תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

טיפול בדיכאון ללא תרופות

טיפול בדיכאון ללא תרופות

צוות בטיפולנט

דיכאון הוא אחד הקשיים הרגשיים הנפוצים ביותר בחברה המודרנית ובהתאם, מהווה סיבה מרכזית לפנייתם של אנשים רבים לקבלת עזרה באמצעות טיפול נפשי או פסיכיאטרי. אחת השאלות המעסיקות רבים מהפונים לטיפול היא האם טיפול בדיכאון ללא תרופות אפשרי. בכתבה זו נבחין בין מצבים בהם טיפול בדיכאון ללא תרופות אפשרי, לבין מצבים בהם מומלץ לשלב בין טיפול תרופתי לבין טיפול פסיכולוגי.

טיפול בדיכאון ללא תרופות - האם זה אפשרי?

כדי להשיב על השאלה האם טיפול בדיכאון ללא תרופות הוא אפשרי, יש להבין את הגורמים למצבי הדיכאון השונים.

דיכאון הוא מצב רגשי המאופיין במצב רוח ירוד, ירידה בעניין בתחומי חיים שונים, פגיעה בערך העצמי, שינויים בדפוסי השינה והאכילה ולעיתים אף תחושות יאוש ומחשבות על מוות. כאשר מצב זה מופיע בעוצמה חריפה אשר מביאה למצוקה נפשית קשה ו/או לפגיעה בתפקוד, יאובחן בדרך כלל מצב של דיכאון קליני ואילו כאשר תחושות אלו מתקיימות באופן מתון יאובחן מצב של דיכאון מינורי.

במרבית המקרים דיכאון מופיע על רקע שילוב בין גורמים גנטיים מולדים לבין גורמים אישיותיים ונסיבתיים. כפי שאנשים מסוימים פגיעים יותר מאחרים לפיתוח בעיות בריאות מסוימות, כך חלק מהאנשים מצויים בסיכון מוגבר להיעדר איזון נוירו-כימי במערכת האחראית על ויסות מצב הרוח. כאשר לפגיעות זו נלוות נסיבות חיים מלחיצות או טראומטיות, היעדר מערכת תמיכה, חוויות עבר של אובדן וקשיים בין אישיים וכן הלאה גדל הסיכון להתפתחות דיכאון, ובפרט במצבי משבר (פיטורין, מחלה, קשיים כלכליים, גירושין).

כאמור, דיכאון עשוי להופיע בדרגות חומרה שונות. מחקרים רבים תומכים בכך ששילוב בין טיפול פסיכולוגי לטיפול תרופתי הוא השיטה היעילה ביותר לטיפול בדיכאון ולמרות זאת, בחלק מהמקרים טיפול בדיכאון ללא תרופות הוא אפשרי.

ניתן לשקול טיפול בדיכאון ללא תרופות כאשר הדיכאון אינו מביא לפגיעה דרמטית בתפקוד ואינו מלווה במצוקה נפשית אקוטית, וכאשר לאדם יש די כוחות להיעזר במסגרת של טיפול נפשי. יחד עם זאת, במצבים מסוימים טיפול בדיכאון ללא תרופות אינו פתרון הולם למצב הדיכאוני.

טיפול בדיכאון ללא תרופות - מתי זה מסוכן?

במקרים מסוימים טיפול בדיכאון ללא תרופות עשוי להוות טיפול חלקי ובלתי מספק. במצבים הבאים, למשל, מומלץ לפנות אל איש מקצוע המוסמך במתן תרופות פסיכיאטריות ולא להסתפק בטיפול פסיכולוגי:

• הדיכאון מלווה בתוכניות אובדניות.

• הדיכאון מביא לפגיעה קשה בתפקוד.

• הדיכאון מחבל באופן חמור בקשר הזוגי, ביחסים התעסוקתיים, בטיפול והקשר עם הילדים ובקשרים בין אישיים נוספים.

• הדיכאון מלווה בחוסר כוחות אשר מונע מהמטופל להשתמש בטיפול הפסיכולוגי. לדוגמא, מטופל אשר מפסיד פגישות טיפול רבות מאחר ומתקשה לצאת מהמיטה או מטופלת ששרויה במצוקה נפשית עד כדי כך שאינה מסוגלת להתפנות בטיפול לחקירת גורמי הדיכאון.

