תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

חשיבה חיובית מביאה תוצאות

חשיבה חיובית מביאה תוצאות

עופרה רוזנפלד

חשיבה חיובית, אימון והשגת יעדים: עד כמה הם משתלבים יחד ומסוגלים להפוך אותנו למאושרים? שאלה טובה, והתשובה טמונה בכוח של המוח, כוח פורץ גבולות ואדיר בהשגת מטרות. במילים אחרות, אם גם אתם לגלגתם להצעה "תחשבו טוב ויהיה טוב" - יש מקום לחשוב שוב. יותר ויותר פסיכולוגים ומאמנים מלמדים את מטופליהם לחשוב חיובי כדי להגיע לשיפור ותוצאות חיוביות.

חשיבה חיובית: מתיקון לאופטימיות

בשנים האחרונות התפתח מהפסיכולוגיה הקונבנציונאלית ענף חדש של פסיכולוגיה חיובית. בבסיסו מצויים מחקרים לפיהם אנשים אופטימיים הם אנשים מתמידים ומצליחים יותר, ואפילו בריאים יותר פיזית: מסתבר כי אמונות אופטימיות ו"לא מציאותיות" עשויות להגן עלינו מפני מחלות.

פרופ' מרטין זליגמן, ראש מכון מחקר באוניברסיטת פנסילבניה, טוען כי הפסיכולוגיה התמקדה עד היום בחקר פתולוגיה וקשיים ובתיקון נזקים. זליגמן מתנגד לגישה זו והמרכז בראשו הוא עומד מכוון להעצים בעזרת חינוך והכשרה את הכישורים החיוביים של אנשים וקבוצות, לחזק תכונות חיוביות ולשפר את איכות החיים. המרכז עוסק בין השאר בחקר התכונות החיוביות המחזקות אותנו, ובהן כושר לאהבה ולעבודה, אומץ לב, חמלה, גמישות, תקווה, יצירתיות, חוכמה, ובמניעה של תופעות כמו דיכאון וחרדות.

על בסיס הפסיכולוגיה החיובית התפתח תחום האימון, וכחלק ממנו אימון NLP - אימון העושה שימוש בהיבטים לשוניים, חושיים ותכנותיים (האופן בו אנו מייצגים חוויות בתודעתנו), במטרה לשפר הישגים, לחזק את יכולות התקשורת ועוד.

חשיבה חיובית ואימון - שילוב מנצח?

אחת מהנחות היסוד הבולטות של תחום האימון היא כי לאנשים יש את כל המשאבים להם הם זקוקים על מנת להגיע לתוצאות בחייהם, וכי בכל התנהגות קיימת כוונה חיובית המכוונת לבחירה נכונה. בהתאם לגישה זו, נעשה באימון NLP שימוש בדמיון מודרך לזיהוי המקום בו כמתאמן היית רוצה לראות את עצמך. אין ספק שאם אתה רואה את עצמך מצליח עוד לפני שהתחלת - יש לך סיכויים הרבה יותר טובים להגיע לשם. זה הבסיס להצלחה של כל יזם. 

החשיבה החיובית מאפשרת לנו לחלום בגדול ולהעיז, כיוון שאנחנו לא רואים כלל את הכישלון. מספרים על כומר שהסתובב בקהילתו וראה מספר אנשים עובדים עם לבנים בשטח פתוח. ניגש אליהם ושאלם למעשיהם: הראשון אמר שהוא בונה קיר, השני אמר שהוא בונה תשתית לבית גדול והשלישי אמר שהוא בונה את בית המקדש. ובמילים אחרות, אם רואים חיובי, מאמינים ביכולת שלנו להשיג יותר ויוצרים חזון גדול יותר - השמים הם הגבול.

מה הקשר בין חשיבה חיובית לבין אימון?

כיום, ידוע לנו כי תבניות חשיבה פנימיות המתבטאות במחשבות מגבילות עלולות לפגוע בתפקוד ובביצועים. מחשבות של 'אני תמיד נכשלת במבחנים', 'אני אף פעם לא מצליחה להיות רגועה', 'אם לא אוציא מעל 80 בבחינה סימן שאני לא שווה' וכן הלאה - מגדילות את הסיכון לכישלון וכך מחזקות את דפוסי החשיבה הבלתי יעילים. "חשיבה היא אנרגיה", מסבירה הפסיכולוגית הקלינית נורית ניצן, "האנרגיה היא בעצם מגנט. אם חושבים בצורה שלילית, ממגנטים את הדברים השליליים. כולנו מכירים משפטים כמו 'אשר יגורתי בא לי' - בדיוק מה שפחדנו ממנו קרה. זה לא בהכרח כוח ניבויי אלא מגנוט של דברים".

באימון NLP, המתבסס על גישת הפסיכולוגיה החיובית, על המטופל לבחור תבנית שלילית מחייו בה היה רוצה להתמקד. המאמן מסייע למתאמן לזהות את דרך החשיבה השלילית המעכבת את התפקוד הטוב, ולתקן את העיוות תוך שימוש בדמיון מודרך, שינוי רגשות ועבודה עם חושים. באמצעות שינוי התבניות השליליות מתפתח דפוס של חשיבה חיובית אשר כאמור - פותח בפנינו את הדרך להישגים.

חשיבה חיובית - עשה זאת בעצמך

מספר טיפים יכולים לסייע לכם לבסס חשיבה חיובית:

• על כל מחשבה שלילית שאתם חושבים - אמרו לעצמכם שלוש מחשבות או שלושה משפטים חיוביים. גם אם בהתחלה התחושה היא מלאכותית - אם תתמידו לא תאמינו כמה אתם יכולים לשכנע את המוח שלכם להאמין למה שאתם אומרים על עצמכם.

• נסחו משפטים בחיוב בלי המילה "לא", "אף פעם" או "בלי" - התמקדו בחיובי.

• חפשו אנשים חיוביים המקרינים שמחה והתחברו אליהם.

• הכינו שתי רשימות הכוללות עשרה דברים שעושים לכם טוב. תלו את שתי הרשימות על המקרר. אם היה לכם יום רע הקפידו לבחור ולעשות לפחות אחד מהדברים האלו.

• נתקלתם בבעיה? במקום לדאוג ולהציף את ראשכם במחשבות שליליות, דמיינו שפתרתם את הבעיה על הצד הטוב ביותר, ראו את הפיתרון ולא את הבעיה.

• חפשו במחשבה שלילית שעולה בכם את הטעויות הלוגיות שלה, למשל - הגזמה, הכללת יתר, חשיבה של "הכול או כלום". בנו משפט חדש. למשל, את "אכלתי עוגה, אז הלכה לי הדיאטה" אפשר להחליף ל"אכלתי פרוסת עוגה, קלקלתי מעט את הדיאטה, לא אוכל יותר".

זה הזמן להתעורר ולכתוב את התסריט שלכם, וכמו שאמר פרויד "כאשר ההשראה לא באה אלי, אני יוצא ופוגש אותה באמצע הדרך"...

על הכותבת - עופרה רוזנפלד מילת

עופרה רוזנפלד מילת היא מאמנת NLP בילדים נוער ומבוגרים.

ליצירת קשר: 054-6555841, [email protected] ,www.milat.co.il

תחומי מומחיות:
NLP ,אימון אישי - Coaching

אנשי מקצוע בתחום

אימון אישי - Coaching

עוד מאמרים שיעניינו אותך