תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

"אמא, כואב לי!": הפרעות פסיכוסומאטיות של ילדים

"אמא, כואב לי!": הפרעות פסיכוסומאטיות של ילדים

צוות בטיפולנט

עם יד על הלב: מי מאתנו לא זוכר את עצמו כילד מפברק כאב ראש או מצמיד את המדחום למנורת הלילה במטרה לזכות בפטור מסידור החדר, יום חופש מבית הספר או פשוט בקצת תשומת לב מאמא ואבא? ילדים רבים משתמשים בתלונות אמיתיות או כוזבות על כאבים כאמצעי להשגת יחס מיוחד, אך ילדים ומתבגרים המתמודדים עם הפרעות פסיכוסומאטיות סובלים ממצב מורכב הרבה יותר בו מתפתחים אצלם כאבים ממשיים כתוצאה מגורמים רגשיים.

כאב בטן או כאב לב? על הפרעות פסיכוסומאטיות

כולנו מכירים את האופן בו הגוף שלנו מספר לנו מה אנחנו בעצם מרגישים: כאב הבטן שמתעורר לקראת מבחן מלחיץ, כאבי הראש שמופיעים בימים של עומס, והעייפות הגופנית שמשתלטת בתקופות קשות מבחינה רגשית. גופנו ונפשנו משפיעים זה על זה ורבים מאיתנו ערים לכך שהגוף מהווה לא פעם אמצעי ביטוי לחוויות רגשיות.

החוויות הראשונות שלנו בעולם, כתינוקות רכים, הן חוויות גופניות: תחושות של שובע ושל רעב, של קור ושל חום, של רטיבות או של יובש, וכן הלאה. עם ההתפתחות הרגשית והקוגניטיבית הנורמטיבית, חוויותינו הגופניות-נפשיות הופכות מורכבות יותר, ולאט לאט אנו לומדים לתת להן מילים ולהסביר אותן לעצמנו ולאחרים. כאשר חוויותינו ורגשותינו הופכים יותר נגישים למודעות שלנו, אנו נזקקים פחות ופחות לביטויים גופניים של חווית נפשיות.

אך מה קורה כאשר אנו חווים קונפליקטים, רגשות ותחושות שאינם נגישים למודעות שלנו? במצבים אלו עלולים להתפתח סימפטומים רגשיים, גופניים והתנהגותיים אשר מבטאים בעקיפין את הקושי הנפשי. כך, למשל, ילדים נוטים יותר לאלימות, הפרעות חרדה ובעיות התנהגות כאשר הם מתמודדים עם גורמי לחץ כגון גירושין של ההורים, מוות של חיית מחמד אהובה, הולדת אח קטן וכן הלאה. חלק מהילדים והמתבגרים, ובפרט אלו שמודעותם לרגשות ולקונפליקטים הנפשיים שלהם נמוכה יחסית, עשויים לבטא את קשייהם הרגשיים באמצעים גופניים-בריאותיים. ילדים אלו יפתחו לא פעם כאבי ראש, כאבי בטן, מיגרנות, בחילות והקאות, אשר בדיקות גופניות-רפואיות חוזרות ונשנות לא יספקו להן הסבר.

למרות הנטייה של הורים רבים להניח שהילד ממציא, משקר או מגזים, חשוב להדגיש כי עבור הילד מדובר בכאבים ממשיים המלווים במקרים רבים בסבל ממשי ובפגיעה בתפקוד.

האם הילד שלך סובל מבעיה פסיכוסומאטית?

אז איך בכל זאת נדע כיצד להבחין בין בעיה רפואית שיש לה בסיס גופני, ובין בעיה פסיכוסומאטית אשר בבסיסה קושי רגשי? קיימים מספר קריטריונים אשר עשויים להצביע על קיומה של בעיה פסיכוסומאטית:
• תלונות חוזרות על כאבים ללא ממצא גופני אשר מסביר אותם (בהתבסס על בדיקות רפואיות מקיפות).
• תפקודו הלימודי או החברתי של הילד נפגע עקב הכאבים החוזרים.
• הכאבים מביאים להימנעות מפעילויות מתוך פחד מהופעת הכאבים (למשל, ילד שמסרב לצאת לטיול שנתי מתוך פחד מהתפרצות של מיגרנה או הופעת כאבי בטן).
• הכאבים אינם מופיעים רק כאמצעי הימנעות מסיטואציה לא רצויה (מבחן, בית ספר) אלא גם בסיטואציות בהן לא נראה שהילד "מרוויח" מהכאבים (במהלך סופי שבוע, בשעות אחר הצהריים).

איך מתמודדים עם בעיות פסיכוסומאטיות של ילדים?

קיומה של בעיה פסיכוסומאטית מעיד על כך שהילד או המתבגר חווה רגשות עמם הוא לא רק מתקשה להתמודד - אלא גם למעשה מתקשה להכיר בקיומם. על כן, הדבר המרכזי לו זקוק הילד הפסיכוסומאטי הוא סיוע בהבנת רגשותיו ובהפיכתם לנגישים יותר למודעותו. מדובר בתהליך לא פשוט אשר הדרך היעילה ביותר לקיים אותו היא פנייה לקבלת טיפול פסיכולוגי אשר יאפשר לילד להכיר טוב יותר את חוויותיו, רגשותיו ותחושותיו.

במרבית המקרים, זיהוי הסיטואציות בהן מתעוררים הכאבים, ההכרות ההדרגתית עם התחושות הקשות והאפשרות לעבד אותן ולתת להן משמעות - הופכים את הביטוי הגופני לפחות הכרחי, וכך הכאבים יכולים אט אט להרפות. ככל שהפנייה לטיפול נעשית בשלב מוקדם יותר, כך גדל הסיכוי של הילד להיפרד מהכאבים. כאשר הכאבים מתקיימים לאורך זמן מתחילים להתלוות אליהם "רווחים משניים" (תשומת לב מההורים, פטור ממטלות מעיקות) ותחושת הערך העצמי והיכולת האישית של הילד יכולה להיפגע. 

את הפנייה לטיפול הפסיכולוגי חשוב ללוות במסר המכיר בכאבים ובסבל שהם גורמים, ובהמנעות מביקורת, האשמה ושידור תחושה של חוסר אמון. יש להסביר לילד כי העובדה שאין גורמים בריאותיים לכאבים משמעה שקיימים כנראה גורמים אחרים, רגשיים, אשר משפיעים על המצב. נסו להעביר את המסר המרגיע כי אתם, כהורים, תעשו כל שביכולתכם כדי לסייע במציאת הגורם לכאבים, וכי זוהי משימה משותפת שאתם לוקחים על עצמכם ביחד. במקביל, ובפרט כאשר מדובר בילדים צעירים, מומלץ להיעזר במקביל לטיפול הפסיכולוגי של הילד גם במסגרת של הדרכת הורים שתסייע בצמצום ההשפעות השליליות של הכאבים ובשיפור קשר ההורה-ילד אשר לא פעם נפגע עקב העיסוק המוגבר בכאבים הגופניים.

מקורות

Brill, S. R., Patel, D. R., & MacDonald, E. (2001). Psychosomatic disorders in pediatrics. The Indian Journal of Pediatrics, 68(7), 597-603

אנשי מקצוע בתחום

טיפול רגשי לילדים

עוד מאמרים שיעניינו אותך