תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

פורום פסיכולוגיה

  • נכתב ע"י אהובה ב - 26/09/2019 21:22:41

    הי.
    אני דואגת מאד לאחותי. לי, מהצד, נראה שהיא לא אוכלת. אולי פעם ביום וגם אז זה רק כמה ביסים קטנים. שמעתי גם שלאנשים הסובלים מאנורקסיה קשה יש נטייה להפוך למאד שעירים בידיים ואני חושבת שזה התחיל לקרות לה... היא כמובן טוענת שהכל בסדר, שהיא אוכלת אח"כ, שהיא לא רעבה, ושלא אדאג. אני מתלבטת איך לעזור לה...
    איך מזהים אנורקסיה? איך אנשים שסובלים מאנורקסיה מפנימים שיש בעיה ומתמודדים איתה? איזה סוגי טיפול קיימים לאנורקסיה? איך אני יכולה לעזור לה מהצד?
    תודה!

    תשובה: מה זה אנורקסיה?
    נכתב ע"י יעל ימיני ב - 27/09/2019 11:32:08

    שלום אהובה,


    אנורקסיה נרבוזה היא הפרעת אכילה המאופיינת בירידה דרסטית במשקל הגוף, המלווה בפחד עצום מאכילה והשמנה, למרות שהמצב הגופני רחוק מלהיות כזה. הלוקים בהפרעה זו נוטים להסתיר ואף להכחיש את מצבם, להתנגד לטיפול ולשמור בסתר את הפעולות הקשורות באוכל שנועדו לירידה במשקל (במקרים מסוימים יכולות להיות גם התנהגויות אחרות כגון פעילות גופנית מוגזמת, לקיחה של משלשלים ועד). אני מזמינה אותך לקרוא עוד על ההפרעה בלינק המצורף. בכל מקרה, אני מציעה שתנסי להביע את דאגתך באופן גלוי ותנסי בעדינות רבה להציע את תמיכתך. חשוב מאוד שלא לייצר התנגדות, ולא להגיע מתוך עמדה חשדנית או מאשימה, אלא מתוך עמדה מכילה ואמפאתית למצב. 


    השאלות שאת שואלת הן חשובות, שכן ייתכן ואכן קיימת בעיה אך אחותך עושה מאמצים להסתיר. במידה ואכן זה המצב, חשוב למצוא דרך לעזור לאחותך לקבל עזרה על אף הכחשתה. לעתים קרובות אנשים הסובלים מהפרעות אכילה מתנגדים לקבלת עזרה ואף מתכחשים לבעיה. מצב זה יכול לגרום למתח רב בקרב בני משפחה מודאגים. לצד זאת, יש חשיבות גדולה מאוד למחשבה מעמיקה על האופנים בהם ניתן לעזור לבן המשפחה החולה לקבל עזרה, בייחוד אם קיימת התנגדות. 


    אני ממליצה לך לא לוותר, לקרוא חומר (יש הרבה באתר שלנו) על הפרעות אכילה ועל האופנים בהם בני משפחה יכולים להיות מעורבים בטיפול. קיימים טיפולים שונים לאנורקסיה, וכמובן שהטיפול יהיה תלוי בדרגת החומרה של המצב. הסובלים מאנורקסיה עשויים לגלות התנגדות רבה לטיפול פסיכולוגי דינאמי המכוון לעלייה במשקל. בניית אמון תהיה מרכזית בכל טיפול בהפרעות אכילה, תוך דגש על הבנת נקודת המבט של המטופל והצורך שלו לשמור על הרזון. כמו כן, קיימים טיפולים קוגניטיביים-התנהגותיים שמתמקדים בשינוי הסימפטום באופן אקטיבי יותר. 


    כמו כן, נמצא כי טיפול משפחתי תורם מאוד לטיפול בהפרעות אכילה, לפעמים אפילו יותר מטיפול פרטני. טיפול משפחתי סביב הפרעות אכילה אף מציע תמיכה לבני משפחה. במידה ואחותך עדיין מתנגדת לקבלת עזרה, תוכלו לפנות לאיש טיפול המתמחה בתחום (אפשרי גם דרך מרפאות המתמחות בהפרעות אכילה) על מנת להתייעץ כיצד ניתן לגייס את אחותך לקבלת עזרה.


    בהצלחה,


    יעל 

אנשי מקצוע ומכונים

איריס אברמן

איריס אברמן

ראשון לציון
אור ויפרבניק

אור ויפרבניק

רחובות
חלי גאדג'

חלי גאדג'

חולון
איתי רוזנפלד

איתי רוזנפלד

תל אביב - יפו
לימור קופר

לימור קופר

פרדס חנה-כרכור
ענת דפנא

ענת דפנא

רעננה
עמירה איתיאל

עמירה איתיאל

תל אביב - יפו
עדי אלחדף

עדי אלחדף

רמת גן