תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

אהבה בימי קורונה - בידוד, אי ודאות ומיכל זוגי דולף

אהבה בימי קורונה - בידוד, אי ודאות ומיכל זוגי דולף

עליזה רוזן

תקופת הקורונה גרמה לפנייה מתגברת של זוגות לטיפול זוגי.

המגפה הפתאומית, אי הוודאות המתמשכת יחד עם הדרישה לשינויים נדרשים, מביאים התמודדויות חדשות גם לחיי המשפחה והזוגיות. אפשר לטעות ולהניח שאנו מתרגלים למצב החדש, מתמודדים אתו טוב יותר או פחות, מסתגלים, מוצאים דרכים להמשיך...

אך הקליניקה מגלה שדווקא אחרי תקופת ההלם הראשונה וההבנה המחרידה שהמין האנושי תקף את עצמו, מגיעה ההכרה שחיינו משתנים מול עינינו. לאן הולך העולם? איך יראו חיינו וחיי ילדנו? אי הוודאות מתחילה לתת אותותיה. מתחים קלים מתגברים, פחדים ישנים עולים ומציפים יותר. יש עלייה גוברת בפניות לעזרה נפשית, יותר פניות לגירושין ויותר פניות לטיפול זוגי.

הזוגות מדווחים על מריבות רבות עם הילדים שמעלים את המתח בין בני הזוג. יש יותר התפרצויות והשלכות על הילדים ובין ההורים, מחלוקות ואי הסכמות מתפתחים למריבות מרות, הזעם מתפרץ מהר יותר, המאבקים נעשים קולניים יותר והשתיקות ארוכות יותר. ניתן לראות איך נגיף הקורונה מביא שינוי עולמי והופך לאיום מרחף שמשפיע על היחיד, על החברה, ועל הזוגיות. אי הנחת והחרדה הופכים כמעט כל התנהלות רגילה לקיצונית ואמוציונאלית יותר.

יהודית ונמרוד, זוג + 4 ילדים מישוב דתי במרכז הארץ, פנו לטיפול כי המתח ביניהם גרם למצוקה גדולה ולהתקפי בכי מתמשכים של יהודית. המשפחה התגלתה חיובית לקורונה חוץ מילד אחד, כולם חולים ומבודדים בבית כולל הילד הבריא והמלא באנרגיה. חברים מהישוב דואגים להשאיר אוכל ליד הדלת, להוציא את הכלב ולברוח מהר פן ידבקו. הם עטופים בחברי הקהילה אך מבודדים מהם 'הרגשנו מה זה להיות מצורעים'. הבידוד בדירה הקטנה הופך להיות סיר לחץ עבורם.

יהודית חשה שנמרוד 'לא מתמודד עם המציאות', הוא יוצא כל רגע לעשן בזמן שהיא חוששת לצאת, עם ילדים חסרי מנוח שרוצים גירויים ועם 'אחריות אישית מובנית' שלא מאפשרת לילדים לצאת כדי לא להדביק אף אחד בישוב 'כי כולם רואים, יודעים ומדברים'. היא אוהבת את חיי הקהילה, רואה בהם ברכה אך חשה גם את הלחץ של 'מה יגידו'.

גם נמרוד מעריך את חיי הקהילה אך מסרב להיכנע ללחציה. 'יהודית לחיצה' הוא צוחק, אך אותה זה פחות מצחיק. יהודית מאשימה את אחיו של נמרוד בכך שהפגיש את כל המשפחה והיה כנראה ההדבקה. נמרוד חושב שיהודית 'מגזימה כרגיל ומוציאה עליו את כל החרדות שלה, כולנו הסתובבנו בלי מסיכות, כל אחד יכול להדביק'. נמרוד סבל במיוחד מהבידוד. לא היה מסוגל להיות סגור בתוך הבית ומצא סיבות לצאת לחצר. הציע להוציא את הילדים בשעות מוסכמות עם השכנים.

הדיבור על כך בטיפול, חודשים אחרי הבידוד, מציף את יהודית. היא לחוצה, בוכה, לא מוצאת מנוחה.

'למה הוא תמיד מחפש הקלות? למה מתרחק ומשאיר אותי לבד עם החרדה, לא מבין אותי?' נמרוד מתגונן 'האשמה והאחריות שיהודית לוקחת על עצמה היו מוגזמות הפעם שלא לצורך, השכנים אמנם בורחים מפחד הקורונה, אך אם היה המצב הפוך לא היית בורחת? את תמיד דואגת יותר מכולם ותמיד אכפת לך מה יגידו'.

אכפתיות היתר של יהודית והדאגה מוכרים לנמרוד 'הכרתי אותה כך ואפילו הערצתי אותה בשל התכונות האלה, 'ואהבת לרעך כמוך' אך עם השנים ובתוך זמן הקורונה הדאגה לאחר הפכה למטרד והמחשבה שיהודית מתייחסת לרווחתם של אחרים מעל רווחתו ורווחת הילדים מציקה לו והוא רואה בסדר העדיפויות שלה בעיה.

יהודית מסכימה עם נמרוד ומבינה אותו, אך הביקורת שלו על מי שהיא קשה לה' במיוחד כואבת לה העובדה שהוא מכיר ויודע את הרגישויות שלה ובתקופה הכי קשה שלה הוא בחר להתעלם ממנה והשאיר אותה לבד במצוקה קשה בוכה שעות. 'אני בוכה בקלות, בכיינית, היא מעידה על עצמה, 'אך בתקופה הזאת אני לא מפסיקה לבכות. בעבר נמרוד היה מבין אותי, מחבק ומרגיע עד שהייתי נרגעת. לזה אני זקוקה גם היום, יותר מתמיד'.

תקופת הקורונה מקצינה את הצרכים של היחיד וחושפת את מנגנוני ההגנה השונים. החרדה של יהודית הציפה את החרדה של נמרוד והכבידה עליו יותר ויותר. הוא התרחק מה שגרם לה להפסיק לבקש את עזרתו והפכה למתלוננת ומאשימה. המצוקה והחרדה הפרידו ביניהם. החרדה המשותפת לא מאפשרת מיכל בטוח. נמרוד לא זמין לה והיא מתרחקת ממנו. בחוזה הזוגי הלא מדובר נמרוד לקח את תפקיד הגבר השקול והמרגיע את האישה הרגשית בעלת הערכים הגבוהים. הקיבעון בתפיסות שלהם זה את זו הוצף והותקף בתקופת הקורונה.

הכניסה לתהליך טיפולי מאפשרת יציאה מדפוסי מחשבה והתנהגות למצבי עצמי שונים. נפתח מרחב לשיח אישי שהיה סגור, שיח רגשי מקרב במקום ביקורת מרחיקה. עלו בהם תובנות חדשות על עצמם ועל חייהם. הכעס התפוגג לאט והפך להבנה וקבלה. המיכל הזוגי שהיה מחורר ודולף, הפך בתוך מרחב הטיפול למיכל שמחזיק את הזוג ואת הזוגיות.

על המטפלת - עליזה רוזן

עליזה רוזן M.A, מומחית ובעלת ניסיון בפסיכותרפיה אישית, זוגית וקבוצתית. מדריכה אנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש ומלמדת במכללות בתוכניות טיפול שונות. קליניקה פרטית ברמת השרון, בשנים האחרונות מטפלת, חוקרת וכותבת על זוגיות, חשיבותה, הבעייתיות המובנית בה וכן על חשיבות הטיפול הזוגי הפסיכואנליטי לטובת ההתפתחות של הזוג והזוגיות.

אנשי מקצוע בתחום

טיפול זוגי

עוד מאמרים שיעניינו אותך