019, כשני שליש מההורים לילדים מתבגרים חושבים שילדיהם מכורים לטלפונים הניידים שלהם. הורים רבים מתווכחים עם ילדיהם לגבי הזמן שהם מקדישים לשימוש בנייד, ומתעקשים שבילוי שעות רבות מול מסך ״לא יכול להיות טוב!״ עבור ילדיהם. יחד עם זאת, הם גם מכירים בכך שזו הדרך המרכזית בה ילדים בימינו מתקשרים עם חבריהם.

לפיכך נותרת השאלה האם מדובר בדור אשר סובל מהתמכרות למסכים או שמא אנו מציירים התנהגות מותאמת ונורמטיבית כבעייתית ופתולוגית?

איך הורה יכול לדעת האם ילדו סובל מבעיה סביב שימוש במסכים?

במידה ואתם מתלבטים האם השימוש של ילדכם במסכים הוא בעייתי, דרך טובה להתחיל לענות על כך היא על ידי התמקדות בהשפעות שיש לשימוש זה על חייו. נסו לזהות האם השימוש במסכים משפיע באופן שלילי על מצב הרוח שלו, דפוסי השינה שלו, הפעילויות בהן הוא לוקח חלק, הצלחתו בבית הספר, והקשרים שהוא מקיים עם המשפחה ועם חברים.

כשאתם מנסים לבצע הערכה כזו, נסו להיות ריאליים. אם הילד שלכם הוא תלמיד ממוצע, הפחתה של זמן המסכים שהוא צורך לא תהפוך אותו בן רגע לתלמיד מצטיין. אם הוא נוטה להיות ביישן, הוא לא יהפוך לפתע לילד מוחצן בגלל שהגבלתם את זמן הצפייה שלו בטלוויזיה. לכן, התאימו את בדיקת ההשפעות להיכרותכם עם היכולות הטבעיות של ילדיכם.

בנוסף, חשוב לשקול את האפשרות ששימוש מוגזם במסכים הוא סימפטום ולא המקור של הבעיה. כלומר, נסו לזהות את הבעיות החבויות מאחורי הסימפטום של בילוי זמן רב מול מסכים. למשל, ילדים מסוימים פונים למסכים כאשר הם חשים חרדים או מנסים להימנע מגורמים מלחיצים כמו שיעורי בית. לחילופין ייתכנו קשיים מסוימים סביב הביטחון העצמי אשר מוביל אותם לבלות זמן רב ברשתות החברתיות בניסיון לשפר את ההערכה העצמית שלהם.

הגבלת זמן המסך של ילדיכם

ילדים לרוב מתנהלים באופן מיטבי כשיש בחייהם חוקים ברורים ושגרה יציבה כיוון שכך הם יודעים למה לצפות. ביחס לכך, חשוב ששני ההורים יהיו מתואמים זה עם זה לגבי הכללים שנקבעים. כמו כן, ילדים צפויים להיענות יותר לכללים שהם מרגישים שהיה להם חלק בניסוחם, או לפחות כאשר הם מבינים את הרציונל העומד מאחוריהם.

בהתאם לכל זה, ריכזנו לכם כאן 5 רעיונות שיכולים לעזור לכם להתמודד:

נסו להבין את השימוש של ילדיכם במסכים

הזמינו את ילדיכם ללמד אתכם על האופן בו הם משתמשים במסכים. נסו להניח בצד את ההנחות שלכם לגבי העניין, ונסו לראות מה באמת מושך אותם בפעילות הזו. כשתבינו טוב יותר מה עומד מאחורי זמן המסך של ילידכם, ייתכן שתהיו מודאגים פחות, ובכל מקרה תוכלו להתמודד עם האתגר טוב יותר מתוך הבנה שלו.

בקשו מילדכם להציע הגבלות משל עצמם

בתור הורה, זה מפתה לפעמים פשוט לקבוע חוקים ומגבלות, ולפעמים זה אכן נחוץ. עם זאת, זה עשוי להיות מועיל לשתף את ילדיכם בקביעת הגבלות הגיוניות לצריכת זמן מסך. זה לא אומר שהורים לא יכולים להציב גבולות (הם יכולים וצריכים!), אבל אם תתחילו בלשאול את ילדיכם לגבי העמדה שלהם, אתם מניחים את היסודות להשגת הסכמה ופשרה.

אם הילד מציע הגבלה שלא מתאימה לדעתכם, אתם יכולים להציע לנסות זאת לשבוע ולראות איך זה הולך. אם זה עובד, נהדר. אם לא, הילד שלכם למד משהו, ואתם יכולים כעת להמשיך ביחד אל עבר מציאת פתרון טוב יותר.

הציעו לילדכם הכוונה לגבי פעילות ברשת

ילדים לא יודעים אוטומטית איך להתנהל ברשת. נסו לצפות מראש בעיות אפשריות, ולהציע הכוונה. שאילת שאלות כמו: ״מה תעשה אם...?״ או ״מה יכול לקרות אם...?״, הן שימושיות יותר מאשר הרצאות. שאלות כאלו מאפשרות לילדים לחשוב על תגובות לבעיות אפשריות, ומאפשרות לכם לראות מה ילדכם אולי לא מבין או יודע לגבי התנהלות ברשת.

כאשר אתם משוחחים על האינטרנט עם ילדיכם, הקפידו להעביר להם את המסר שהם לעולם לא יסתבכו בצרות מפני שביקשו מכם עזרה, ושאתם לא תתרגזו ותחרימו את המכשיר הסלולרי שלהם אם הם יעשו טעות או ייכנסו למצב בעייתי. מסר כזה יקל על הילד שלכם לפנות אליכם לעזרה במידת הצורך ויותיר אתכם רגועים יותר בידיעה ששמרתם על ערוץ תקשורת פתוח בבית.

צרו פעילויות ללא מסכים

הדרך היעילה ביותר לגרום לילדיכם לבלות פחות זמן מול המסך, היא לעזור להם ליצור פעילויות פנים-אל-פנים שהם אוהבים. באופן כללי, קל יותר לילדים להחליף התנהגות בהתנהגות אחרת מאשר להפסיק אותה לגמרי.

היו מודל לחיקוי

הדרך הטובה ביותר ללמד את ילדכם צפייה אחראית במסכים, היא להוות דוגמא. אם אתם מבלים את רוב זמנכם בטלפון או מול הלפטופ, גם ילדכם יעשו כן. הראו לילדכם שאתם מניחים את המכשירים האלקטרוניים בצד בזמן ארוחות, בילויים משפחתיים ולפני השינה. כך, כשתבקשו מהם לעשות זאת גם, זה ייראה להם כמו נימוס בסיסי או התנהגות מצופה, ולא כמו עונש.

לסיכום

זכרו שמסכים הם חלק מהחיים שלנו וככל הנראה הם לא הולכים להיעלם בקרוב, לכן אנחנו צריכים לעזור לילדים שלנו ללמוד כיצד לשלב אותם בשגרת היום-יום במינון המתאים!

מקורות

תרגום מאמר מאתר Psychology today

www.psychologytoday.com/us/blog/growing-friendships/201912/is-your-child-addicted-screens

תחומי מומחיות:
הדרכת הורים

אנשי מקצוע בתחום

הדרכת הורים

עוד מאמרים שיעניינו אותך