תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

3,4, לעבודה: אימון אישי בתחום התעסוקתי

3,4, לעבודה: אימון אישי בתחום התעסוקתי

טליה אלדור

אחת מאמירותיו הידועות ביותר של זיגמונד פרויד היא הקביעה כי בריאות נפשית מתבטאת ביכולת לעבוד ולאהוב. על היכולת לאהוב נכתבו (וכנראה גם יכתבו) אלפי טקסטים עוד מתקופת יוון העתיקה, אך בעשורים האחרונים הפכה גם היכולת להינות מהעבודה לנושא הזוכה לתשומת לב רבה. בעוד שבעבר היווה התחום התעסוקתי אמצעי פרנסה מעל לכל, הרי שהיום רובנו מצפים כי התחום התעסוקתי יהווה גם מקור לסיפוק אישי והגשמה עצמית. על רקע זה, באופן לא מפתיע, התפתחו תחומים המכוונים להשגת חווית מיצוי והנאה בעבודה. טליה אלדור, מאמנת עסקית ואישית ומאסטר בשיטת NLP, מספרת על אימון בתחום התעסוקתי.

מה אתה עושה כשאתה קם בבוקר? ומה היית רוצה לעשות?

איך אתה קם בבוקר כאשר לפניך עוד יום עבודה? האם אתה עומד לעשות את הדבר שאתה טוב בו או להעביר עוד יום כאשר אתה סופר את הדקות? וכיצד אתה מרגיש כאשר אתה מסתכל על תלוש המשכורת שלך?

התחום התעסוקתי הוא תחום בו אנו יכולים להציב לעצמנו מגוון גדול של יעדים ומטרות לשינוי: אנחנו רוצים משכורת גבוהה יותר, תפקיד מאתגר יותר, תעסוקה בתחום בו אנו מרגישים שאנו ממצים את יכולותינו ועוד. "בתחום העסקי מרבית המטרות שאנו מציבים לעצמנו הן קונקרטיות ומדידות", אומרת אלדור. "אנו מדברים על הגדלת תפוקות, שכר,רווחים, אחוזי מכירה, שינוי כיוון תעסוקתי, פתיחת עסק עצמאי וכן הלאה. לכן, פעולה להשגת מטרות אלו מתאימה במיוחד למודל של אימון אישי אשר נחשב למודל יעיל ביותר להשגת תוצאות מהירות. עם זאת, בתוך מסגרת האימון  המובנה ועקב תהליך האימון, יתרחשו שינויים חיוביים גם בתחום ההוויה של המתאמן. מאמן אישי אינו עוסק בתיקון של האישיות או בעבר אלא ממוקד במי אני היום וכיצד אני יכול להתחבר למשאבים שלי כדי להשיג את המטרות העתידיות אליהן אני שואף. במסגרת האימון אנו מתמקדים כל הזמן בשדה של הכוחות האישיים והעצמתם ומכוונים לפתיחת שדה חדש של אפשרויות שיביאו תוצאות מדידות בשטח ועימן,  חוויה של הגשמה וסיפוק".

אלדור מצביעה על שלושה סוגי אימון מרכזיים אשר נוגעים לתחום התעסוקתי:
אימון עסקי : אימון עסקי מיועד לפיתוח וקידום עסקים ויזמים. האימון העסקי ממוקד למעשה בזיהוי הפער בין הרצוי ("עסק עצמאי") למצוי ("אני שכיר ללא הכנסות גבוהות") ולהכוונה לזיהוי הצעדים שיאפשרו צמצום של פער זה. במסגרת האימון העסקי ממפים את המצב הקיים, מגדירים מטרות,(שינוי כיוון משכיר לעצמאי, פתיחת עסק עצמאי, יזמות וכו') מציבים יעדי ביניים, בודקים צרכים, יכולות ומיומנויות וביחד סוגרים את הפער עד שהמתאמן אכן מגשים את המטרה שלמה הגיע לאימון. בתום תהליך האימון, ניתן לשלב במידת הצורך ליווי עסקי שיסייע למתאמן בבניית תוכנית עסקית מתאימה.

