תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

מתי צריך לפנות לטיפול זוגי או מיני?

מתי צריך לפנות לטיפול זוגי או מיני?

צוות בטיפולנט

איתי ואביבית החליטו לפנות אל טיפול מיני כניסיון אחרון לפני פרידה. "אנחנו בני עשרים וחמש, כבר שלוש שנים ביחד ומסתדרים מצוין, אבל העניין המיני פשוט לא עובד", הם תיארו בייאוש, וסיפרו על מערכת יחסים יציבה ותומכת אשר "יכלה להיות מושלמת" לולא הקושי של אביבית לקיים מגעים מיניים: קושי אשר מתסכל את שני הצדדים וגורם להם להרגיש שהקשר שלהם לא יוכל להמשיך להתקיים ללא שינוי בתחום זה.

יפעת ורונן, הורים לשלושה ילדים, פונים אל טיפול זוגי על רקע מריבות זוגיות סוערות, קשיים בתקשורת הזוגית והיעדרות כמעט מוחלטת של יחסי מין. "בעבר היו לנו חיי מין נהדרים", הם מתארים, "אבל עכשיו, כשכמעט כל יום אנחנו נקלעים לעימות, מי חושב על לזה בכלל?".

האם הקשיים של איתי ואביבית ושל יפעת ורוני הם קשיים זוגיים או מיניים? בכתבה זו נתאר את הקשר שבין קשיים מיניים וזוגיים ואת האפשרות להביא לשינוי באמצעות טיפול זוגי ומיני.

בין קושי זוגי לקושי מיני

יחסי המין הם אחד המאפיינים המייחדים את הקשר הזוגי ביחס לקשרים בין אישיים קרובים ואינטימיים אחרים הקיימים בחיינו. כידוע, עבור בני האדם יחסי מין אינם מהווים רק אמצעי התרבות אלא מקור לעונג, הנאה משותפת וחיזוק החיבור הזוגי. בהתאם, הקשר בין קשיים זוגיים לבין קשיים מיניים הוא קשר הדוק וסבוך.
היכולת ליהנות משגרת יחסי מין במסגרת הזוגית קשורה בשני גורמים מרכזיים: הדינמיקה הזוגית הספציפית לבני הזוג ומיניותו של כל אחד מבני הזוג.

קשיים מיניים והדינמיקה זוגית

הרצון לקיים יחסי מין במסגרת הזוגית קשור פעמים רבות לאיכות הקשר הזוגי. יחסי מין הם אקט אינטימי וקרוב, ובני זוג הנהנים מרמות גבוהות של אהבה, קרבה ואינטימיות נוטים פעמים רבות גם לגלות עניין מיני רב יותר אחד בשני. גם הפתיחות והאמון ההדדי המאפיינים זוגות אלו עומדים פעמים רבות בבסיס היכולת ליצור תקשורת מינית טובה המשפרת את יחסי המין. לעומת זאת, זוגות אשר מצויים בקונפליקט ומתמודדים עם שחיקה זוגית ו/או מריבות זוגיות רבות חווים פעמים רבות גם ירידה בפעילות המינית.
בקרב זוגות אלו, יחסי המין יכולים להפוך לנושא למאבק בפני עצמו: פערים בצרכים המיניים של כל אחד מבני הזוג הופכים לא פעם למאבק בו בכל פעם צד אחד מוותר על צרכיו וצד אחד "מנצח", או כפי שיפעת תיארה: "אני יודעת שאחד הדברים שבהם אני עוד חשובה לרונן זה הסקס. שאם הוא רוצה סקס, יש יותר סיכוי שהוא ייקח ברצינות את מה שאני אומרת לזה. אז למדתי להשתמש בזה ב'שיטת המקל והגזר': רוצה סקס? תתנהג יפה. שוב הפלת עלי את כל הקניות והניקיון? תשכח מסקס לשבוע הקרוב. חבל לי שזה ככה, אבל לפעמים אני מרגיש שזאת הדרך היחידה". במקרים אחרים, יחסי המין יהפכו לחובה מעיקה בלבד, או ייעלמו לגמרי - שינו אשר יכול להרחיק בין בני הזוג גם אם אינם נמצאים במצב זוגי הגורם להם לחוש באופן עמוק בחסרונם של יחסי המין.