• המצב הדיכאוני משפיע באופן משמעותי על היבטים אשר מביאים להחמרת המצב הדיכאוני, וחוזר חלילה. דוגמא נפוצה לדפוס זה היא מצב בו הפגיעה בתפקוד מביאה לפגיעה בערך העצמי ("אני כזה אפס, אפילו לא מצליח להגיע בזמן לעבודה/ להיות סבלני לילד"), אשר מביאה בתורה להחמרת העצב והיאוש המחזקים את תחושת הדיכאון.

טיפול בדיכאון ללא תרופות - שיטות מרכזיות

כאמור, טיפול בדיכאון ללא תרופות אפשרי במקרים בהם הדיכאון אינו מביא לפגיעה רגשית ותפקודית אקוטית. במצב זה טיפול בדיכאון ללא תרופות יערך באמצעות טיפול נפשי אשר עשוי להתבסס על שיטות טיפוליות שונות. כמובן, במידת הצורך ניתן לשלב שיטות אלו בטיפול תרופתי.

שיטה מרכזית של טיפול בדיכאון ללא תרופות היא טיפול דינאמי אשר מתמקד בחקירת הגורמים הלא מודעים להתפתחותו של דיכאון. במסגרת טיפול זה המטפל והמטופל מתבוננים בחוויות עבר, דפוסי יחסים מרכזיים ובמשמעותן הרגשי של חוויות בהווה במטרה להבין את גורמי העומק העומדים תחתם. שיטה נוספת של טיפול בדיכאון ללא תרופות היא טיפול קוגניטיבי התנהגותי בדיכאון אשר מתמקד בשינוי דפוסי התנהגות וחשיבה אשר עומדים בבסיס הדיכאון, כנטייה להימנעות מאינטראקציות חברתיות או נטייה לחשיבה דיכוטומית ("אם אני עדיין רווק - כבר לעולם לא תהיה לי משפחה").

תרפיה בין אישית לדיכאון היא אפשרות נוספת של טיפול בדיכאון ללא תרופות. הנחת המוצא של טיפול זה היא כי קשיים בין אישיים עומדים בבסיס הדיכאון ומשמרים אותו, ועל כן הטיפול מתמקד בשיפור מערכות יחסים ונטרול מעגלים שליליים המשמרים את מצב הדיכאון (לדוגמא, אישה החשה בלתי רצויה חברתית נמנעת מיצירת קשר עם חברותיה ואז חשה כי היא בודדה ובלתי רצויה).

טיפול בדיכאון ללא תרופות - בשורה התחתונה

לסיכום, ניתן לומר כי טיפול בדיכאון ללא תרופות הוא אפשרי, אך במצבי דיכאון קיצוניים מומלץ לשלב בין טיפול נפשי לבין טיפול תרופתי - גם אם מדובר בטיפול תרופתי לטווח קצר, אשר יסייע בגיוס הכוחות הראשוניים ובצמצום נזקי הדיכאון המידיים. בהתאם, במקרים מסוימים אנשים אשר פונים לקבלת טיפול בדיכאון ללא תרופות יופנו על ידי המטפל לקבלת ייעוץ פסיכיאטרי.

חשוב לזכור כי ייעוץ פסיכיאטרי אינה מחייבת את התחלתו של טיפול תרופתי, אלא מהווה הזדמנות לקבלת חוות דעתו של פסיכיאטר על המצב הנפשי והסבר על השימוש בטיפול של תרופות נוגדות דיכאון. אנשים רבים מחזיקים בדעות קדומות ושגויות על השפעות התרופות, וקבלת ייעוץ פסיכיאטרי מאפשרת קבלת מידע אמין שמאפשר למטופל לקבל החלטה על בסיס מידע אמין.

היכנסו לקבלת מידע נוסף אודות דיכאון

תחומי מומחיות:
דיכאון

אנשי מקצוע בתחום

דיכאון

עוד מאמרים שיעניינו אותך