תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

איך לבחור את המרפאה בעיסוק הטובה ביותר עבור ילדך?

איך לבחור את המרפאה בעיסוק הטובה ביותר עבור ילדך?

ענבר לוסיה טרינצ'ר ואלינור שלו

הגננת או המורה הפנתה לריפוי בעיסוק? מה עכשיו?

עכשיו צריך למצוא את המרפאה בעיסוק הטובה ביותר. הטובה ביותר היא זו שתתאים לכם ולצרכים הספציפיים של ילדכם. בדיוק כשם שלא כל בגד יתאים לכל ילד, כך גם לא כל מרפאה בעיסוק תתאים לילד שלכם.

חדורי מוטיבציה, יצאתם בחיפוש המרפאה בעיסוק עבור ילדכם. במקרה הטוב, השגתם רשימה של מרפאות בעיסוק בהמלצת חברים, במקרה הרע - אתם מבולבלים מההיצע הגדול ולא בטוחים כלל כיצד למצוא מרפאה בעיסוק שתתאים לצורכי ילדכם.

איך תדעו מי המרפאה בעיסוק האידיאלית עבור ילדכם?

איך לבחור את המרפאה בעיסוק הטובה ביותר עבור ילדך? 10 טיפים לבחירת מרפאה בעיסוק:

1. הכשרה בסיסית ורישיון - הדבר הראשון שחשוב לבדוק הוא מה היא הכשרתה המקצועית של המרפאה בעיסוק. אל תתביישו לבקש ממנה להציג רישיון של משרד הבריאות.

2. הכשרה בתחום צרכיו של ילדך - כדאי לבדוק האם עברה הכשרות נוספות בתחום הרלוונטי לכם, מעבר ללימודי הריפוי בעיסוק. לדוגמא, הכשרה ספציפית ומעמיקה בתחום הוויסות החושי, או בתחום לקויות הלמידה. מרפאה בעיסוק בעלת הכשרה מתאימה לצרכיו של ילדך, תעזור בהעלאת תחושת המסוגלות של ילדך ותסייע ביצירת רצף של חוויות חיוביות והצלחה בתחום הקושי. לעומת זאת, מרפאה בעיסוק שאינה מוסמכת לתת מענה לקשיים של ילדך, לא רק שלא תוכל לקדם אותו בתחום הרלוונטי, אך גם עלולה לגרום לנזק של ממש. לדוגמא, פגיעה בדימוי העצמי של ילדך, בעודו מנסה להתמודד עם דרישות ואתגרים שאינם מותאמים עבורו.

אם התרשמתם שהשכלתה של המרפאה בעיסוק מתאימה, אפשר להמשיך לשלבים הבאים:

3. ותק וניסיון - חשוב לזכור שהכשרה מקצועית בפני עצמה אינה מספקת כאשר מדובר בתחום טיפולי, ולניסיון המקצועי יש חשיבות של ממש. לכן, מומלץ מאוד לשאול על הותק שלה וניסיונה בפועל בטיפול בילדים שחווים קשיים דומים לאלו של ילדך.

4. גישת הטיפול - בריפוי בעיסוק קיימות גישות טיפול שונות ומגוונות. מרבית המרפאות בעיסוק משתמשות במספר גישות וכלי טיפול במשולב. לאלו מצטרף גם ה״אני מאמין״ הטיפולי של כל אחת. חשוב מאוד לברר מהו אותו ״אני מאמין״ ולוודא כי הוא מתאים לגישה הפרטית שלכם בנוגע לגידול, לטיפול ולחינוך ילדכם.

לדוגמא, מרפאה בעיסוק שעובדת בעיקר בשימוש בכלים קוגנטיביים, לעומת מרפאה בעיסוק שדווקא מעדיפה את השימוש בכלים רגשיים. דוגמא נוספת: מרפאה בעיסוק אשר שמה דגש על הפן המוטורי, לעומת אחרת אשר כמעט אינה משלבת עבודה במרחב במהלך הטיפול.

יופי! מצאתם מרפאה בעיסוק מקצועית, בעלת וותק וניסיון ואפילו עם גישה טיפולית שאתם מתחברים אליה. אבל לא סיימנו. יש עוד כמה פרמטרים שחשוב להתייחס אליהם:

5. מה איתכם במהלך הטיפול? אתם נשארים בחדר או יושבים ומחכים בחוץ? בסוף כל מפגש תקבלו עדכון לגבי הנעשה בחדר? האם תקבלו ממנה תרגול הביתה על-מנת שקצב ההתקדמות יהיה מהיר יותר? בעצם, השאלה שצריכה להישאל היא - מה המקום שלכם במסגרת הטיפול. חשוב לזכור שיש לכם כהורים המון כוח ויכולת אמיתית לקדם את ילדכם בתחומי הקושי שלו. לכן, חשוב מאוד לוודא כי המרפאה בעיסוק תערב אתכם בתהליך הטיפולי.

