תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

5 דברים שחשוב לדעת על גמילה מסמים ואלכוהול

5 דברים שחשוב לדעת על גמילה מסמים ואלכוהול

צוות בטיפולנט

אם אתם או יקירכם נמצאים בתהליך גמילה מסמים או אלכוהול, ייתכן מאוד שההפיכה ל"מכור נקי" וסיום הגמילה נראית כמו מטרה רחוקה או בלתי אפשרית. עם זאת, הסבל והמחירים הכרוכים בהתמכרות הובילו אתכם או את יקיריכם לבחירה באפשרות של גמילה. על מנת שתוכלו לסייע ליקיריכם לעבור את הגמילה ולהישאר נקיים, חשוב להכיר את הידע הקיים כיום בנושא גמילה מסמים ואלכוהול, שכן גם אחרי ההכרה בבעיה וחיפוש הטיפול בהתמכרות – יש עוד מה לעשות על מנת להגיע לגמילה הנכספת.

על מנת שתוכלו לקדם את תהליך הגמילה, אספנו עבורכם חמישה דברים שחשוב לדעת:

5 דברים שחשוב לדעת על גמילה מסמים ואלכוהול

1. מתמודדים עם מחלות והפרעות נפשיות נוטים יותר להתמכרויות
שימוש בסיגריות, אלכוהול וסמים אחרים נוטה להיות נפוץ יותר בקרב המתמודדים עם מחלות והפרעות נפשיות שונות. למעשה, חלק מהמחקרים מצביעים על כך שעישון ושתיית אלכוהול, כמו גם שימוש בסמים אחרים, מובילים לירידה בתוחלת החיים של המתמודדים עם מחלות נפשיות בעשר שנים בממוצע (מספר השנים משתנה בין הפרעות ומחלות נפשיות שונות). לעיתים קרובות הפרעות ומחלות נפשיות מציבות את המתמודדים עמן בקבוצת סיכון גבוהה לשימוש בסמים מטיבן, כך למשל בקרב הסובלים מהפרעה דו קוטבית. יש הטוענים שהקשר בין שימוש בסמים למחלות נפש נובע מגורמים חברתיים המשותפים לשתי האוכלוסיות – מצב סוציואקונומי נמוך, פחות תמיכה חברתית וקהילתית וריבוי גורמי דחק. אחרים טוענים כי הסמים משמשים כניסיון של החולה להתמודד עם המחלה בדרכו ובאמצעים העומדים לרשותו, ואכן, באופן טראגי חולים רבים מאמינים שסמים מסוימים יסייעו להם, בעקבות מיתוסים שמועברים בקהילת המתמודדים עם מחלות נפשיות. מטבעו של שימוש בסמים – השימוש אינו מבוסס על התוויה של רפואית ועלול להיות מסוכן. מתוך כך, אם אתה מתמודד עם מחלה נפשית וכן התמכרות לסמים, אלכוהול או עישון, או אם יקירך סובל מכך, חשוב להבין את הקשר בין המחלה להתמכרות ולהתמודד עם ההתמכרות כחלק מהטיפול במחלה.

2. שינוי יכול לקחת אתכם רחוק
אחד הגורמים שמסייעים יותר מכל בגמילה מאלכוהול וסמים הינו שינוי הרגלים. כפרי גמילה הם אחת הדרכים היעילות ביותר להיגמל, בין השאר כי שינוי אורח החיים יוצר שינוי של הדפוסים אליהם המכור התרגל וגורמים לו לחזור אל הסם שוב ושוב. כך למשל, אם בעת מצוקה המכור פונה שוב ושוב לאותו הפתרון, לדוגמא – בילוי עם חברים ושתייה, חשוב ליצור מנגנון שונה בעת מצוקה, כמו שיחה לאדם קרוב ותומך.

