תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

התמודדות עם בגידה

התמודדות עם בגידה

צוות בטיפולנט

התמודדות עם בגידה היא אחת ההתמודדויות הזוגיות הקשות ביותר, ולא במקרה. בגידה מערערת על ההתחייבויות הבסיסיות ביותר של החוזה הזוגי אשר נחתם (באופן פורמלי או בלתי פורמלי) בין בני הזוג, ומהווה פגיעה באפשרות לאמון בסיסי ביניהם. מדוע אנשים בוגדים בבני זוגם? מה בגידה עושה לזוגיות ואיך מתמודדים עם בגידה זוגית? כל המידע בכתבה זו.

מדוע אנשים בוגדים בבני זוגם?

תחת הכותרת של בגידה זוגית נכללים סוגים שונים של בגידה אשר נובעים מגורמים שונים, חלקם מודעים וחלקם בלתי מודעים. בחלק גדול מהמקרים, בגידה נובעת מתחושות ממושכות של תסכול וחוסר סיפוק בקשר הזוגי. במקרים אלו בן הזוג הבוגד מתקשה להתמודד עם ההשלכות האפשריות של סיום הקשר, אך בו זמנית מתקשה להתחייב לתהליך של השקעה והתמסרות לחיזוקו ושיפורו, ולכן בוחר בפתרון ביניים של הישארות בקשר הזוגי תוך חיפוש סיפוק (מיני ו/או רגשי) מחוץ לזוגיות. חלק מבני הזוג הבוגדים ערים, ברמה כזו או אחרת של מודעות, לכך שבגידה תביא לסיום הקשר הזוגי ומשתמשים בבגידה כ"כרטיס יציאה" החוסך מהם את קבלת ההחלטה הקשה.
באופן פרדוקסלי, למרות השלכותיה הקשות בגידה זוגית מהווה בחלק מהמקרים דווקא ניסיון להגן על הזוגיות. כאשר הקשר הזוגי רווי מתחים, קונפליקטים ותחושות תסכול וחוסר שביעות רצון, בגידה של אחד מבני הזוג היא לעיתים ניסיון נואש לקרא לעזרה ולטלטל את הזוגיות באופן שיאלץ הן את עצמו והן את בן/בת הזוג "להתעורר" ולחזור ולהשקיע בטיפוח הקשר הזוגי.

גורמים נוספים העשויים לעמוד מאחורי בגידה זוגית נוגעים פחות לקונפליקטים הזוגיים ויותר למבנה אישיותו של הצד הבוגד או למצבו הרגשי בתקופת חיים נוכחית. כך, למשל, גיל המעבר והתמודדות עם מחלות פיסיות מביאים חלק מהאנשים לעריכת חשבון נפש המלווה בכאב על היבטי חיים שהוחמצו ולא ישובו עוד. לעיתים, הכרה זו מביאה לניסיון למרוד באורך החיים המוכר (כלומר, בזוגיות הוותיקה והמוכרת) לטובת "משהו חדש".

במקרים אחרים, היבטים אישיותיים קבועים ולא אישיותיים הם שיביאו לבגידה. כך, למשל, חלק מבני הזוג הבוגדים, ובפרט בוגדים "סדרתיים", בוגדים על רקע נטיות אישיותיות נרקיסיסטיות, נצלניות וכוחניות, וקושי מהותי להכיר בזכויותיו ורגשותיו של הצד השני.
מבנה אישיותי אחר אשר עומד לעיתים מאחורי בגידות הוא דווקא מבנה אישיותי המאופיין בקושי עמוק במתן אמון והתמסרות לקשרים אינטימיים. אנשים אלו עשויים לבגוד דווקא משום שהם חשים קרובים, אוהבים ונזקקים לצד השני, כניסיון התגוננות בלתי מודע מפני התקשרות עמוקה לאדם אחר אשר להרגשתם (הבלתי מודעת בדרך כלל) עלול בסופו של דבר לפגוע בהם ולנטוש אותם. עבור אנשים אלו, הבגידה היא ניסיון בלתי מודע לא "לשים את כל הביצים בסל אחד" ולהימנע ממצב של התמסרות רגשית אשר תסתיים בפגיעה.

בגידה - מה זה עושה לקשר הזוגי ולבן הזוג הנבגד?

