תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

איך והיכן ניתן לבצע אבחון הדלגה (הקפצה) לכיתה א׳?

צוות בטיפולנט

'אבחון הדלגה' הוא הערכה פסיכולוגית (חוות דעת) הבוחנת את מידת התאמתו של הילד להשתלב בכיתה גבוהה יותר מבני גילו. לעיתים ההורים או הצוות החינוכי מזהים כי הילד אינו מאותגר ברמה הלימודית שבו הוא נמצא, לכן הם מעוניינים להגיש בקשה להדלגה (הקפצה) ישירות לכיתה א׳ לאחר גן טרום חובה.

לשם כך, נדרשת הערכה פסיכולוגית הממפה את נקודות החוזקה והקשיים של הילד ומעריכה את המסוגלות שלו להתמודד רגשית וקוגניטיבית עם מסגרת דורשנית יותר. 'אבחון הדלגה' בדרך כלל יתבצע בדומה לאבחון פסיכודידקטי עם התייחסות מיוחדת לשאלת ההדלגה מבחינת הבשלות הרגשית של הילד ויכולותיו הקוגניטיביות המצדיקות הדלגה.

שלבי התהליך וקישורים לטפסים הנדרשים

תנאי מקדים להגשת הבקשה להדלגה לכיתה א׳ הוא שתאריך לידתו של הילד לא יאוחר מ-31 במרס והוא אמור להיכנס בשנת הלימודים העוקבת לגן חובה. כמו כן, אבחון הדלגה נפוץ יותר כאשר רוצים לבחון את הקדמת המעבר לבית הספר והכניסה לכיתה א', אך משמש גם לצורך החלטה של הדלגה לכיתה גבוהה יותר. אבחון זה נדרש על מנת להגיש בקשה להדלגה בוועדה המתכנסת בשירות החינוכי הפסיכולוגי (שפ״ח), ומעבר לכך האבחון מסייע להורים בתהליך קבלת ההחלטה לגבי הדלגה של ילדם. אבחוני הדלגה נעשים רק במסגרות פרטיות במימון ההורים.

1. פנייה לגננת לא מאוחר מה1.1 של שנת הלימודים. הגננת תיידע את ההורים בדבר התהליך הנדרש ותמציא להם טופס בקשת הורים שעליהם למלא. במקביל, על ההורה לרשום את ילדו לשנת הלימודים העוקבת לגן חובה ולכתה א׳ במקביל (הנערך בדרך כלל בחודשים ינואר-פברואר).ֿ

טופס בקשת הורים להדלגה

2. על ההורים להחזיר את טופס בקשת ההורים עד סוף חודש ינואר של שנת הלימודים. הגננת תגבש את חוות דעתה לגבי התאמתו של הילד להדלגה לכיתה א׳ על סמך תצפית, מעקב והתאמת תכניות עבודה עבורו בתחום החברתי, הרגשי והלימודי. הגננת תכתוב את חוות דעתה על הילד על גבי טופס שאלון לגננת, עליו תחתום המפקחת על הגן.

טופס שאלון לגננת

3. טרם חופשת הפסח, על הגננת לזמן את הורי הילד לשיחה בה תתאר את הערכתה המקצועית ומידת התאמתו להדלגה. על ההורים לפנות לפסיכולוג לביצוע אבחון הדלגה על ההורים להעביר את אבחון ההדלגה לפסיכולוג הגן או לשירות הפסיכולוגי החינוכי (שפ״ח) יחד עם המסמכים הנוספים: טופס הבקשה שמולא על ידי ההורים והוגש לגננת בתחילת התהליך, חוות הדעת של הגננת חתומה על ידי המפקחת על גן הילדים, חוות דעת של רופא ילדים המכיר את הילד, וכן כל מסמך נוסף העשוי להיות רלוונטי להחלטה.

4. יערך דיון בוועדה בשפ״ח

5. החלטת הוועדה תישלח להורי הילד בתוך שבועיים ממועד הדיון

6. במידה וההורים מעוניינים לערער, עליהם להגיש טופס בקשת ערר על המלצת השירות הפסיכולוגי-החינוכי בנושא ההדלגה לכיתה א'" ולהגישו לא יאוחר מה1.7 של אותה שנה. במקרה שהערעור נדחה על-ידי הפסיכולוג המחוזי, ניתן לעתור לבית המשפט לעניינים מנהליים.