השינויים שמסייעים לגמילה הם רחבים אף יותר ולא קשורים רק באופן ישיר לדברים שמובילים לצריכת הסם – שינוי בשגרת היום, במקום העבודה, במקום המגורים וכדומה, יכול לסייע מאוד למכור בדרך לגמילה. בחלק ניכר מהמקרים רק שינוי והתנתקות מלאה מהסביבה הקודמת, בה נוצרה והתקיימה ההתמכרות, תוכל להוביל לגמילה. חשוב להחליף הרגלים ישנים בחדשים, כאלו שירחיקו את המכור מהסם. נסו למנוע שעמום ועימותים לפחות בשנה הראשונה לגמילה, שכן אלו עלולים בהחלט ליצור חזרה לשימוש.

3. התמכרות לאלכוהול, יותר מכל התמכרות, מקשה על גמילה
בשל זמינותו, חוקיותו והנורמטיביות החברתית של האלכוהול נוצרת תלות רגשית שקשה לעמוד בפניה. זאת ועוד, ההתמכרות הגופנית לאלכוהול הינה חזקה ביותר והגמילה הגופנית ממנו הינה מהקשות ביותר בקרב כלל הסמים. גמילה מאלכוהול היא קשה אך בהחלט אפשרית. עם זאת, חשוב שלא להתייחס אליה בקלות ראש – גמילה ממנו לעולם אינה נגמרת והיא דורשת התמודדות יום-יומית של הנגמל.

4. תמיכה חברתית היא קריטית לגמילה
ללא רשת תמיכה חברתית קשה מאוד להיגמל. חברים ומשפחה יכולים לסייע רבות למכור בתהליכי הגמילה, אך לעיתים קרובות ההתמכרות מובילה לנתק מהסביבה התומכת, או שמעולם לא הייתה סביבה כזאת. זאת ועוד, גם הגמילה עצמה לעיתים עלולה לגרום למשבר עם האנשים הקרובים אל המכור, אם מדובר בחבריו להתמכרות או במשפחה שהתרגלה להתמכרות, וכעת השינוי, למרות היותו חיובי ומשמח, אינו פשוט לה ומוביל לחיכוכים.

מכורים שמבקשים להיגמל צריכים להתמודד עם משימה לא פשוטה בנוסף לתהליך הגמילה – מציאת רשת תמיכה חברתית שתסייע להם במאבק הקשה, ביצירת הרגלים חדשים, בקבלה עצמית ובהתמודדות עם הכאב הפיזי והנפשי שככל הנראה יגיע עם הגמילה. חשוב לדעת שאפילו אדם קרוב אחד יכול להוות רשת תמיכה חברתית משמעותית. מתוך כך – אם אדם היקר לכם נמצא בתהליכי גמילה – זכרו כי אתם יכולים להוות תמיכה שהינה קריטית להצלחתו ונסו להבין ולהעמיק כיצד תוכלו להיות שם למענו, תוך היוועצות עם איש מקצוע בתחום ההתמכרויות. אם הנך נמצא בתהליכי גמילה, חשוב למצוא את רשת התמיכה שלך. במידה ואינך יודע היכן להתחיל, ניתן לפנות לאיש מקצוע או למרכז גמילה, שיסייעו לך בבניית רשת התמיכה המתאימה לך.

5. כדאי להיזהר מהתמכרות תחליפית
כאשר מכור נגמל משימוש בחומר מסוים או מהתנהגות מסוימת, ישנה נטייה ליצור הרגל או התמכרות אחרת, מתוך הצורך למלא את החסר, למצוא דבר מה שיעלים את הכאב או את השעמום ויצור אינטראקציות חברתיות נעימות אחרות. כך למשל, מכורים נקיים נוטים להתמכר לסיגריות, ממתקים, מערכת יחסים מסוימת, מין ועוד. חשוב לזכור שהתמכרות אינה לסמים או אלכוהול בלבד ולכן יש לשים לב שלא להחליף התמכרות אחת באחרת.

לסיכום,

תהליך גמילה הינו תהליך קשה הדורש התמודדות מערכתית של המכור והסובבים אותו. עם זאת, חשוב שלא להתייאש, תמיד ישנה תקווה ומכורים נקיים מצליחים לבנות את עצמם מחדש ולהתמודד עם הקשיים בהצלחה. זכרו שידע הוא כוח וכי ליווי טיפולי הינו חשוב ביותר כאשר אדם מבקש להיגמל.

אנשי מקצוע בתחום

התמכרויות

עוד מאמרים שיעניינו אותך