תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

שחיקה? לא במקום עבודתנו: כיצד נמנעים משחיקה במקום העבודה?

שחיקה? לא במקום עבודתנו: כיצד נמנעים משחיקה במקום העבודה?

צוות בטיפולנט

האם אתה מנצל כל היעדרות של הבוס ל"בריחה" מוקדמת מהמשרד ומסתכל על השעון החל מהרגע בו הגעת לעבודה? האם אתה סובל מעייפות, עצבנות וחוסר אנרגיות כרוניות? האם קורה לך שוב ושוב שאתה מוצא את עצמך עונה בעוקצנות ותוקפנות ללקוחות? אם התשובות לשאלות אלו חיוביות, ייתכן מאוד וגם אתה סובל מתופעת השחיקה בעבודה. צוות בטיפולנט אסף עבורך כמה טיפים להתמודדות עם המצב.

מודעות, רבותי, מודעות: נכון שמודעות לכך שאתה 'שחוק' לא תביא להפחתת הניירת ולא תהפוך את הבוס שלך לסלחני יותר, אך מודעות היא הצעד הראשון לשינוי. רק אחרי שתזהה כי העצבנות, התסכול, כאבי הראש ושאר התסמינים הפיסיים והרגשיים מהם אתה סובל קשורים לשחיקה במקום העבודה- תוכל לפעול לשינוי המצב: ההכרה בשחיקה תאפשר לך לבחון האם השחיקה נובעת מאופי מקום העבודה, מתחושת מיצוי אליה הגעת או מגורמים הקשורים להיבטים חיצוניים בחייך (למשל, קשיים זוגיים המפחיתים את פניותך למקום העבודה).

עזוב את הדשא של השכן: אחד הגורמים המונעים שחיקה שחיקה הוא חוויה של התקדמות והצלחה. אלא ש'הצלחה' היא תחושה סובייקטיבית והישג אשר נתפס בעיני אדם אחד כפסגת השאיפות עשוי להיתפס בעיני אדם אחר כשולי. בדומה, אדם מצליח עשוי שלא לחוש כל סיפוק בעבודתו אם מירב האנרגיות שלו מושקעות בהשוואה להישגים של אחרים. דוגמא קיצונית לכך היא מדען מבריק, בן דורו של איינשטיין, אשר התאבד מאחר והבין כי לא יגיע לדרגת גאוניותו של איינשטיין עצמו...

השמיים הם הגבול?! 'השמיים הם הגבול' היא אולי ססמא מרשימה, אבל דווקא הצבת יעדים ריאליים היא דרך יעילה למניעת שחיקה. עצם הצבת היעדים מביאה לתחושת אתגר ומשמעות; הקפדה על בחירת מטרות ריאליות מגדילה את הסיכוי למימושן ובהתאם מגבירה את הסיכוי לתחושת יכולת, שליטה ומשמעות המקטינות את הסיכון לשחיקה.

ארוחה במסעדת יוקרה? לא תודה: אילו היית אוכל מדי יום ביומו במסעדת יוקרה, אפילו המאכלים האיכותיים ביותר היו מאבדים את טעמם לאחר זמן מה. בדומה, גיוון בעבודה הוא אחד ההיבטים המשמעותיים ביותר למניעת שחיקה ולכן כדאי לנסות ולהגדיל את הגיוון במסגרת תפקידך: אם את מורה, נסי לחנך כיתות בגילאים שונים. אם אתה מדריך כושר, למד טכניקות אימון חדשות בהן תוכל להשתמש.

עבודה זה הרבה, אבל לא הכל: לעיתים נובעת תחושת השחיקה לאו דווקא מהיעדר עניין בתפקיד אלא מעומס יתר ומתחושה כי העבודה באה על חשבון החיים האישיים. לכן, חשוב להקדיש תשומת לב לגבול בין העבודה לחיים הפרטיים: לצאת לחופשות, להאציל סמכויות ולא לרכז את כל האחריות על כתפיך, להשתדל לא לקחת עבודה הביתה וכד'.

פנייה ליעוץ מקצועי: עזרה מקצועית מסוגים שונים עשויה לסייע בהתמודדות עם שחיקה: סדנאות למניעת שחיקה עשויות להקנות לך כלים למניעת ולהתמודדות עם השחיקה; יעוץ תעסוקתי עשוי לעזור לך לזהות את מוקדי הקושי ולבחון אלטרנטיבות תעסוקתיות במקרה הצורך. כמו כן, במידה והשחיקה בעבודה מביאה לקונפליקטים נוספים או משברים המלווים בדיכאון, חרדה וכן הלאה, ניתן להיעזר בפסיכותרפיה.

תחומי מומחיות:
ייעוץ קריירה

אנשי מקצוע בתחום

ייעוץ קריירה

עוד מאמרים שיעניינו אותך