תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

כיצד תסייעו לילדים לפתח דימוי עצמי גופני גבוה?

כיצד תסייעו לילדים לפתח דימוי עצמי גופני גבוה?

צוות בטיפולנט

מי מאיתנו, ההורים, לא היה רוצה לגדל את ילדו כילד בעל דימוי עצמי גבוה ומפותח? סביר להניח שרובנו רוצים בכך מתוך הבנה כי דימוי עצמי גבוה תורם לרווחתו הנפשית של הילד, ליכולותיו החברתיות ולהישגיו. מתחת לכותרת 'דימוי עצמי' נמצאים היבטים רבים של אישיות הילד כאשר אחד מהם הוא הדימוי העצמי הגופני- היבט המשפיע על תחושתו הכללית של הילד, על ביטחונו העצמי ותחושת המסוגלות שלו, ובגילאים בוגרים יותר- על יכולתו ליצור מערכות יחסים מיניות מספקות. איך בונים דימוי עצמי גופני גבוה? מידע וטיפים בהמשך הכתבה.

דימוי עצמי גופני: אם אין גופי לי- מי לי?

דימוי עצמי גופני מתייחס לאופן בו הילד תופס ומעריך את הופעתו החיצונית. דימוי גופני חיובי נוגע הן ליכולת לתפוס את הגוף באופן מציאותי (בניגוד, למשל, למצב זו נערה דקיקה תופסת עצמה כשמנה) ולתפיסה עצמית חיובית של ההופעה החיצונית. בדומה להיבטים רבים בחיי הילד, גם דימוי העצמי הגופני נבנה דרך הקשר עם ההורים כבר מהינקות המוקדמת.
חוויות גופניות הו החוויות הראשוניות של התינוק הקטן וחסר המילים. התינוק עדיין אינו מכיר את העולם ואינו יודע לתאר במילים את חוויותיו, אך הוא יודע בגופו מה הם רעב, שובע, נוחות, כאב, רטיבות, חום וקור. במקביל להיכרותו עם חוויות גופניות אלו התינוק לומד כיצד יש להתייחס אליהן: האופן בו אנו מתייחסים לגופו של התינוק כאשר אנו מאכילים אותו, מחבקים אותו ומחליפים לו חיתול הוא הדרך שלנו לומר לו כי גופו זקוק וראוי לטיפול הולם.
עם הזמן מתווספים לחוויות ינקותיות אלו גם מסרים מילוליים הנוגעים לחווית גופניות: אנחנו יכולים להגיב לשריטה בברך בביטול או באמפתיה, להרבות במגע או להימנע ממנו, להתייחס להופעתו החיצונית של ילדנו או להתעלם ממנה, להילחץ משפעת קלה או להיות מתוסכלים כאשר היא מופיעה שוב ושוב באותו החורף. במילים אחרות, האינטראקציות היומיומיות ביותר שלנו עם ילדינו כוללות התייחסות לגופו ומשפיעות על האופן בו נבנה דימויו העצמי הגופני, ועל כן יש לנו השפעה רבה על התפתחות דימוי עצמי גופני גבוה ומספק.

אז איך עושים את זה?

  • כבדו את גופו של הילד: דימוי גופני חיובי מבוסס על תחושת הילד כי אתם מכבדים את גופו. הימנעות מחדירה לפרטיות (למשל, דפיקה על הדלת כאשר הילד מתלבש), מתן מקום להעדפותיו של הילד הנוגע להופעתו החיצונית (תספורת, לבוש) וכמובן- הימנעות מאלימות ומיחס פוגע לגופו של הילד מבססים תחושת כבוד וערך לגוף.
  • פרופורציות: אל תהפכו את גופו של ילדכם ואת הופעתו החיצונית למרכז הקשר ביניכם, בין אם מדובר בילד יפה במיוחד ובין אם מדובר בילד עם פגם גופני, בילד עם עודף משקל או בילד עם הופעה חיצונית סטנדרטית- הימנעו מהתמקדות יתר בהופעה החיצונית הבאה על חשבון היבטים אישיותיים ורגשיים. למשל, ילדה יפה במיוחד תיתרם מ"תזכורות" לכך שהיא לא רק יפה אלא גם חכמה, מצחיקה, נחמדה וכן הלאה.
  • מגע: ילדים נהנים ממגע וזקוקים לו, וחיבוק חם, ליטוף או מגע אוהב יבססו דימוי גופני גבוה הרבה יותר ממחמאות או הצהרות כלליות.
  • נפש, לא רק גוף: העניקו יחס ותשומת לב גם להיבטים רגשיים בחיי ילדכם, ולא רק להיבטים גופניים. ילד שלומד כי מחלה פיסית או סירוב לאכול הם הדרך לקבלת יחס, ילמד להפוך את גופו ל"אמצעי מסחר" על חשבון יחס טבעי והנאה ספונטנית ממנו.
  • תנו לילד ליהנות מגופו: תנו לו לעסוק במשחק ופעילות גופנית ספונטנית החל מינקותו וחשפו אותו לחוויות חושיות שונות (פלסטלינה, ספורט, שחייה, ליטוף בע"ח וכד') כדי לעודד ולפתח את היכולת ליהנות מחוויות גופניות וחושיות.
  • לא להיבהל מאוננות! מגע באיברי המין מתחיל כבר ברחם ומתגבר בגיל הרך סביב הגילוי כי אזורים אלו נעימים למגע ומעוררים תחושות גופניות חזקות. התפתחות הדימוי העצמי הגופני עשויה להפגע כאשר הילד סופג מסרים של גועל וסלידה ממעשיו ולכן חשוב להעביר מסר כי הנאה ממגע באזרי המין הוא לגיטימי כל עוד נעשה בפרטיות ובזמן והמקום המתאימים (לקריאה מורחבת בנושא לחצו כאן)
  • היו מודל חיובי: חיקוי ההורים הוא אמצעי למידה מרכזי בחיי הילד כך שסביר מאוד שהיחס שלכם לגופכם ישתחזר ביחס של ילדכם לגופו.
  • פנו לטיפול פסיכולוגי או הדרכת הורים: דימוי עצמי גופני גבוה ילווה את ילדכם וישרת אותו לאורך כל חייו, ובמידה ואתם חשים קושי בהיבט זה, מומלץ לפנות להתייעצות מקצועית.

תחומי מומחיות:
העצמה אישית

אנשי מקצוע בתחום

העצמה אישית

עוד מאמרים שיעניינו אותך