חיפוש

Sensory Regulation Disorder - הפרעות בוויסות החושי

הפרעות בוויסות החושי - Sensory Regulation Disorder


תאר לעצמך שהיית חווה כל ריח כאילו הוא נמצא מתחת לאפך או שכדי שתרגיש במגעה של בת זוגך היא הייתה צריכה להפעיל כוח. הסיבה לכך שתופעות אלו אינן שכיחות היא הוויסות החושי- תהליך הקליטה של גירויים חושיים מהסביבה. הוויסות החושי של מרבית האנשים תקין ויעיל, כך שגירויים אינם נחווים באופן חלש או חזק מדי. הפרעות בויסות החושי, לעומת זאת, מאופיינות בפגיעה בוויסות זה.


מהן הפרעות בויסות החושי?

ההפרעות השונות בוויסות החושי מתייחסות לגירויים חושיים מגוונים: מגע, ראייה, שמיעה, טעם, ריח, תחושת התנועה בחלל והמודעות למיקום ולמנח של הגוף בחלל. ישנם תינוקות וילדים הסובלים מתת-רגישות או רגישות-יתר באחד החושים הללו או יותר, והם  מתקשים לארגן את עולמם הפנימי ולהגיב לסביבתם בצורה תואמת. ילדים אלה סובלים מהפרעות בוויסות החושי, והם חווים גירויים שונים בצורה חזקה ומאיימת, או בצורה חלשה ובלתי מספקת. תינוקות כאלה יתקשו לשמור על חיוניות וערנות, לקיים אינטראקציה עם אחרים ולהתמודד עם מתחים. הם נוטים לבכות ולהגיב בחוסר שקט ומצוקה ליציאה מהבית ולפעילויות שונות. ישנן צורות שונות של רגישות- חלק מהתינוקות לא יכולים לסבול מגע, אחרים צריכים מגע עמוק וחזק כדי להירגע.  יש תינוקות שיגיבו לריחות חזקים, אחרים יסבלו מתנודות ויחושו ברע בכל נסיעה במכונית.

האבחון של ההפרעות בוויסות החושי החל להתפתח בשנים האחרונות. הפרעות אלה נחשבות לנתון ביולוגי מולד, הקשור למערכת העצבים ולטמפרמנט של הילד, ומקובל לחלק את האבחנה של הפרעות מסוג זה לשלוש קטגוריות: רגישות יתר, תת-רגישות ואימפולסיביות. בכול קטגוריה מתייחסים לשלושה מאפיינים של התינוק: סוג הקשיים בעיבוד החושי, הקשיים המוטוריים ודפוס ההתנהגות האופייני.

במהלך התפתחותו של הילד יש לקשיים האלה השפעה נרחבת על תחומים שונים- ההתפתחות הרגשית, הקוגניטיבית, החברתית והמוטורית עלולות להיפגע או להתעכב אם הילד, בשל רגישותו הייחודית, חווה תסכול מתמשך במגעיו עם העולם. ההורים, שלעיתים חווים בעצמם תסכול עקב הקושי והבכי הבלתי מובנים של ילדם, יכולים להקל על הילד בעזרת ייעוץ והכוונה מתאימים, המאפשרים לנסות להתאים את הגירויים בסביבתו לרגישותו הייחודית.

טיפול

למרות שכיחותן של הפרעות בוויסות החושי, הורים ואף אנשי מקצוע רבים אינם מודעים לקיומן. במקרים רבים לא תתבצע האבחנה המתאימה, והסביבה לא תבין את הרגישות המיוחדת של הילד. לכן, השלב הראשון והחשוב בטיפול הוא האבחנה. בהתאם לאבחנה ניתנים ייעוץ ותמיכה להורים ולסביבה הקרובה של הילד, כדי שיתאימו את הסביבה לילד ויעזרו לו להבין כיצד לפעול ואיך להתמודד עם תחושותיו.

בנוסף, קיימות היום מספר שיטות המסייעות לילד להתמודד עם הפרעות בוויסות החושי ולפתח את מערכת החישה העצבית. לדוגמא, שיטת האינטגרציה החושית- שיטה שעובדת על וויסות המערכת התחושתית באמצעות משחקים מגוונים, המשלבים התנסויות וגירויים שונים כמו נדנדות, טרמפולינות, משחקי חול ומים, כדורים, עיסוי, שמנים ארומאטיים ועוד. תוך כדי משחק והנאה הילד מפתח את מערכת החישה העצבית ולומד לעבוד בצורה המתאימה לו. התוכנית מותאמת באופן אישי לצרכיו של הילד.


ביבליוגרפיה

כוכבי ה., רביב ע. (2007) המדריך הישראלי להורים הוצאת כינרת זמורה ביתן

DC :0-3 R(2005) Zero to Three Press.Washungton D.C

תחומי מומחיות:
ריפוי בעיסוק

אנשי מקצוע בתחום

ריפוי בעיסוק