תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

אימון אישי לבעלי הפרעות קשב וריכוז

אימון אישי לבעלי הפרעות קשב וריכוז

צוות בטיפולנט

"יש לו פוטנציאל, הוא פשוט לא מממש אותו..."

כמה פעמים שמעת את המשפט הזה בילדותך, בבית הספר ובבית? וכמה פעמים הרגשת אותו בבגרותך, כשמצאת את עצמך דוחה מטלות לימודיות, מאחר לעבודה, מתקשה למצא משהו בבלגן, מג'נגל בהצלחה חלקית בלבד בין המשפחה לעבודה או "סתם" משלם קנסות על איחורים בתשלום החשבונות החודשיים?

הפרעות קשב וריכוז בניגוד לדעה המקובלת, אינן רק הפרעות של הילדות אשר באות לידי ביטוי בבית הספר, אלא הפרעות אשר ממשיכות לפגוע בתפקוד הלימודי, היומיומי, התעסוקתי והבין אישי גם אצל חלק מהמבוגרים. בהתאם, אימון אישי לבעלי הפרעות קשב וריכוז הוא טכניקה אשר פותחה במטרה להקנות כלים פרקטיים לאנשים החשים כי הפרעות הקשב שלהם אינן מאפשרות להם לתפקד ולנהל את חייהם כפי שהיו רוצים.

אימון אישי לבעלי הפרעות קשב - מטרות ואפשרויות

אימון אישי הוא התערבות ייעוצית קצרה וממוקדת המכוונת לסייע למתאמן לשפר את תפקודו, ביצועיו והישגיו בכל תחום בו יבחר. בהתאם, אימון אישי מבוסס על יצירת מסגרת עבודה מחייבת בה מוגדרים יעדי על ותתי יעדים, ונבנית תוכנית פעולה להשגתם.

אנשים רבים מתקשים לבנות תוכנית פעולה ממוקדת להשגת מטרותיהם ולדבוק בה, אך אנשים עם הפרעות קשב וריכוז עשויים להתקשות בכך במיוחד עקב הקושי שלהם להתמקד במטלה יחידה ולהמנע מהסחות דעת, לשמר מוטיבציה ועניין לאורך זמן, לארגן ולנהל לו"ז יעיל ולאזן בין התמקדות במטרה ספיציפית לבין הקדשת משאבים לתחומי חיים חיוניים אחרים. בהתאם, אימון אישי להפרעות קשב וריכוז מכוון להקניית מיומנויות אשר יאפשרו למתאמן למצות את הפוטנציאל האישי שלו ומבוסס על מספר היבטים מרכזיים:

ארגון וניהול זמן: אימון אישי לבעלי הפרעות קשב וריכוז מתמקד פעמים רבות בבנייה וארגון של המטלות היומיומיות, סדר העדיפויות ולוח הזנים, במטרה לצמצם את הנטייה להתפזרות, דחיינות, חוסר מיקוד ומעבר תזזיתי ממטלה למטלה.

חשיבה לטווח רחוק: רבים מבעלי הפרעות הקשב מאופיינים בהתנהלות אימפוליסיבית, קושי בדחיית סיפוקים והמנעות מתכנון לטווח רחוק. אימון אישי לבעלי הפרעות קשב וריכוז מסייע בצפיית קשיים וזיהוי איזורים "מועדים לפורענות" בהקשר זה, וברכישת אסטרטגיות התמודדות איתם. לדוגמא, אימון אישי לבעלי הפרעות קשב וריכוז יכול לסייע בבניית סביבת לימוד/עבודה המתאימה לקשיים אלו.

אסטרטגיות פתרון בעיות: חוויות עבר של תסכולים, כשלונות וקושי בשימור מוטיבציה לאורך זמן מותירות את חותמן ומקשות, פעמים רבות, על התמודדות עם בעיות ועיכובים המתעוררים בדרך להשגת המטרה. בהתאם, אימון אישי לבעלי הפרעות קשב וריכוז מתמקד ברכישת מיומנויות עבודה, יכולת התמודדות עם תסכולים ואסטרטגיות לפתרון בעיות.

מיומנויות בין אישיות: בעיות קשב וריכוז מלוות בחלק מהמקרים גם בקשיים בתחום החברתי-בין אישי המתבטאים באימפולסיביות, ווכחנות, נטייה לעימותים, חוסר טאקט ופיזור דעת אשר יכול לתסכל ולהכעיס את הסביבה הקרובה. בהקשר זה, אימון אישי לבעלי הפרעות קשב וריכוז מכוון לזיהוי קשיים אופייניים ולחיזוק המיומנויות הבין אישיות אשר יאפשרו התמודדות יעילה יותר.

ליווי בדרך להשגת מטרות ספיציפיות: חלק מבעלי הפרעות הקשב והריכוז אינם פונים לאימון על רקע קשיים בהתמודדות הכללית עם הפרעת הקשב אלא על רקע מטרות נקודתיות אותן הם מתקשים להשיג - הרחבת העסק הפרטי, עמידה בלוחות זמנים לימודיים, בניית אורך חיים בריא וכן הלאה. אימון של אנשים הפונים על רקע זה יהיה דומה יותר לאימון באנשים ללא הפרעות קשב וריכוז, אך יכלול תשומת לב מיוחדת לקשיים הנובעים מהפרעת הקשב.

אימון אישי לבעלי הפרעות קשב - למי מתאים ולמי לא?

אימון אישי לבעלי הפרעות קשב וריכוז יכול לסייע בצורה משמעותית לאנשים אשר חשים כי הסימפטומים שלהם פוגעים בהישגיהם וביצועיהם ומעוניינים לשפר אותם. יחד עם זאת, מסגרת אימון זאת אינה מתאימה לכל מי שסובל מהפרעת קשב, ובפרט במקרים הבאים:

הפרעת קשב קשה: כאשר מדובר בהפרעת קשב קשה עם סימפטומים בולטים, ובפרט סימפטומים חמורים של היפראקטיביות אימון אישי לבעלי הפרעות קשב וריכוז בדרך כלל אינו מהווה מענה מספק בפני עצמו, אך יכול לתרום כאשר הוא נלווה לטיפול באמצעות תרופות פסיכיאטריות הניתנות במסגרת ייעוץ פסיכיאטרי.

הפרעת קשב וריכוז המלווה בקשיים רגשיים משמעותיים: מחקרים מצביעים על כך שאנשים הסובלים מבעיות קשב וריכוז פגיעים יותר להפרעות רגשיות כדיכאון, חרדה, שימוש בחומרים ממכרים והפרעות התנהגות. במקרים אלו אימון אישי, המתמקד בהיבט התפקודי בלבד, אינו מהווה מענה טיפולי מספק ומוטב לפנות לטיפולי פסיכותרפיה ולאחר מכן, במקרה הצורך, גם לאימון אישי.

קשיים בין אישיים משמעותיים: כאמור, בעיות קשב מלוות לעיתים בקשיים בין אישיים ובקשיים סביב מיומנויות חברתיות שונות. כאשר קשיים אלו בולטים ומלווים בבידוד, התנהגות אנטי-חברתית או קושי משמעותי ביצירת קשר, התהליך האימוני עשוי להפגע ולכן מוטב לפנות לטיפול פסיכולוגי אשר יסייע בהיבט זה.

אנשי מקצוע בתחום

אימון לבעלי הפרעות קשב וריכוז

עוד מאמרים שיעניינו אותך