תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

5 דברים שטיפול באמנויות ייתן לילד שלך

5 דברים שטיפול באמנויות ייתן לילד שלך

צוות בטיפולנט

ילדים מציירים. החל מהגיל הרך ולפחות עד לשנות בית הספר היסודי הציור הוא חלק טבעי מעולמם של ילדים ומהווה תחביב, אמצעי לביטוי נושאים המעסיקים את הילד ודרך לביטוי כישוריו ויכולותיו. על רקע זה, השימוש בציור וביצירות אמנות כאמצעים טיפוליים הוא כמעט מובן מאליו ואכן - טיפול באמניות נחשב כיום לשיטת טיפול יעילה למגוון קשיים איתם ילדים מתמודדים. בין קשיים אלו נכללים קשיים רגשיים כמו דיכאון או חרדה, בעיות חברתיות, הפרעות התנהגות ובעיות משמעת. בכתבה זו נתאר כיצד טיפול באמנויות מסייע בהתמודדות עם קשיים אלו ורבים אחרים, ונציג חמש דרכים מרכזיות בהן טיפול באמנויות יכול לתרום לילדך.

עיבוד תכנים רגשיים

קשיים רגשיים והתנהגותיים כמו חרדות, דימוי עצמי נמוך, חוסר ביטחון ובעיות התנהגות הם בדרך כלל הביטוי החיצוני, הסימפטומטי, של תכנים רגשיים אשר מעסיקים את הילד ברמה כזו או אחרת של מודעות. אחת הטעויות הנפוצות הנוגעות להתמודדות עם קשיים אלו היא הניסיון "להוריד חום" או "לשים פלסטר" במקום לטפל בשורש הבעיה: אנחנו מנסים להציב גבולות לבעיות התנהגות, להרגיע את הילד החרד ולתת חיזוקים חיוביים לילד חסר הביטחון אך במרבית המקרים מגלים שכל מאמצינו לא מביאים לשינוי של ממש. בנקודה זו, הורים רבים מחליטים לפנות לקבלת סיוע מקצועי במטרה לסייע לילד להתמודד טוב יותר עם גורמי העומק שמתחת לקושי הרגשי ו/או התנהגותי.

טיפול באמנויות הוא אמצעי טיפולי יעיל במיוחד עבור ילדים אשר זקוקים לסיוע בעיבוד חוויותיהם הרגשיות. ילדים רבים מתקשים לדבר באופן ישיר וגלוי על רגשותיהם ומצוקותיהם מאחר והם עדיין לא בשלים דיים מבחינה רגשית, מילולית וקוגניטיבית בכדי שיוכלו לתאר באופן מדויק את חוויתם הפנימית. כמו כן, ילדים רבים חווים חרדה ואשמה סביב רבות מתחושותיהם: עבור ילד צעיר, מפחיד מאוד לחוות כעס או אכזבה על ההורים, להכיר בתחושות של בדידות או להודות בפה מלא בתחושות של חוסר ערך. במילים אחרות, שיחה ישירה המבוססת על שימוש בשפה היא במקרים רבים אמצעי שאינו מאפשר לילד לבטא את חוויתו במלואה.

טיפול באמנויות הוא אמצעי יעיל ביותר בקשר זה מאחר והוא עושה שימוש באמצעים האמנותיים שהם אינטואיטיביים וטבעיים עבור הילד. במסגרת טיפול באמנויות המטפל יוצר מרחב בו הילד יכול לבטא את עצמו באופן חופשי באמצעים הטבעיים לו ולגעת בחוויות רגשיות מאיימות ומכאיבות באופן עקיף ומאיים פחות. כך, למשל, ילד החווה זעם עצום סביב גירושי הוריו עשוי לעבד תחושות אלו דרך ציור בית וקריעתו, וילד חרד עשוי לספר על עוצמת פחדיו דרך ציור של מפלצות נוראיות. המטפל המלווה את הילד משקף את הרגשות אשר הילד מבטא באופן ספונטני דרך האמצעים האמנותיים ובכך מסייע לו לעבד את חוויתו הרגשית ועם הזמן גם לפתח אמצעי התמודדות יעילים עמם.

ביטוי רגשי במילים

דרך השימוש באמצעים האמנותיים הילד לא רק מעבד תכנים פנימיים אלא גם, בעזרת המטפל, לומד לבטא אותם באופן מילולי. הילד מביע את רגשותיו הגולמיים דרך היצירה, והמטפל מסייע לו לתת להם שמות ומילים. כך, קשקוש שחור על הדף הופך ליכולת של הילד לומר שהוא כועס וציור של משפחה בלי אב תוכל להתגבש ליכולת של הילד להתייחס ישירות לגעגועים לאב שמרבה להיעדר מהבית.

אך מדוע יכולת זו חשובה כל כך?