מיניותו של כל אחד מבני הזוג

האפשרות ליהנות מיחסי מין סדירים אינה תלויה רק באיכות הקשר הזוגי אלא גם במיניותו של כל אחד מבני הזוג. האפשרות לחוות תשוקה ועניין מיני, ולקיים יחסי מין מלאים ומספקים, קשורה במגוון גורמים פיסיולוגיים ורגשיים אשר עשויים להשתנות בתקופות חיים שונות.

כדי לחוות תשוקה מינית כל אחד מבני הזוג צריך בדרך כלל "תנאים בסיסיים" הכוללים מצב בריאותי תקין בהקשר המיני (למשל, היעדר בעיות כדוגמת וגיניסמוס), דימוי עצמי גופני סביר וחוויה פנימית לפיה מיניות היא מהנה וחיובית. כמו כן, העניין וההנאה מיחסי מין קשורים פעמים רבות לחוויה הפנימית העמוקה של כל אחד מבני הזוג לגבי אמון ואינטימיות עם אדם אחר. במקרה של איתי ואביבית, למשל, הפנייה אל טיפול מיני אפשרה לזהות כי תחת חווית האמון והקרבה של אביבית כלפי איתי, הסתתרו פחדים עמוקים מפני אינטימיות והישענות על אדם אחר. אביבית, אשר חוותה לאורך חייה אובדן משמעותי ומספר פרידות קשות ובלתי צפויות מבני זוג, סיפרה כיצד היא נסגרת - פיסית ונפשית - מפני מגע פיסי ורגשי עם איתי. "אני אוהבת אותו ורוצה אותו, אבל להגיד שאני סומכת עליו שהוא לא יעלם לי פתאום? זה לא", היא תיארה. לאט לאט, במסגרת הטיפול המיני, אביבית זיהתה כיצד חוויות של חוסר אמון ופחד מסיום הקשר אינם מאפשרים לה להתמסר באופן מלא לקשר הזוגי עם איתי, ובאופן הדרגתי החלה להכניס אותה לחייה באופן עמוק יותר דרך שיתוף מלא יותר בחוויות ורגשות, הזמנתו לאירועים משפחתיים וכן הלאה. במקביל, איתי ואביבית תיארו שיפור בתחום המיני ויכולת הולכת וגדלה ליהנות ממגעים אינטימיים.

בדומה לדוגמה של אביבית ואיתי, בחלק מהמקרים קשיים מיניים-זוגיים קשורים להתמודדותו של אחד מבני הזוג עם הפרעות התפקוד המיני הנובעות מגורמים רגשיים. מצב זה מסביר מגוון קשיים מיניים שביניהם הפרעות זקפה, קושי בהשגת אורגזמה, היעדר תשוקה מינית וכן הלאה. חשוב לציין כי בחלק מהמקרים קשיים אלו בתפקוד המיני יהיו קשורים לאו דווקא לגורמים רגשיים קבועים אלא לגורמים רגשיים מצביים כהתמודדות עם דיכאון, תסמיני גיל המעבר, פגיעה בדימוי העצמי וכן הלאה.

טיפול זוגי ומיני - מתי ולמה?

לסיכום, ניתן לומר כי מיניות משפיעה על ומושפעת מהדינמיקה הזוגית ומגורמים רגשיים אישיים. במרבית המקרים, גורמים אלו ישתלבו וישפיעו זה על זה באופן שעלול ליצור לופ סבוך ממנו בני הזוג מתקשים לצאת. טיפול זוגי ומיני מאפשר התמודדות עם גורמים אלו באמצעות זיהוי הקשיים הרגשיים העומדים בבסיסם, שיפור התקשורת והקשר הזוגית במידת הצורך גם הנחייה לשימוש בעזרים, טיפולים תרופתיים או טכניקות הגעה והרפיה אשר מסייעות בהשגת תפקוד מיני תקין. טיפול זוגי ומיני מסוג זה ניתן לקבל הן במסגרת של טיפול זוגי והן במסגרת של טיפול מיני: שני הטיפולים מאפשרים עבודה על גורמי העומק העומדים בבסיס הקשיים הזוגיים והמיניים.

אנשי מקצוע בתחום

טיפול זוגי

עוד מאמרים שיעניינו אותך