כאמור, בגידה היא חוויה קשה עבור בן הזוג הנבגד אשר עשוי לחוות סביב גילויה תחושות קשות של עלבון, השפלה וכעס. כמו כן, רבים מבני הזוג הנבגדים מתארים פגיעה קשה באמון והתעוררות של ספקות גם לגבי היבטים נוספים של הקשר הזוגי. תחושות אלו באות לידי ביטוי באופנים שונים אצל אנשים שונים. חלק מבני הזוג הנבגדים חווים תחושות קשות של בדידות, עלבון וכאב אשר עשויים להביא אף לכדי התפתחות סימפטומים של דיכאון, בעוד שהתגובה הרגשית של אחרים כוללת בעיקר זעם ונקמנות (דרך ביטויים מילוליים, "בגידות עונשין", הסתת חברי משפחה אחרים וכן הלאה).
מעבר לעלבון העז של בן הזוג הנבגד, בגידה זוגית משפיעה על מערכת היחסים הזוגית הן לפני והן אחרי גילוי הבגידה. טרם גילוי הבגידה, חלים פעמים רבות התרחקות הדדית ושחיקה גם של היבטי הקשר החיוביים, אשר בחלק מהמקרים מלווים גם בעימותים ועלייה בתדירות ועוצמת הקונפליקטים הזוגיים. עם גילוי הבגידה, חלה בדרך כלל עלייה דרמטית בריחוק ובעוצמת העימותים, ובחלק מהמקרים נוצר מעגל אינסופי של אשמה ודחייה. מעל כל אלו, מרחפת לא פעם האפשרות לסיום הקשר הזוגי על ידי אחד הצדדים, אשר מלווה במרבית המקרים בתחושות קשות של חרדה.

בגידה זוגית - איך מתמודדים?

עוצמת הפגיעה והכאב המתעוררים סביב חשיפתה של בגידה זוגית מביאים לא פעם לקבלת החלטות אימפולסיביות המתבטאות בדרך כלל דרך אחד משני קטבים: בקוטב אחד מצויים בני הזוג הזועמים הממהרים לפרק את הקשר בתגובה לבגידה, ובקוטב השני מצויים ה"סלחנים" אשר הקושי להתמודד עם משמעות הפגיעה דוחק אותם לעמדה ותרנית, מקבלת ונמנעת מעימות ("היא פשוט עוברת תקופה קשה"; "כל גבר מועד לפעמים"; "הוא נשבע שזאת פעם ראשונה ואחרונה ושהוא אוהב אותי"). כל אחד מקטבים אלו מצמצם את האפשרות להתבונן לעומק על הבגידה ועל משמעותה, ולקחת אחריות על הקשיים האישיים ו/או הזוגיים העומדים בבסיסה.

לכן, ההמלצה החשובה ביותר להתמודדות עם בגידה היא להימנע מהחלטות אימפולסיביות וגיוס נכונות להתבוננות לעומק בהתרחשות. מאחר ובגידה היא חוויה מטלטלת ודרמטית, רבים מבני הזוג הבוגדים והנבגדים פונים אל טיפול פסיכולוגי פרטני ו/או אל טיפול זוגי. במסגרת טיפולים אלו ניתן לחדד את הבנת משמעותה של הבגידה עבור כל אחד מהצדדים. במסגרת טיפול נפשי פרטני, ניתן לזהות את הגורמים אשר הביאו לבגידה/להימצאות בקשר בו התרחשה בגידה, לעבד את החוויה ולסייע בזיהוי הרצונות והצרכים האישיים. במסגרת טיפול זוגי, בני הזוג יכולים להבין את משמעות הבגידה הן בהקשר האישי והן בהקשר של הדינמיקה הזוגית המאפיינת את הקשר ביניהם - ולקבל החלטה שלמה יותר לגבי המשך או סיום הקשר הזוגי. במידה ומתקבלת החלטה להמשך הקשר, טיפול זוגי יסייע בשיקום האמון, שיפור התקשורת הזוגית ועבודה על הקשיים הזוגיים אשר הבגידה הופיעה על הרקע שלהם. כלומר, טיפול אישי או טיפול זוגי ינסו להשתמש בחוויה הקשה של הבגידה כמנוף להתפתחות אישיות ו/או זוגית.

תחומי מומחיות:
זוגיות

אנשי מקצוע בתחום

זוגיות

עוד מאמרים שיעניינו אותך