תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

תחפושות של ילדים: שאלות ותשובות

תחפושות של ילדים: שאלות ותשובות

צוות בטיפולנט

נמר או סופר-מן? נסיכה או לוחמת? מה אפשר ללמוד על הילד מהתחפושת שבחר? למה ילדים אוהבים להתחפש ומה עושים כשהילד מסרב להתחפש? איך מתמודדים כשהנערה בוחרת תחפושת חושפנית מדי? שאלות נפוצות על פורים, תשובות וטיפים להורים.

מדוע ילדים נהנים להתחפש?

ילדים רבים נהנים להתחפש ולהשתתף במשחקי תפקידים במשך כל השנה ולא רק בפורים, ובצדק. ההתחפשות מאפשרת לילדים להתנסות ולתרגל תפקידים "של גדולים" (מורה, רופא, חייל), להתכונן לאינטראקציות עם בעלי תפקידים אלו במציאות ולעבד קונפליקטים, רגשות וחווית הקשורים בהם. לחלופין, התחפשות לגיבורי על, דמויות מסרטים או דמויות אגדתיות (נסיכה, שודד, לוחם) מאפשרת פעמים רבות מתן ביטוי לדחפים ורגשות שהילד לומד שעליו לווסת בחיים האמיתיים. כך, למשל, ילדים רבים נהנים לגלם מדי פעם דמויות מרושעות ורבים אחרים נהנים להתחפש לגיבורי על ולחוות את עצמם לא כילדים קטנים וחסרי אונים אלא כבעלי כוחות ויכולות.

טיפ: מאחר וההתחפשות גם מהנה וגם מלווה ברווחים רגשיים, אפשר לארגן ארגז תחפושות קבוע בחדר המשחקים. גם בגדים ישנים, מטפחות ואביזרים שונים יעשו את העבודה.

מאיזה גיל אפשר לחפש את הילד?

הילד יכול להתחפש בכל גיל, אך סיבר להניח שיהנה ויבין את משמעות התחפושת רק מגיל שנתיים.

טיפ: החלטתם לחפש את התינוק? בחרו תחפושת נוחה והימנעו מתחפושות מסורבלות וממסכות שמסתירות את הפנים.

מה עושים כשהילד מסרב להתחפש?

קודם כל - מאפשרים לו ולא מפעילים לחץ. ילדים קטנים, אשר תפיסתם העצמית עדיין לא מגובשת ויכולתם להבחין בין דמיון למציאות אינה בשלה דיה עשויים לסרב להתחפש מאחר והם נבהלים מהתחפושת ומתקשים לזהות את עצמם. ילדים גדולים יותר עשויים לסרב להתחפש מאחר והם רוצים להפגין את בגרותם ("להתחפש? זה לתינוקות!"). במקרים אלו חשוב לכבד את רצונו של הילד ולא ללחוץ עליו להתחפש. יחד עם זאת, כדאי לבחון האם הסירוב להתחפש נובע מביישנות או חרדה חברתית ("יעשו ממני צחוק") או מבידוד חברתי שהילד חווה וגורם לו להירתע ממסיבת החג.

טיפ: הילד לא רוצה להתחפש? הציעו לו אביזרים נלווים או תחפושות "לייט" שיאפשרו לו לקחת חלק בחווית פורים מבלי להתחייב לתחפושת מלאה.

מה התחפושת שהילד בוחר אומרת עליו?

פעמים רבות כאשר ילד בוחר תחפושת מסוימת הוא למעשה מספר לנו על הנושאים והתחושות בהם הוא עסוק בנקודת זמן מסוימת ו/או על דמויות איתן הוא מזדהה או מהן הוא חושש (למרבה התסכול, זו גם אחת הסיבות לכך שאחרי שבועות של תכנון וארגון של התחפושת, הילד עשוי מודיע נחרצות על כוונתו להתחפש לדבר אחר לגמרי...). למרות המשמעות הפסיכולוגית שיש לבחירת התחפושת, חשוב להתייחס למשמעות זו בזהירות. פעמים רבות בחירת התחפושת מושפעת במידה רבה מהאופנה החברתית השלטת או מרצון להידמות לילד פופולרי ולאו דווקא מנושא בו הילד עסוק באופן עמוק.

טיפ: מבצעי פורים מאפשרים כיום רכישה של יותר מתחפושת אחת במחירים נוחים יחסית ואם יש באפשרותכם והילד מביע עניין - כדאי לתת לו ליהנות מכך.

האם לתת לילד לבחור כל תחפושת שהוא רוצה?

בגדול - כן. מאחר והתחפושת היא הדרך של הילד להביע את עצמו ואת תחומי העניין שלו, או להביע שייכות לקבוצה חברתית מסוימת, אין סיבה למנוע ממנו את הבחירה, גם אם לכם יש רעיון מקורי ומיוחד הרבה יותר. כדאי לשים לב שילדים בגילאי ביה"ס היסודי נוטים במיוחד להתנהגות קונפורמיסטית ועלולים להגיב באי נוחות רבה לאפשרות של תחפושת "מיוחדת מדי". יחד עם זאת, חשוב שגם אתם, ההורים, תרגישו בנוח עם התחפושת שהילד בוחר ותמנעו מקניית תחפושת שנוגדת בדרך כלשהי את ערכיכם. הורים רבים, לדוגמא, מוטרדים מתחפושות חושפניות ובעלות גוון "זנותי" של נערות מתבגרות. במקרה זה, אפשר לאפשר לנערה מידה מסוימת של חופש אך גם חג פורים אינו סיבה מספיק טובה ללבוש חשוף שאינו מכבד את גופה ופרטיותה של בתכם.

טיפ: אסרתם על בחירת תחפושת מסוימת? הסבירו לילד את הסירוב והזמינו אותו לדיאלוג על כך, והימנעו מאיסור שרירותי ולא ברור.

תחומי מומחיות:
טיפול רגשי לילדים

אנשי מקצוע בתחום

טיפול רגשי לילדים

עוד מאמרים שיעניינו אותך