תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

6 שאלות שיעזרו לכם לבחור מטפל!

6 שאלות שיעזרו לכם לבחור מטפל!

צוות בטיפולנט

גם אם כבר החלטתם כי אתם מעוניינים לקבל טיפול אצל פסיכולוג או פסיכותרפיסט, ייתכן כי אתם מתלבטים כיצד לבחור מטפל טוב אשר יתאים לכם ויסייע לכם בצורה הטובה ביותר. כיוון שישנם כל כך הרבה מטפלים, הבחירה הראשונית יכולה להיות תהליך לא פשוט ודי מבלבל.

לצד זאת, התייחסות ל-6 היבטים מרכזיים יכולה לסייע לכם בתהליך הבחירה ולמקד את ההחלטה הסופית. ריכזנו אותם עבורכם בכתבה הבאה, כדי לעשות לכם חיים קצת יותר קלים!

1. מה הוא מוקד הטיפול?

רבים מן הפונים לטיפול פונים על רקע מצוקה רגשית ללא "כותרת", אך כאשר לקושי יש שם או הגדרה ספציפיים (למשל דיכאון, חרדה או הפרעות אכילה), כדאי לפנות אל איש מקצוע המתמחה בתחום הספציפי סביבו אתם פונים לטיפול.

כדי לדעת האם המטפל או המטפלת אותם אתם שוקלים אכן מתמחים במוקד הרלוונטי לכם, תוכלו לקרוא על הניסיון התעסוקתי שלהם באתר האינטרנט שלהם, בעמוד המטפל שלהם באינדקס מטפלים, או לשאול אותם על כך באופן ישיר בשיחה טלפונית.

2. מה היא שיטת הטיפול המתאימה?

גם איש מקצוע מצוין יתקשה לסייע לכם אם הוא עובד בשיטת טיפול אשר אינה מתאימה לכם ולמצבכם האישי. לצורך הדוגמה, אם מטפל משלב בעבודתו כלים של מיינדפולנס ופסיכולוגיה בודהיסטית, אך אתם לא מתחברים לכך, ייתכן חוסר התאמה בין הצדדים. לכן, כדאי לבדוק שהגישה הטיפולית לפיה עובד המטפל נשמעת לכם מתאימה.

3. מה התקציב?

טיפול נפשי הוא לרוב תהליך ממושך אשר אורך בין מספר חודשים למספר שנים, ולכן מומלץ לקחת בחשבון מה הוא התקציב שלכם ולבחור מטפל או מטפלת המתאימים למגבלות הקיימות בהקשר זה.

באופן טבעי, טיפול אצל פסיכולוג בקליניקה פרטית יהיה הטיפול היקר ביותר, בעוד שקבלת שירותי טיפול דרך פסיכולוג העובד בהסדר עם מוסדות שונים (כמו קופות החולים, משרד הביטחון או מוסדות אקדמיים) יינתן בעלות מוזלת. כמו כן, במקרים מסוימים ניתן לקבל טיפול ללא עלות דרך פנייה לתחנות לבריאות הנפש ומרפאות ציבוריות הממומנות באופן מלא על ידי הקופה.

סייג קטן וחשוב בנוגע לתקציב - זכרו כי לא תמיד הזול ביותר הוא המשתלם ביותר. כך, ייתכן שפנייה לאיש טיפול מקצועי ומיומן תוביל לעלות גבוהה יותר לכל פגישה, אך ישנו סיכוי שהתהליך הטיפולי עמו יהיה יעיל ויסודי יותר, ולכן גם משתלם יותר כלכלית שכן יחסוך לכם פניות עתידיות נוספות או תהליך ארוך יותר עם מטפל אחר.

4. האם המטפל מורשה לעסוק בטיפול?

פסיכותרפיה היא למעשה שם נרדף לטיפול נפשי, ולכן אדם המציג עצמו כפסיכותרפיסט מציע לכם למעשה טיפול נפשי. כיוון שכך, אחת השאלות החשובות ביותר שיש לשאול היא האם אדם זה מורשה לעסוק בטיפול נפשי?

למרבה הצער, כיום לא קיימת חקיקה מסודרת לגבי השאלה מי רשאי לעסוק בפסיכותרפיה. משמעות הדבר היא כי כל אדם יכול לכנות עצמו 'פסיכותרפיסט', גם לאחר הכשרה דלה ביותר או ללא כל הכשרה פורמלית מסודרת.

