תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

מעבדות לחירות - על הרגלים רעים והשחרור מהם

מעבדות לחירות - על הרגלים רעים והשחרור מהם

צוות בטיפולנט

חג הפסח בפתח, והוא מביא עמו את חגיגת החירות. על פי המסורת היהודית, מסמל החג את יציאת בני ישראל מעבדות לחיי חופש. ככזה, הוא כמעט אוטומטית מעלה הרהור במידת החירות האישית שלנו – האם חיי נראים כפי שהייתי רוצה? האם אני מרגישה כלואה או משוחררת? האם פעולותיי מאפשרות לי לממש חופש ובחירה אישית, או שהן נחוות כפשרה?

התבוננות זו מאפשרת להגביר את תשומת הלב להרגלים או דפוסים אישיים, אשר אינם מיטיבים ואף עלולים להוביל לתלות או התמכרות. וכן, להבנה עד כמה הרגלים אלו נובעים מבחירה חופשית, או שמא דווקא מתוך אוטומט או דפוס אשר אינו בהכרח מיטיב עמי, עם הערכים שלי ועם הרצונות שלי. אותה התבוננות עלולה לעיתים להוביל להבנה כי במשך חלק לא מבוטל מחיי היום יום שלנו, אנו "נכנעים" לרצונות מידיים ואף משתעבדים להרגלים שונים.

מה בין אותם הרגלים לבין חירות? הרגלים קטנים אלו עלולים להפקיע מאתנו את החופש שלנו. כך ממש. עד כמה אנו חופשיים מהעבדות הפרטית שלנו?

הרגלים נפוצים המשפיעים על היום יום שלנו

ממחוברים למכורים – תלות במסכים

צמיחתה של הטכנולוגיה בעולם המערבי הובילה ל"השתלטות" המסכים. בפועל, אנו מוקפים במסכים, גדולים כקטנים, כאלה אשר מעסיקים אותנו ו"מפיגים" את השעמום. אם בתחילה נדמה היה כי העלייה המסחררת באפשרויות התקשורת מקרבת אותנו לאחרים, כיום ההנחה היא כי היא דווקא מרחיקה ומבודדת אותנו זה מזה, ואף מובילה לתלות במסכים ובתוכן שהם מציעים.

לשם המחשה, הסתכלו סביבכם כאשר אתם במקום ציבורי, האם הצלחתם לפגוש זוג עיניים? סביר שלא. רובנו סורקים את מסך הפלאפון כמעט בכל רגע פנוי, ואפילו תוך עיסוקים אחרים. אם אתם מוצאים עצמכם בודקים הודעות ומיילים ללא הרף, מרעננים ובודקים שוב, מתעדכנים רק עוד קצת ברשת חברתית כלשהי, ומחכים לתחושת ההתרגשות שעולה עם כל צופה נוסף בסטורי, והכל על חשבון משהו אחר שרציתם או הייתם אמורים לעשות – מדובר בהרגל שאינו מיטיב עבורכם.

שיר אהבה לסוכר ופחמימה - תלות באוכל

בעוד ההשפעה של פלאפונים ומסכים אחרים נדמית גלויה ומוכרת, עבור חלק מהאנשים, ה"סם" הוא אחר. התמכרות אחרת, אשר רבים מאיתנו פוגשים בחיי היום יום, היא דווקא למאכלים או משקאות שונים. קפה בבוקר, קולה עם הארוחה, השתוקקות עזה לפחמימות במשך רוב היום, או משהו מתוק אחרי האוכל מהווים הרגלים אשר עלולים לפגוע בבריאות וביכולת שלנו לשלוט על הבחירות שלנו.

כיום, ידוע כי מאכלים שונים מכילים בתוכם חומרים אשר מעודדים התמכרות, כך שהרגלים אשר בתחילה נתפסו כלא מזיקים גורמים לנו עם הזמן לתלות – "אל תדברי איתי לפני הקפה בבוקר", נשמע מוכר?

רק עוד שמלה אחת - תלות בקניות

לצד התלות במזונות ובסוגי שתייה שונים, באופן מפתיע ניתן לחוש תחושות דומות גם כלפי מוצרי צריכה אחרים. תרבות הצריכה, עולמות השיווק והפרסום וכן תעשיית האופנה המגלגלת מיליארדי דולרים כל שנה, מעבירים לנו מסרים ופרסומות בלתי פוסקים. מסרים אלו מובילים אותנו ליצור קשרים (בלתי מודעים בהכרח) בין אושר, יופי ובריאות לבין בגדים, נעליים, גאדג'טים, ועד אינסוף.