כיום, מחקרים מצביעים על חשיבות היכולת של ילדים להיות מודעים לרגשותיהם, לווסת אותם ולתת להם ביטוי הולם (למשל, לומר שהם כועסים ולא להרביץ). יכולת זו נמצאה במחקרים כקשורה למיעוט קשיים רגשיים והתנהגותיים, לעלייה ברמת האמפתיה כלפי אחרים (ולכן גם ליצירת קשרים חברתיים טובים יותר), לתפקוד לימודי טוב יותר, ליכולות בין אישיות טובות יותר ועוד. זאת, מאחר וילד המסוגל לספר לעצמו כיצד הוא מרגיש יכול גם להרגיע את עצמו ולעכב התנהגויות אימפולסיביות ובלתי מתאימות. לעומת זאת, כאשר הילד חווה רגשות גולמיים שאינם מובנים לו, רגשות אלו נוטים לבוא לידי ביטוי בסימפטומים עקיפים כמו אלימות, התקפי זעם ובכי, עצבנות וחוסר שקט, סימפטומים פסיכוסומטיים וכן הלאה.

טיפול באמצעות אמנויות מסייע לילד לספר לעצמו ולבטא במילים את רגשותיו, ובכך תורם להפחתת קשיים רגשיים והתנהגותיים ולשיפור תפקודו של הילד בהיבטי חיים משמעותיים.

פיתוח מיומנויות בין אישיות

כמעט כל הילדים מציירים ונהנים מפעילות יצירתית והורים רבים תוהים מה יתרונו של הטיפול באמנויות על תהליכי היצירה הספונטניים של הילד. תשובה מרכזית לכך טמונה בקשר הנוצר עם המטפל במסגרת הטיפול באמנויות. ההתייחסות של המטפל לעולמו הרגשי של הילד אשר משתקף מתוך עבודתו היצירתית יוצרת בין המטפל לבין הילד קשר רגשי עמוק: ילד אשר מרגיש שהוא מובן ושרגשותיו - גם הפחות נעימים וחיוביים - זוכים לאמפתיה ולהתייחסות מכבדת נקשר אל המטפל באופן עמוק. כתוצאה מכך, הילד מתנסה בקשר בין אישי משמעותי אשר מסייע בהיבטים שונים שביניהם חיזוק האמון באחרים, הרחבת היכולת לאינטימיות רגשית, התמודדות עם גבולות ותסכולים בקשרים בין אישיים ועוד. יכולות אלו אינן נותרות מוגבלות לקשר עם המטפל אלא מופנמות ומתחילות ללוות את הילד גם בקשרים עם בני משפחה, דמויות סמכות (מורים, למשל) ובני קבוצת הגיל. בכך, טיפול באמנויות מסייע פעמים רבות לילדים המתמודדים עם בעיות משמעת ועם קשיים חברתיים.

חיזוק הביטחון העצמי

ביטחון עצמי ירוד, דימוי עצמי נמוך והיעדר אמונה של הילד בעצמו הם גורמים המשפיעים באופן משמעותי ביותר על יכולתו למצות את הפוטנציאל האישי שלו בתחום התפקודי, הלימודי והחברתי: ילד אשר אינו בטוח בעצמו מתקשה להתנסות בחוויות חדשות, להתנהל באופן חופשי בקשרים חברתיים ולפעול באופן אקטיבי שיקדם את מטרותיו. טיפול באמנויות מסייע בהיבטים אלו במספר דרכים. ראשית, עיבוד וביטוי התכנים הרגשיים בסביבה אמפתית ותומכת מקל על רגשות אשמה וחרדה אשר גורמים פעמים רבות לפגיעה בביטחון ובדימוי העצמי. מעבר לכך, השימוש באמצעים אמנותיים מאפשר לילד לגלות בעצמו פתרונות יצירתיים לבעיות אותן הוא מביע דרך הציור, ובכך מחזק את תחושת היכולת האישית שלו ויכול להרחיב את רפרטואר אמצעי ההתמודדות שלו. כמו כן, ילדים רבים גאים ביצירות אשר מבטאות את עולמם הפנימי, וחווים אותן כהישג וכהצלחה.

העשרת העולם הפנימי

תיאורטיקנים ומטפלים רבים מאמינים כיום כי יכולתו של הילד לשחק, לצייר וליצור מהווה הן ביטוי לבריאותו הנפשית והן אמצעי להתמודדות, עיבוד וויסות התכנים שבעולמו הפנימי. בהתאם, טיפול באמצעות אמנויות מאפשר לילד להתנסות בעבודה עם חומרים שונים ולהרחיב את יכולתו לדמיין, להמציא ו"להשתולל" במחשבה באופן חי ויצירתי. יכולת זו תורמת לילד ומפתחת את מודעותו העצמית ובכך מרחיבה את חוויתו ומעשירה את עולמו הפנימי.

אנשי מקצוע בתחום

טיפול באומנות

עוד מאמרים שיעניינו אותך