תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

חזרה לעבודה אחרי חופשת לידה

חזרה לעבודה אחרי חופשת לידה

צוות בטיפולנט

חזרה לעבודה אחרי חופשת לידה היא שינוי משמעותי לא רק בחייך התינוק אלא גם בחייך: מאימהות במשרה מלאה, עברת ל"אימהות במשרה חלקית" ואת נדרשת לאזן בין אימהות, קריירה והיבטי חיים נוספים. נשמע לך מורכב? האמת שכן. קראי על האתגרים המתעוררים סביב חזרה לעבודה לאחר חופשת לידה, וקבלי טיפים להתמודדות טובה.

"מה, כבר חזרת?": התמודדות עם נקיפות מצפון

"מה, כבר חזרת? לא רצית להישאר איתו בבית יותר?"
שאלה זו, אשר מופנית פעמים רבות לנשים אשר שבו לעבודה מבלי שניצלו את חופשת הלידה המגיעה להן במלואה. מלבד לטון הביקורתי הנלווה לשאלה זו ומקומם נשים רבות, שאלה זו מצליחה לא פעם ללחוץ על אחד הכפתורים הרגישים ביותר: נקיפות המצפון ההוריות.

בין אם חזרת לעבודה אחרי שלושה חודשים (או פחות) ובין אם חזרת לעבודה אחרי טיפול מסור של שנה בתינוק, סביר להניח כי החזרה לעבודה מלווה בתחושות שונות: חשש, געגוע לתינוק וכן - גם הקלה משמעותית סביב החזרה לשהייה ולאינטראקציות עם אנשים בוגרים, להתמקדות בתחום המקצועי בו בחרת ולירידה בעומס והקושי הנלווים לטיפול בתינוק צעיר. תחושות מעורבות אלו מתנגשות לא פעם עם המיתוס התרבותי המועבר אלינו עוד מימי ההיריון, ולפיו אנו אמורות, כאימהות, להשתוקק לבלות עם התינוק כל רגע פנוי ולהתמסר לטיפול בו גם על חשבון השקעה בתחומי חיים אחרים היקרים לנו. הרי ככה מתנהגת אמא אוהבת, לא?

במילים אחרות, אחד הקשיים הנלווים לחזרה לעבודה הוא תחושות האשמה והקונפליקט הפנימי הנלווה למעבר מ"אימהות במשרה מלאה" ל"אימהות במשרה חלקית". ככל שהקונפליקט הפנימי חזק יותר, וככל שהאם נושאת עמה רגשות אשם נוספים וספקות לגבי יכולתה ההורית, כך גדל הסיכוי שהחזרה לעבודה תהיה מלווה בחרדה, קושי, דיכאון ואשמה.

הסתגלות מחודשת לעבודה

חזרה לעבודה לאחר חופשת לידה היא אתגר לא קטן הן ברמה הרגשית והן ברמה הפרקטית: החל מהצורך לתפקד גם אחרי לילה ללא שינה או כשליבך עם הקטנצ'יק שבדיוק סובל מכאבי שיניים, ועד להתמודדות עם העובדה שמרבית שעות היום עוברות על תינוקך עם אנשים זרים.

חזרה לעבודה אחרי חופשת לידה מצריכה גם התמודדות עם העובדה שהעובדת שהיית לפני הלידה היא לא בדיוק העובדת שאת היום, אחרי חופשת הלידה. למשל, נשים רבות חשות שהתחום המקצועי אשר היה מוקד חייהן לפני הלידה הפך למשני לאימהות. שינוי זה משפיע לעיתים גם על מידת העניין וההנאה מהעבודה, על רמת התפקוד וההישגים ועל יחסם והערכתם של הממונים, ועל כן מצריך הסתגלות מחודשת. הסתגלות זו עשויה להיות מורכבת במיוחד לנשים אשר הקריירה היוותה נדבך משמעותי במיוחד בתחושת הזהות שלהן ובהערכתן העצמית.

