תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

מדוע אנשים בוגדים? וכיצד יכול טיפול זוגי לעזור?

מדוע אנשים בוגדים? וכיצד יכול טיפול זוגי לעזור?

צוות בטיפולנט

על אף השונות העצומה הקיימת בין תרבויות אנושיות שונות, ברוב העולם זוגיות מונוגמית היא דרך החיים הנפוצה ביותר, ובגידה נחשבת למעשה בלתי ראוי: כ-85% מהאנשים שמעולם לא בגדו רואים בבגידה מעשה שלילי, וכך גם 40% מהנשים והגברים שבגדו או ראו עצמם כמוכנים לבגוד בבן זוגם.

אכן, אנשים רבים יסכימו כי בגידה היא אחד המשברים הזוגיים הקשים לטיפול ולהתמודדות. בגידה מערערת את האמון בין בני הזוג, עלולה לפגוע בערך העצמי של בן הזוג הנבגד, ולחבל קשות במערכת היחסים. יחד עם זאת, בחלק מהמקרים, בגידה לא תהווה סיבה הכרחית לפירוק הקשר, אלא נקודת מפנה המאפשרת לבני הזוג להחליט מחדש על עתידם המשותף. בכתבה זו נתחקה אחר הסיבות שבגללן אנשים בוגדים בדרך כלל, ונכיר את המשמעות של טיפול זוגי לאחר בגידה.

לא תנאף  - מדוע אנשים בוגדים?

גברים ונשים שבגדו מעידים כי הסיבה העיקרית לבגידה היא חיפוש אחר ריגושים, אך גישות פסיכולוגיות מציעות הסברים שונים ומורכבים יותר. למשל, גישות פסיכודינמיות רואות בגידה כניסיון בלתי מודע לייצר "משולש אהבה" המשחזר דפוס משפחתי מילדותו של הבוגד. דוגמא לכך היא גבר בוגד אשר תופס את אשתו כאימהית ונאמנה, ואת המאהבת כאשת קריירה קרירה ומסתורית. תפיסה זו עשויה לשחזר את יחסיו עם הוריו, בהם נתפסה האם כאישה אוהבת ומסורה והאב כמצליחן אך מרוחק מילדיו.

בעוד הגישה הפסיכודינמית תתלה את הסיבה לבגידה בעברו האישי של הבוגד, ניתן לחשוב על בגידה גם כייצוג של קושי במערכת היחסים. ניתן לזהות ארבעה סוגי בגידות מרכזיים הנבדלים זה מזה במניעים הבלתי מודעים העומדים מאחוריהם:

1. הימנעות מאינטימיות: בני זוג החוששים מיצירת תלות ואינטימיות עשויים לבגוד על מנת להימנע מיצירת קשר קרוב ואמיתי. הבגידה למעשה מחבלת בקשר, וכך מאפשרת לשמור על ריחוק ולהימנע מקרבה ומחרדת הנטישה אשר עשויה להתלוות לקשר קרוב.

2. הימנעות מקונפליקט: בגידה זו מתרחשת בין בני זוג הנמנעים באופן קבוע מהתמודדות ישירה עם קונפליקטים, קשיים ורגשות העולים בקשר. במקרים אלו, משמשת הבגידה כאמצעי תקשורת המאפשר העלאה על פני השטח של תחושות ומתחים שהיו בלתי נגישים.

3. בגידת ״הקן הריק״: בגידות אלו מתרחשות בקרב זוגות הנשואים למעלה מ-20 שנים, אשר נישאו בעיקר לשם הקמת משפחה. כאשר הילדים מתבגרים, או ב"משבר גיל המעבר" נותרים בני הזוג ב"קן ריק", והמתחים, הקשיים והפערים בין בני הזוג נוטים לצוף אל פני השטח.

4. בגידות כרטיס היציאה: בגידות אלו מתרחשות במערכות יחסים בהן בני הזוג אינם מעיזים להודות בכך שהקשר הזוגי אינו מספק עבורם. הבגידה מאפשרת בריחה מהקשר הזוגי מבלי להודות בתחושות הכישלון והאכזבה הנובעים מהתפרקות הזוגיות.

