תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

איך מטפלים בילד ביישן?

איך מטפלים בילד ביישן?

צוות בטיפולנט

כל אחד מאיתנו היה רוצה שלילדו יהיה קל: אנחנו רוצים שהוא ירגיש בנוח לדבר בכיתה, יהיה פתוח וחברותי עם ילדים אחרים ואם אפשר, ששגם יהיה נינוח מספיק כדי להפוך למסמר המסיבה. ילד ביישן הוא ילד שהרבה פעמים לא רק שאינו עונה על תקוות אלו, אלא גם מתקשה להתמודד עם סיטואציות יומיומיות רבות כהשתתפות בכיתה, יצירת קשר עם ילד אחר או מתן מענה לשכן או מלצרית.

ביישנות עשויה להתפתח על רקע שילוב בין גורמים ביולוגיים הקשורים במזג (טמפרמנט) המולד של הילד לבין גורמים אישיותיים, רגשיים וסביבתיים. כך, למשל, ילד עם דימוי עצמי נמוך מאוד הוא ילד שיש לו סיכוי גבוה להפוך לילד ביישן שלא סומך על יכולתו ליזום ולתקשר. בדומה, ילד שחי עם הורים מגוננים מאוד עלול שלא לצבור די התנסויות באינטראקציות בין אישיות אשר יאפשרו לו לפתח מיומנויות וביטחון ביכולותיו.

שיטות טיפול אפשריות בילד ביישן

רגע לפני שאתם פונים אל טיפול פסיכולוגי, כדאי לנסות כמה עמדות והרגלים שלכם כהורים, אשר יכולים לסייע לילדכם הביישן.

היו מודל לחיקוי - מאחר ואתם הדמויות החשובות ביותר בחיי ילדכם, חלק ניכר מהתנהגותו מעוצב דרך חיקוי התנהגויות שלכם. אם אתם עצמכם תפגינו נינוחות, פתיחות ונגישות בתחום הבין אישי - סביר להניח שהילד ילמד מכם.

בדקו איזה מסרים אתם מעבירים לילדכם - ביישנות קשורה פעמים רבות בתפיסה שלילית של אנשים וסיטואציות בין אישיות. אם הילד סופג מכם מסרים של חשדנות, חששנות או ביקורתיות יתר לגבי קשרים עם אנשים - אל תתפלאו אם יפתח נטיית ביישנות.

תנו לו להתנסות - אפשרו לילד שלכם להתנסות באינטראקציות בין אישיות עם ילדים, מבוגרים, מכרים ונותני שירות ותנו לו להרגיש שהתנהלותו הטבעית חיובית וטובה. התנסויות מאפשרות לילד לתרגל מיומנויות חברתיות ומעבירות לו מסר של אמון ביכולותיו.

אל תגוננו יתר על המידה - ילד ביישן מעורר בנו פעמים רבות צורך לגונן ולהקל על הקשיים, אך דווקא הגנת היתר מעבירה לו לא פעם מסר של חוסר אמון ביכולותיו ומסר לפיו מפגש בין אישי הוא עניין מסובך ומאתגר מאוד.

חזקו את הדימוי העצמי - עזרו לילד לפתח יכולות ותחומים בהם הוא מוכשר, תנו לו פידבקים חיוביים והפגינו חום, עניין ואהבה. פעמים רבות זה המפתח לפיתוח דימוי עצמי חיובי וביטחון עצמי שיקלו על הנטייה לביישנות.

טיפול - שיניתם גישה ושום דבר לא עזר? במקרים אלו כדאי לשקול פנייה אל טיפול פסיכולוגי שלצידו הדרכת הורים. אלו יקנו לכם את הכלים לסייע לילד ולקדם אותו ואילו הילד עצמו יוכל לעבד את גורמי העומק העומדים בבסיס הביישנות שביניהם עשויים להיות דימוי עצמי נמוך, קושי בפיתוח עצמאות ונפרדות מההורה, חרדה חברתית וכן הלאה.

אנשי מקצוע בתחום

הדרכת הורים

עוד מאמרים שיעניינו אותך