Restart לזוגיות

חזרה לעבודה אחרי חופשת לידה מצריכה גם התארגנות מחודשת ברמה הזוגית. מעבר לסידורים הפרקטיים (מי לוקח את מי מתי ולאן), הצורך בחלוקת תפקידים מחודשת מציפה פעמים רבות סוגיות וקונפליקטים זוגיים שונים. למשל, מי מוכן לעשות יותר ויתורי קריירה כדי לטפל בילד? מי מצפה ממי לוותר תמיד? מי קם בלילה יותר פעמים גם עכשיו, כששניכם עובדים כרגיל? בנוסף לסוגיות אלו, החזרה לעבודה מלווה פעמים רבות גם בעלייה בעומס ובעייפות, ובצורך לחלק את המשאבים האישיים בין יותר תחומים וחזיתות. בהתאם, העומס והצורך בחלוקה מחודשת יכולים להביא לירידה בפניות לזמן איכות זוגי, ירידה בתדירות יחסי המין ועלייה בקונפליקטים הקשורים לחלוקת התפקידים הביתית.

טיפים לחזרה טובה לעבודה לאחר חופשת לידה

אז איך עושים את זה? איך מסתגלים מחדש ומתמרנים בין עבודה, אמהות וזוגיות?

לוקחים את הזמן - קודם כל, כדאי לצאת מהנחה כי חזרה לעבודה אחרי חופשת לידה היא שינוי משמעותי אשר בדומה לשינויים משמעותיים אחרים בחיינו - מצריך זמן הסתגלות. אימהות רבות וזוגות רבים מתמודדים עם קשיים בשלב זה, אשר הולכים ומתמתנים לאחר פרק זמן של הסתגלות וכאשר חלוקת התפקידים הזוגית מתורגלת והופכת וזרמת וחלקה יותר.

מקבלים את הרגשות - חזרת לעבודה ואת מופתעת לגלות שאת דווקא לא הרוסה מגעגועים לילד? מתביישת בעבודה שאת נהנית בעבודה יותר מאשר באימהות? מרגישה שהזנחת והפקרת את הילד למרות שרשמת אותו למשפחתון הכי טוב? נא לא להיבהל! חזרה לעבודה אחרי חופשת לידה תמיד מלווה במגוון רגשות, וככל שתאפשרי לעצמך לבדוק מה את מרגישה ותקבלי את רגשותייך, כך יהיה לך קל יותר.

שומרים על האיזון הנכון - לנשים לאחר חופשת לידה יש צרכים שונים הנוגעים לאיזון בין קריירה ואימהות. חלקן מגלות שהן מעדיפות לוותר על אתגרים מקצועיים מסוימים ובלבד שיוכלו לבלות יותר זמן עם התינוק, ואחרות מרגישות שאימהות לצד קריירה היא דווקא הפתרון המושלם עבורן. בהתאם, חשוב שתזהי מה האיזון הנכון לך ותמצאי את המינונים המתאימים לך, אשר מאפשרים לך ליהנות גם מהאימהות, גם מהקריירה וגם מהיבטי חיים אחרים שחשובים לך. זכרי - גם התינוק שלך ירוויח הרבה יותר אם תהיה לו אמא מסופקת ומאושרת.

שומרים על הזוגיות - הולדת ילד היא שלב משמעותי ומאתגר בקשר הזוגי, ולא פעם שוכחים עד כמה חשובה ההשקעה בזוגיות גם בשלב של החזרה לעבודה לאחר חופשת הלידה. זוגיות טובה ותומכת היא אחד הדברים החשובים ביותר הן עבורך והן עבור התינוק שלך, ולכן חשוב לא להזניח את הזוגיות גם כאשר העומס עולה וזמן האיכות עם התינוק מצטמצם, לאור החזרה לעבודה: קבעו בילויים משותפים, פנו זמן איכות לאחר שהילד נרדם ושתפו אחד את השני בתחושות וההתמודדויות הנלווים לשינויים בחייכם המשפחתיים.

אנשי מקצוע בתחום

טיפול נפשי

עוד מאמרים שיעניינו אותך