אחת הדרכים להתמודד עם הסוגייה היא לפנות לטיפול נפשי רק אצל אנשי מקצוע אשר קיים תהליך מסודר לגבי הכשרתם לעסוק בתחום ואשר נמצאים בפיקוח של גורמי מדינה רשמיים כמו משרד הבריאות. בין מקצועות אלו נמצאים פסיכולוגים, פסיכיאטרים, עובדים סוציאליים בעלי תואר שני, מטפלים באומנות בעלי תואר שני וקרימינולוגים קליניים.

5. האם המטפל מומלץ?

קבלת המלצה ישירה על המטפלת או המטפל היא דרך מצוינת למצוא איש מקצוע טוב. כמו בהרבה תחומים אחרים, אין כמו חוות דעת כדי לעזור לכם לקבל החלטה מושכלת. באם אתם מכירים מטפלים מורשים בסביבתכם הקרובה, כדאי להתייעץ עמם כך שיוכלו להמליץ מתוך היכרותם המקצועית עם מטפלים מורשים אחרים.

שתי נקודות שחשוב לקחת בחשבון בהקשר הזה: (1) חשוב שלא לפנות לטיפול אצל פסיכולוג המטפל באדם קרוב אליכם, כדי שההיכרות הכפולה לא תמנע מן הטיפול להתנהל באופן חופשי ופתוח, (2) יעילותו של הטיפול תלויה במידה רבה באיכות הקשר הטיפולי הנרקם בין המטפל למטופל, ולכן מטפל המתאים למטופל אחד עלול לא להתאים למטופל אחר.

6. מה הבטן שלכם אומרת לכם?

הדרך הטובה ביותר לבדיקת התאמת של המטפל היא שיחה טלפונית או פנים אל פנים, אשר תאפשר לכם לגבש אינטואיציה לגבי ההתאמה. כבר בטלפון אפשר לתאר לפסיכולוג את הרקע הכללי לפנייה שלכם ולבדוק מולו האם הוא מאמין כי הוא הכתובת המתאימה לפנייתכם, כמו גם האם האופן בו הוא מתייחס לשאלותיכם גורם לכם להרגיש בנוח.

כמובן, השיחה הראשונה יכולה לשמש רק אינדיקציה ראשונית ביותר, ואת הבדיקה המעמיקה יותר לרוב נעשה בכל תקופת הטיפול הראשונית. בתקופה זו כדאי לשים לב האם המטפל נוהג במקצועיות: האם הוא מתחיל את הפגישות בזמן? האם הוא שואל שאלות רלוונטיות וממקד את השיחה בהבנת הקשיים שלכם? האם הוא יוצר אווירה נינוחה ומזמינה? והאם הוא נוהג כלפיכם באופן מכבד?

בשורה התחתונה, חשוב לזכור כי מטפל טוב הוא פסיכולוג אשר מצליח לגעת במוקדי הקושי באופן מותאם ורגיש, ולעזור לכם לקדם תהליכי שינוי נפשיים. סביר להניח שתוך מספר שבועות תוכל להרגיש האם הטיפול מתקדם "בכיוון הנכון" או לא, והאם הקשר הטיפולי מעמיק והופך קרוב ונינוח יותר. במידה ויתעוררו בכם ספקות לגבי התאמת הטיפול, מומלץ להעלות אותם מול המטפל ולערוך מולו תיאום ציפיות. זכרו כי מותר לכם לסיים את הטיפול אם אתם מרגישים שמשהו לא נכון עבורכם בתהליך.

מקורות

Wampold, B. World Psychiatry. 2015 Oct; 14(3): 270–277

Jensen, P.S., Weersing, R., Hoagwood, K.E. and Goldman, E. (2005) Mental Health Serv Res, What is the evidence for evidence-based treatments?

https://www.psychologytoday.com/us/basics/therapy/how-find-therapist

https://www.psychologytoday.com/us/blog/life-after-50/201806/how-do-you-choose-the-right-therapist

תחומי מומחיות:
טיפול נפשי

אנשי מקצוע בתחום

טיפול נפשי

עוד מאמרים שיעניינו אותך