כיום, השפע הוא לא רק בפרסום אלא גם בקלות בה ניתן לרכוש מוצרים חדשים ולקבל אותם עד לפתח הבית. תרבות "לחיצת הכפתור" הובילה אף היא לעלייה חדה בצרכנות. בדומה לתלות במסכים או באוכל, גם כאן מתרחש מעגל אכזרי בו אנו רוצים דבר מה, משיגים אותו בקלות, רוצים ממנו עוד ועוד, עד כי מתקשים להסתדר בלעדיו (או בלי תחושת הריגוש המיידית שהוא מייצר). אותה תחושה חיובית, גם אם קצרה, הופכת תלויה בקיומו של החפץ (או הלייק) בחיי.

לכל חג יש מוצאי חג – כיצד הרגלים רעים משפיעים עלינו?

ההשפעה של הרגלים ודפוסים בלתי מיטיבים עלולה לבוא לידי ביטוי בתשוקה שנחווית כמוגזמת או בהקדשת זמן רב להשגת מושא התלות, ובעיקר בתחושה שאנו "חייבים" אותו, ועכשיו.

לעיתים, מיד לאחר קיום ההרגל או הדפוס, נרגיש נהדר. אך לעיתים כבר במהלך ההרגל, בעודנו מדפדפים ברשת החברתית או אוכלים עוד פרוסת עוגה, כבר נרגיש כי הדבר אינו מיטיב עימנו ואף מונע מאיתנו להשיג מטרה אחרת, עמוקה או ארוכת טווח יותר. כך או כך, התגמול הוא קצר ומהר מאד נצטרך ממנו שוב בכדי להגיע לאותה תחושה. זהו מעגל הקסמים האכזרי של התמכרות. על אף שהרגלים אלו אינם בהכרח מהווים התמכרויות קשות המצריכות גמילה או מובילות להרס התפקוד, האופן בו תלות והרגלים רעים עובדים דומה במנגנון שלה.

כך, לדפוסים אלו השפעה רבה על חיינו. אם ניקח, למשל, תלות בקניות – גם במינונים קטנים "יחסית", היא עלולה להשפיע לרעה על המצב הכלכלי שלנו. בנוסף, לתלות זו השפעה גם על המצב הנפשי שלנו. אם יצא לכם לשכוח פעם את הטלפון בבית, אתם בטח מכירים את הלחץ אשר עלול ללוות אתכם בשאר היום. ועדיין, על אף השפעות אלה, המוכרות היטב, קיים קושי משמעותי להשתחרר מדפוסים והרגלים רעים. אם כך, כיצד בכל זאת נוכל להשתחרר ולצאת לחירות?

כיצד ניתן להשתחרר מהרגלים רעים?

1. הכרה במצב – עצם המודעות להרגל עשוי להשפיע עליו עמוקות. אם נשים לב מתי מתעורר בנו הדחף לקנות לעצמנו חולצה חדשה, נוכל לדעת מה מתחזק את התלות וגורם לתלות. נוכל אז לנסות ולטפל בחסך הקיים, לנסות ולמצוא אלטרנטיבות מיטיבות יותר ומשעבדות פחות לשיפור ההרגשה. בנוסף, כדאי לחשוב ולהחליט מה מרגיש לנו נכון, ומה מרגיש כהכרח או השתעבדות להרגל. מה הכוונה? למשל, רשתות חברתיות - עד כמה נכון לנו השימוש? עד כמה אנחנו בוחרים לצרוך אותו וכמה אנחנו משועבדים לדפדוף בפיד? אנשים רבים בוחרים להגביל את משך השימוש שלהם ברשתות כאלה, מתוך ניסיון שלא לבזבז זמן שבו היו מעדיפים לעשות משהו אחר.

2. איזון – בדומה לתחומים אחרים בחיים, איזון הוא המפתח, ומה שטוב לאחד לא בהכרח יתאים לאחר. על כן, , נסו לבחור עבור עצמכם כמה ומתי מתאים לכם – מסך, קניות, רשתות, אוכל, שתיה.

3. פנייה לעזרה – כאשר התלות יוצאת מכלל שליטה ויכולת בחירה עצמאית, חשוב לפנות לאיש או אשת מקצוע אשר מומחים להתמכרויות ולהפחתת הרגלים לא מיטיבים.

מקורות

https://www.psychologytoday.com/intl/blog/fixing-families/201712/how-break-bad-habits

תחומי מומחיות:
העצמה אישית ,התמכרויות

אנשי מקצוע בתחום

התמכרויות

עוד מאמרים שיעניינו אותך