תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

ללא הבדלי דת, גזע, מין - ומגדר

ללא הבדלי דת, גזע, מין - ומגדר

ספיר קינן

בחברה המודרנית, חלוקת התפקידים בין גברים ונשים עדיין אינה שוויונית לרוב, ומושפעת רבות מסטריאוטיפים אודות היכולות של כל מגדר. בהתאם לכך, הטיפול בילדים ובבית נחשב באופן מסורתי למטלות של נשים, בעוד שנטל הפרנסה ברובו מונח על כתפי הגברים. עם השינוי בשיח, וכן עלייה בממצאים מחקריים שמפריכים את הדעות הקדומות האלה, עולה השאלה - מדוע חלוקת התפקידים המסורתית נותרת על כנה? יתכן כי עצם הציפייה לחלוקת תפקידים מסוימת היא זו שמשפיעה על התפקידים שנשים מאפשרות לעצמן לקחת. ובמילים פשוטות: יתכן שהציפייה משמרת את החלוקה.

במחקר שבוצע באוקטובר 2018, התבקשו כ-650 סטודנטיות רווקות לדמיין את חייהן בעוד 15 שנה. לפני שעשו זאת, הנבדקות נחשפו למידע על שיעור הגברים בארה"ב שהינם "Stayathome dads" – כלומר, שיעור הגברים שהינם המטפלים העיקריים בבית ובילדים. כל המשתתפות ראו את אותן תוצאות, אשר תיארו עלייה מ-4% ל-12% אבות שנשארו בבית ב-25 השנים האחרונות. עם זאת, עבור חלק מהנשים הגרף שראו הבליט את העלייה הדרמטית בשיעור האבות שנשארו בבית, בעוד עבור השאר הודגשה השכיחות הנמוכה של גברים אלה גם כיום (השכיחות היחסית עלתה, אך מספרית עדיין נותרה נמוכה. לפני 25 שנה היתה פשוט נמוכה אף יותר). כאשר המידע שקיבלו הנבדקות הדגיש את העלייה במספר הגברים שנשארים בבית ומטפלים בילדים, הן נטו יותר לדמיין את עצמן בתור המפרנסות העיקריות של המשפחה. כלומר, עצם הפעלת הציפייה אצלן (עלייה בשכיחות הגברים ה"מטפלים") הביא אותן לדמיין את עצמן נוטלות את התפקיד המשלים של פרנסה, וההופכי לתפיסה המסורתית.

על פי מחקרים קודמים, אפשרויות הבחירה של נשים עשויות להצטמצם נוכח סטריאוטיפים שהן מפנימות אודות היכולות שלהן עצמן. כך למשל, אישה שכילדה קיבלה מסרים על כך שבנות גרועות במדעים, כנראה שלא תמשיך ללמוד ולעבוד בתחומים אלו גם אם נהנתה מהם לפני כן. עם זאת, על פי החוקרות, תוצאות המחקר הנוכחי ממחישות כיצד גם ציפיות של נשים לגבי תפקידים של גברים, ולא רק לגבי עצמן, עשויות לעצב את אמונותיהן לגבי יכולותיהן והתפקידים שפתוחים בפניהן בבית ובשוק העבודה. מחשבה זו כדאי להחזיק בבואנו לחנך את דור העתיד לחלוקת תפקידים שיוויונית, בה כל אחד ואחת יפעלו לפי היכולות האינדיווידאוליות הטמונות בהם ובהן, וללא מגבלות מגדר.

על הכותבת – ספיר קינן

ספיר קינן הינה דוקטורנטית לפסיכולוגיה באוניברסיטת תל אביב, בוגרת תואר שני בפסיכולוגיה קלינית מאוניברסיטת בן-גוריון. מחקרה מתמקד בתחומי המגדר והמיניות.


מקורות

Croft, A., Schmader, T., & Block, K. (2018). Life in the Balance: Are Women’s Possible Selves Constrained by Men’s Domestic Involvement?. Personality and Social Psychology Bulletin, 0146167218797294.‏

תחומי מומחיות:
אימון זוגי ,משפחה

אנשי מקצוע בתחום

משפחה

עוד מאמרים שיעניינו אותך