"רק בשביל לקבל חיבוק" - הבדלים מגדריים בבגידה

ניתן להבחין בהבדלים מסוימים בין נשים לגברים בסיבות לבגידה ובתגובה אליה. בהכללה, גברים שמים דגש רב יותר על מיניות ופיזיות, והם עשויים לבגוד לשם גיוון מיני. לעומת זאת, נשים בדרך כלל יסבירו את בגידתן בחיפוש אחר חום ורומנטיקה, תחושת ריחוק וחוסר הערכה מצד בן זוגן. יחד עם זאת, מחקרים עדכניים מצביעים על כך שגם גברים וגם נשים מדווחים כי הסיבה המרכזית לבגידה היא חוסר שביעות רצון ממערכת היחסים.

ההבדלים בין גברים לנשים מתבטאים גם באופן השונה בו הם מתמודדים עם בגידה. גברים נוטים להביע עניין בהיבטים המיניים והפיזיים של הבגידה (מי יותר טוב במיטה? מי יותר מושך?) ואילו נשים נוטות לחשוב על השפעת הבגידה על האינטימיות הזוגית ועל המשך הקשר: הן בודקות את טיב מערכת היחסים (אתה מרגיש אליה יותר מאשר אלי?) ועסוקות בפגיעה באינטימיות הזוגית (מה היא יודעת עלי? גילית לה פרטים אינטימיים?). כמו כן, גברים נוטים להגיב לבגידה של בת זוגן בכעס ובתחושת של פגיעה בערך העצמי, בעוד נשים מגיבות בדרך כלל בתחושות של דיכאון, עצב ואשמה.

טיפול זוגי לאחר בגידה

בגידה נחשבת לאחד המשברים המשמעותיים והמטלטלים ביותר בזוגיות. כאשר מתגלה הבגידה, בטעות או במכוון, מתעורר משבר חריף הפוגע בתחושת האמון הבסיסית ומעורר רגשות עזים של קנאה, השפלה וחרדה. לא פעם מביא גילוי הבגידה לפרידה, אך לעיתים הוא עשוי לעורר מוטיבציה להתקרבות מחודשת בין בני הזוג. כאשר בני הזוג מוכנים לחקירה מעמיקה של האינטראקציה הזוגית במסגרת של טיפול זוגי לאחר בגידה, עשויים דפוסים זוגיים בעיתיים לעבור שינוי משמעותי.

בטיפול זוגי אחרי בגידה, יוכל המטפל לסייע לבני הזוג להבין את הגורמים לבגידה (למשל, קריאה לתשומת לב, תחושת דחייה, ועוד) ולזהות דפוסים בעיתיים המלווים את הקשר הזוגי (למשל, הימנעות מקונפליקטים). חשוב לציין כי בעוד טיפול זוגי אחרי בגידה יכול לסייע לבני הזוג להתגבר על המשבר, הטיפול אינו נועד לשמר ולהחזיק את הקשר בכל מחיר. לעיתים, מטרתו של טיפול זוגי אחרי בגידה תהיה דווקא להיפרד באופן נעים ומכבד.

מקורות

Atkins, D. C., Eldridge, K. A., Baucom, D. H., & Christensen, A. (2005). Infidelity and behavioral couple therapy: optimism in the face of betrayal. Journal of consulting and clinical psychology, 73(1), 144

Fernandez, A. M., Vera-Villarroel, P., Sierra, J. C., & Zubeidat, I. (2007). Distress in response to emotional and sexual infidelity: Evidence of evolved gender differences in Spanish students. The Journal of Psychology, 141(1), 17-24

Fincham, F. D., & May, R. W. (2017). Infidelity in romantic relationships. Current opinion in psychology, 13, 70-74

תחומי מומחיות:
זוגיות ,טיפול זוגי

אנשי מקצוע בתחום

טיפול זוגי

עוד מאמרים שיעניינו אותך