תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

פורום פסיכולוגיה

  • נכתב ע"י טל ב - 14/05/2020 19:08:58

    היי,
    יש שאלה שממש משמעותית לי עכשיו.
    אני לחוצה מנושא חסיון רפואי, אני יודעת שאי אפשר למסור מידע בלי הסכמה מהמטופל וכו׳ וכו׳ אבל מה עם מצב קיצון?
    הבנתי שיש דרך שנגיד בית משפט מחייב את המטפל למסור סיכום טיפול אפילו בלי הסכמת המטופל. חייבת לשמוע שאין שום דרך חוקית כזו!! אם אפשר אפילו עם הפניה לחוק שלא מאפשר את זה. כי היה מי שאמר לי שזה כן אפשרי במצבים מסוימים, ואם כן, באילו ומה החוק שמאפשר את זה.
    תודה רבה

    תשובה: חסיון רפואי- שאלה דחופה
    נכתב ע"י ליטל פלג ב - 14/05/2020 20:07:48

    שלום טל,


    חשוב לציין ששמירת סודיות היא ראשונה במעלה מבחינת כללי האתיקה. עם זאת, יש מצבים חריגים בהם יש חובת דיווח (אם יש סכנה לעצמו או לאחרים) או שבית משפט דורש מידע בשל מקרה חריג. הסעיפים הבאים יכולים לחדד (ציטוטים מתוך כללי האתיקה):






    3.9 תנאים למסירת העתק הרשומה הפסיכולוגית למי שאינו הלקוח או מייצגיו החוקיים


    מסירת העתק רשומה למי שאינו הלקוח תתקיים בתנאי שהתקבלה הסכמה מפורשת וחתומה מהלקוח או ממייצגיו החוקיים על ויתור הסודיות. במקרים שבהם חלה חובה על פי דין למסור את העתק הרשומה הפסיכולוגית לרשויות החוק, משטרה או בתי משפט, על הפסיכולוגים לפעול בהתאם לדין וזאת מתוך מאמץ ליידע את הלקוח ולשמור על טובתו. במקרים שבהם הרשומה אמורה להימסר או להיחשף לצוותים רב מקצועיים, על הפסיכולוג מוטלת חובה להפעיל שיקול דעת ביחס לתוכן החומרים שייחשפו. במקרים שבהם הלקוח או מייצגיו החוקיים מתנגדים למסירת העתק מהרשומה הפסיכולוגית אף שהיא מתחייבת על פי דין כחיונית להגנה על אחרים, וכאשר הצורך במסירת המידע עדיף מן העניין שיש באי מסירתו, יש לפנות להתייעצות עם ועדת האתיקה הפועלת בתוקף חוק זכויות החולה.


    כמו כן: 






    4.1 שמירה על סודיות


    פסיכולוגים חייבים בשמירת סודיות בנוגע לכל מידע מקצועי שברשותם. פסיכולוגים ישמרו על כבודם ועל פרטיותם של לקוחותיהם. לשם כך יקפידו על סודיות המידע שהגיע אליהם תוך כדי עיסוקם המקצועי, וזאת גם לאחר שהסתיים הקשר המקצועי עם הלקוח, ואף לאחר מותו.








    4.3 תנאים להסרת החיסיון על המידע


    פסיכולוגים יפעילו שיקול דעת במסירת מידע שהושג בתהליך עבודתם. הם ימסרו מידע רק למטרות מקצועיות חיוניות, על פי הוראות החוק, או בהסכמת הלקוח או מייצגיו החוקיים. על הפסיכולוגים לכלול בדיווחים ובייעוציים הנדרשים, בכתב או בעל־פה, רק את המידע הנדרש למטרת הדיווח והייעוץ. פסיכולוגים אינם מחויבים בשמירת הסודיות במקרים שבהם על פי חוות דעתם המקצועית המטופל נמצא במצב של סיכון לעצמו או לאחרים. בהתערבות פסיכולוגית בקטינים ובחסרי ישע, כשעולה חשד שהמטופל הוא קורבן להזנחה או להתעללות נפשית, פיזית או מינית מצד האחראים לו, קיימת חובת דיווח אשר גוברת על חובת הסודיות. על הפסיכולוגים להעביר את המידע על הסיכון או החשד לסיכון לגורמים הקבועים על פי חוק: פקידי סעד או משטרה. כאשר פסיכולוגים נדרשים למסור מידע ולהפר סודיות על פי חוק, עליהם ליידע, במידת האפשר, את הלקוח או את מייצגיו החוקיים על מהלך זה.


    חשוב לציין שמקרים כאלו הם חריגים. אם את נמצאת בטיפול וחוששת מפני העניין, אני מאוד מציעה לך לשוחח על כך עם המטפל/ת ולנסות להבין אם המצב שלך מהווה מצב מסוג כזה. במידה וכן, את יכולה לבכל זאת להביע את רצונך לשמירה על חיסיון ולבחון את האפשרויות מול המטפל/ת. 


    בהצלחה,


    יעל 













אנשי מקצוע ומכונים

חגית בר

חגית בר

ראשון לציון
ג'ני גוטמן

ג'ני גוטמן

עין הוד
פז חיט

פז חיט

כפר סבא
מזי ברקמן

מזי ברקמן

תל אביב - יפו
דפנה מטרי

דפנה מטרי

שילת
איריס אברמן

איריס אברמן

ראשון לציון
שנהב שטיין

שנהב שטיין

תל אביב - יפו
עמית נאור

עמית נאור

תל אביב - יפו