תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

מנהל, עובד, האם פוגעים בך?

מנהל, עובד, האם פוגעים בך?

איתן המאירי

אחד מכל 5 עובדים צפוי לעבור במהלך הקריירה שלו התעללות פסיכולוגית במקום העבודה אשר עלולה להותיר אותו פגוע נפשית, סובל ממצוקות וקשיים רגשיים וגופניים ובמרבית המקרים, בסופו של תהליך, גם מחוץ למקום העבודה.

אנו מגדירים התעללות פסיכולוגית בעבודה כמצב בו אדם אחד בזירת העבודה (על פי רוב הממונה הישיר, אך לא תמיד) נוהג באחר באופן מתמשך ועקבי ברשעות, מניפולטיביות, או באופן משפיל ומבזה. כתוצאה מכך, הנפגע עלול לאבד את בטחונו העצמי ואת שמחת החיים ולחוות סימפטומים גופניים ופסיכולוגיים של סטרס (לחץ) הפוגעים קשות באיכות חייו.

השאלון המקוצר שלהלן (השאלון המלא הינו מקיף בהרבה) מסייע לעובד לדעת האם הוא נתון למצב כזה במקום עבודתו. במידה והתשובה חיובית ל-5 או יותר שאלות, מומלצת התייחסות למניעת הידרדרות נוספת ולקבלת עזרה ולשיקום:

• מעבירים עלי ביקורת ארסית / צינית / מזלזלים בי ו"מקטינים" אותי
• אני מרגיש מאויים, חסר ביטחון ומתחיל להאמין שהיחס שאני מקבל אולי מגיע לי
• מציבים לי יעדים בלתי אפשריים ו/או משנים אותם כל הזמן
• חודרים לפרטיות שלי
• לוקחים לי סמכויות ו/או ממדרים אותי
• מפיצים עלי שמועות מרושעות
• עושים לי מיקרו מנג'מנט ("נכנסים לי לוורידים")
• משקרים לי ו/או מעוותים את דברי ומעשי
• מה שאני לא עושה, אני חוטף ויוצא גרוע
• לוקחים לי את הקרדיט
• אני מרגיש שלא טוב לי בעבודה
• יש לי ירידה בבריאות ובאיכות החיים
• אני מרגיש מתוח / מותש / נרגז
• אני עצוב / מרגיש בודד

(שאלות 11-14 - ההתייחסות היא לגבי המצב כעת, בניגוד למצב שהיית רגיל להיות בו בד"כ).

למה זה קורה דווקא לי?

מעבודתנו עם נפגעי התעללות פסיכולוגית במקום העבודה, אנו מוצאים שוב ושוב כי הנפגע הוא בד"כ עובד או מנהל איכותי, המקדים חובה לזכות, מקובל ואהוד, איכפת לו מהעבודה, הוא אינו מגיב לתוקפנות בתוקפנות ומשתדל לרצות את סביבתו.

דווקא תכונות חיוביות אלו הן שמאיימות פעמים רבות על הגורם הפוגע (ב-80% מהמקרים מדובר בממונה הישיר, אך לעיתים גם קולגה, כפיף, ספק או לקוח).

הפוגע הוא בד"כ אדם אינטליגנטי, יודע לדבר יפה, אשר נוהג בערמומיות ועשוי להציג תמונת מצב מניפולטיבית בה הוא זה שמביא תוצאות טובות ובזכותו קורים הדברים הטובים. "על הדרך" הוא גם עלול לקחת ממך את הקרדיט להצלחות ולהפיל עליך באופן מתוחכם את הכישלונות.

הקושי בזיהוי:

כאשר האדם הפוגע בעבודה הוא אדם חכם ומניפולטיבי, כמעט תמיד הוא יתכנן ויבצע את הפגיעה במסווה, נוסח "ד"ר ג'ייקל ומיסטר הייד".

הפגיעה תתחיל בצעדים קטנים, לכאורה חסרי משמעות. ובהדרגה תתרחב הפגיעה. כאשר הקורבן כבר נחלש וחסר כוחות, הפוגע יגביר את ההתעללות ויפעיל יותר ויותר עוצמות כנגדו. לא פעם מגיעים אלינו לטיפול אנשים נפלאים שלא זיהו עצמם כקורבנות ומי שזיהה זאת היה דווקא בן/בת הזוג, חבר קרוב או רופא משפחה.

מה אנחנו עושים?

לאחר שיחת הכרות דיסקרטית, כמו התהליך כולו, אנו ממפים בעזרת שאלון מורכב את המצב היחודי ואת השלב בו נמצא הנפגע. אחרי שאנחנו מבינים את הסיטואציה לפרטיה, אנו מגבשים בהתאם ביחד עם הנועץ, תוכנית פעולה.

אנחנו בוחנים את כל האופציות (עזיבה / התנגדות בכלים חדשים / מאבק וכדומה) וממליצים על תוכנית הפעולה האופטימלית.

לאחר בחירת האיסטרטגיה הנכונה, אנחנו עובדים במקביל על חיזוק הביטחון, שיפור הבריאות ועל היכולת להציב גבולות וליישם תקשורת אסרטיבית. כמו כן, אנחנו בוחנים את דרכי התיעוד, החקירה והאמצעים המשפטיים שלזכות המטופל ובאם נכון להפעילם במקרה הנתון.
פרמטר נוסף וחשוב הוא מערך הכוחות והתמיכה שמקיף את הקורבן, לכן אנחנו מחפשים ומאתרים אותו ובונים אותו לכדי גוף תמיכה חשוב נוסף.

התהליך מחזיר לעובד הקורבן את השליטה על חייו ומוביל להחזרת שמחת החיים והסיפוק שבעשייה. כמובן שישנם כלים מיוחדים נוספים שלא נכון ובלתי אפשרי לפרטם כאן.

לסיום:

אם אדם נתון לפגיעות במקום עבודתו, מרגיש מושפל, מבוזה, אובד עצות ועל פי השאלון נמצא כי הינו סובל מפגיעה פסיכולוגית בעבודה, הוא אחד מקורבנות "המגיפה השקטה". "מגיפה" - כי התופעה נפוצה מכפי שנהוג לחשוב ו"שקטה" - כי מרבית הנפגעים סובלים בשקט, חוששים, או מתביישים להודות בסבל ובקורבנות שלהם. בד"כ מדובר במנהלים או בעובדים איכותיים שבמצבי לחץ וקושי אחרים יודעים להתמודד, אולם הם אינם יודעים להתגונן אל מול מצבי עורמה ופוגענות אכזרית כזו. הם אינם מורגלים במבוכה ותחושת חוסר האונים שהם חווים, ולכן עלולים להישאר בודדים במערכה.

על המטפל - איתן מאירי

איתן מאירי - פסיכולוג ייעוצי תעסוקתי מומחה, מתמחה בטיפול ובסיוע לנפגעי וקורבנות התעללות בעבודה, מרצה בנושאים אלה, מרואיין באמצעי התקשורת השונים וכותב חוות דעת לבתי משפט.

ליצירת קשר: [email protected]

אנשי מקצוע בתחום

פסיכותרפיה

עוד מאמרים שיעניינו אותך