טופס בקשת ערר על המלצת השפ״ח בנושא ההדלגה לכיתה א'

המידע נכתב על פי חוזר מנכ״ל 2013.

היכן ניתן לבצע אבחון הדלגה?

שירות פסיכולוגי משלים (שפ״מ)

ישנה אפשרות לבצע אבחון הדלגה במחיר מופחת ביחידת השפ״מ המופעלת על ידי הרשות המקומית. מחיר האבחון נקבע באופן עצמאי על ידי הרשות המקומית ולכן משתנה בין אחת לשנייה. בנוסף, לא בכל רשות מקומית פועלת יחידת שפ״מ. על מנת לברר האם פועלת יחידת שפ״מ בעירך ופרטים נוספים אודות השירות, יש לפנות ליחידת השפ״ח או לרשות המקומית.

מכונים פרטיים

ישנם מכונים פרטיים המציעים אבחון הדלגה. משום שעמידה בלוח הזמנים הינו חשוב בתהליך ההדלגה, לעיתים הורים יפנו למכון פרטי בעל זמינות גבוהה יותר לבצע את האבחון. בנוסף, מכונים פרטיים לעיתים מקיימים הסכמים עם קופות החולים וביטוחים פרטיים לצורך קבלת החזר. 

פסיכולוג מאבחן עצמאי

ניתן לפנות לפסיכולוג חינוכי העובד באופן עצמאי ומבצע אבחונים פסיכולוגים לגיל הרך. מעבר לזמינות הגבוהה יותר של פסיכולוג עצמאי, לעיתים הורים יעדיפו לפנות לפסיכולוג פרטי בשל מקצועיותו ו\או עקב נסיונו המקצועי הרב בגילאים אלו ובהכרות עם מסגרות החינוך. בנוסף, במידה וההורים חשים שהם זקוקים לתהליך ארוך יותר בקבלת החלטה, הם יכולים לפנות לפסיכולוג אשר ילווה את התהליך מעבר לקבלת המלצות האבחון.

כתובות ומספרי טלפון שימושיים

האגף לחינוך קדם יסודי

האגף במשרד החינוך האמון על כל התחומים הקשורים לגני הילדים, כולל ארגון וניהול הגן: רישום, הדלגה, שיבוץ וכו׳.

073-3936501

שפ״י - שירות פסיכולוגי ייעוצי

אגף בכיר במינהל הפדגוגי המעניק שירותים פסיכולוגיים ושירותי ייעוץ חינוכי למוסדות החינוך, לתלמידים ולהוריהם. בתוך שפ״י פועל השירות הפסיכולוגי החינוכי (שפ״ח) ובו עובדים פסיכולוגים חינוכיים.

מזכירות (נעמי):

073-3931839

מנהלת האגף - ד"ר חוה פרידמן:

073-3931838

מנהלת אגף פסיכולוגיה - מיכל אנגלרט

073-3931700

משרד החינוך - פניות ותלונות הציבור

מוקד השירות של משרד החינוך: בוחרים שפה (שלוחות: 1 לעברית, 2 לערבית) ולאחר מכן הורים (שלוחה 3) או פניות הציבור (שלוחה 6).

1-800-250025

יש לך שאלה? תחום האבחון וההערכה הינו מורכב ורבים מוצאים את עצמם מתקשים להבין מהו האבחון הנדרש עבורם או עבור ילדיהם. אם נתקלתם בקושי להבין, ניתן לפנות אלינו בפורום פסיכולוגיה ולקבל הכוונה מקצועית מפסיכולוגית מומחית. שאלו שאלה בפורום פסיכולוגיה >>

עדכון אחרון: 8.2022 אם מצאת מידע שאינו עדכני או חסר, ניתן לפנות אלינו במייל

תחומי מומחיות:
אבחון פסיכולוגי

אנשי מקצוע בתחום

אבחון פסיכולוגי

עוד מאמרים שיעניינו אותך