6. הדרכת הורים - מעבר למעורבות השוטפת במסגרת הטיפול, מומלץ מאוד לקיים אחת למספר טיפולים מפגש הורים עם המרפאה בעיסוק. זאת על-מנת לקבל תמונת מצב עדכנית ומפורטת ולאפשר שיח גלוי לב, שלא בנוכחות הילד. במפגש זה תוכלו לקבל טיפים מעשיים אשר יעזרו לכם להמשיך לקדם את הילד בתחומי הקושי גם בבית. חשוב לבדוק כי המרפאה בעיסוק אליה פניתם משלבת הדרכות הורים באופן קבוע.

מצאתם את האחת! יוצאים לדרך וסוף סוף מתחילים בטיפול. אבל העבודה שלכם לא נגמרה. גם תוך כדי טיפול כדי לשים לב למספר דברים:

7. לפעמים זה עניין של כימיה - הילד שלכם נהנה בטיפול? הוא שמח להיכנס לחדר הטיפולים? הוא גאה בתוצרים שלו? שואל כבר מתי יגיע המפגש? יופי!! לקשר הטיפולי יש חשיבות עצומה. מאוד קשה להתקדם במסגרת טיפול כאשר לא נוצר קשר טיפולי משמעותי, אשר מקנה לילדכם תחושת ביטחון והכלה.

8. שמירה על קשר רציף עם אנשי חינוך וגורמים מקצועיים נוספים אשר מטפלים בילדכם - ריפוי בעיסוק הינו מקצוע הוליסטי, השם דגש על השתתפות בפעילויות שונות ומידת העצמאות התפקודית בהן (הרגשית, החברתית והלימודית). לכן, העברת אינפורמציה בין כל אנשי החינוך והטיפול אשר באים במגע עם ילדכם הינה משמעותית בתרומתה לתפקוד. דוגמא לכך יכולה להיות עדכון המורה בנוגע להתאמת אחיזונים לשיפור הכתיבה כפי שנעשה במסגרת הטיפול, או קבלת עדכון מהגננת בנוגע להתפתחות רמת המשחק החברתי במהלך ההפסקות בגן, בהתאם להתקדמות המשחק במסגרת הטיפול.

ממש לסיום, רצינו להוסיף לרשימה עוד שני טיפים שדווקא מתייחסים לטיפול בריפוי בעיסוק במסגרת קבוצתית. במקרים מסוימים דווקא יומלץ לכם על טיפול קבוצתי לקידום תחום הקושי. במידה שכך כדאי גם לבדוק את שני הדברים הבאים:

9. יחס ילדים למטפל - עבודה בקבוצה קטנה ואינטימית עם יחס נמוך של ילדים מול מרפאה בעיסוק, תאפשר לה להתייחס לכל אחד מחברי הקבוצה באופן אישי ולתת את המענה המתאים ביותר בכל שלב ושלב ובאופן מידי.

10. בדיקת מטרות ההתערבות הקבוצתית - בריפוי בעיסוק קיים מגוון עשיר של קבוצות טיפוליות בעלות מטרות שונות ואופי עבודה שונה (מוכנות לכיתה א׳, כישורים חברתיים, גרפו-מוטוריקה, כתיבה ועוד). אנו ממליצות לוודא כי מטרות הטיפול הקבוצתיות שהוצבו מתאימות לצרכים של ילדך ולשלב ההתפתחותי בו הוא נמצא.

כפי שאתם רואים, מציאת מרפאה בעיסוק מתאימה עבורכם עלול להיות תהליך מורכב, אך משתלם! כי כשמוצאים אותה, לא רק שהטיפול יהיה יעיל וממוקד, הוא גם יהפוך לחוויה מעצימה.

לקבלת מידע נוסף אודות ריפוי בעיסוק

על הכותבות - ענבר לוסיה טרינצ׳ר ואלינור שלו

ענבר לוסיה טרינצ׳ר M.A., מרפאה בעיסוק התפתחותית ומומחית ללקויות למידה, ליצירת קשר: 0525-775580

אלינור שלו B.O.T., מרפאה בעיסוק התפתחותית ומטפלת בגישת Play Therapy, ליצירת קשר: 0523-300862

לאלינור ולענבר ניסיון עשיר באבחון ובטיפול פרטני וקבוצתי בקשיים התפתחותיים מגוונים, וכן בהדרכת הורים וצוותים חינוכיים ופארא-רפואיים. הקימו ביחד את ״תראו אותי״- בית לקבוצות טיפוליות ולהדרכה מקצועית. לאתר של ענבר ואלינור: www.tiruOT.com

עוד מאמרים שיעניינו אותך