אימון קריירה : אימון קריירה מיועד לאנשים אשר מרגישים שאינם מגשימים עצמם מבחינה תעסוקתית, נמצאים על פרשת דרכים אחרי פיטורין, לידה, או יציאה לפנסיה וכדומה. אימון הקריירה מכוון לזיהוי היעדים לשלב התעסוקתי הבא, תוך דגש על זיהוי תחומי היכולת, והחיבור למשאבים ולחלומות האישיים של המתאמן. בתוך התהליך ניתן להגדיר את הייעוד האישי שמהווה מגדלור ומצפן לכל מסלול, אישי או מקצועי,  שייבחר.
אימון מנהלים : אימון מנהלים מיועד למנהלים אשר מעוניינים לשפר את תפקודם הניהולי ו/או לרכוש מיומנויות ניהול נוספות. במסגרת אימון המנהלים נתייחס קודם כל לתפקודו של המנהל בהיבט האישי - האם הוא פועל באופן מאוזן? האם הוא כורע תחת נטל העבודה ואינו מאפשר לעצמו פעילויות אחרות? איך הוא מנהל את משק האנרגיה שלו? ובהיבטי הניהול השונים- תפקוד מול הכפופים לו, מול הממונים עליו, מול הארגון, מול הלקוחות, יכולות הניהול הקיימות ואלה שהיה רוצה לשפר, ויכולותיו האישית של המנהל לגבי יוזמות ואיכויות ניהוליות שהיה מעוניין לפתח (למשל, יכולת להוביל צוות עובדים, להנהיג, לנהוג באסרטיביות וכד').  אימון מנהלים בארגון נעשה תוך שיתוף ברמה הכללית בין המנהל, הממונה עליו ומנהל משאבי אנוש, וכמובן תוך חיסיון ודיסקרטיות מלאה. זאת לצורך הבהרת הציפיות המדויקות מהמתאמן מטעם הארגון, ולגבי היבטים ניהוליים הטעונים שיפור בעיני ההנהלה.  כמובן שמנהלים רבים בוחרים להתאמן מחוץ למסגרת הארגונית ואז האימון מתרחב להיבטים אישיים המסייעים למנהל לתפקד טוב יותר בהקשר המקצועי.

אימון מנהלים- תיאור מקרה

מיכאל נחשב לאחד המנהלים המוכשרים בחברה בה הוא עובד אך הופנה לאימון על ידי הממונים עליו מאחר ושקל לעזוב את החברה. ההפניה לאימון היוותה ניסיון אחרון של הממונים להשאירו בתפקיד, מאחר והם רכשו לו הערכה רבה. מיכאל, לעומת זאת, חש כי ההשקעה הרבה שלו בחברה אינה מתוגמלות כראוי- הוא ציפה כי ההערכה לעבודתו תתבטא בהעלאה במשכורת ובצירופו למועצת המנהלים וכאשר ראה שאינו מתוגמל בתחומים אלו, חש כי אינו ממצה את יכולותיו ואינו זוכה לתגמול הולם על מסירותו לארגון. באימון הביע מיכאל תחושה חזקה כי קולו אינו נשמע בארגון, והאימון כוון כולו לסייע לו להתמודד עם תחושה זו ולהשאירו בארגון. כחלק מתהליך האימון זוהו הגורמים הפנימיים והחיצוניים אשר הגבילו את יכולותיו ותחושת הסיפוק של מיכאל. כך, לדוגמא, זוהו והוחלפו האמונות המגבילות ("אני לא אצליח"; "גם ככה לא יתנו לי ל... דעתי לא באמת נחשבת") אשר צמצמו את תפקודו של מיכאל וחיזקו את תחושת חוסר האונים והיעדר העניין שלו בארגון. בנוסף, האימון התמקד בהקניית מיומנויות ניהוליות  כאסרטיביות ועמידה מול קהל, ובקביעת יעדים ומטלות שמיכאל לקח על עצמו במטרה לקדם את מעורבותו בארגון. לאחר מספר חודשי אימון ובעזרת המחויבות האדירה של מיכאל, מיכאל חש שינוי משמעותי במידת הסיפוק והעניין שלו בעבודתו: הוא חש כי יכולותיו באות לידי ביטוי באופן משמעותי וכי השינוי שחל בו אף זוכה להכרה ותגמול מחברי ההנהלה. השינוי העצום שחל בחוויותיו ויכולותיו של מיכאל התבטא לא רק בתפקודו התעסוקתי: במהלך האימון, תוך שיחה על הרצון שקולו ישמע יותר בארגון, מיכאל ציין בדרך אגב עד כמה הוא מתגעגע לנגינה על פסנתר, והחליט לחזור לנגן. לקראת תום האימון, בחר לערוך קונצרט בפני עובדי הארגון, כך ש"קולו אכן נשמע בארגון, תרתי משמע".

"האימון של מיכאל מהווה דוגמא קלאסית לתהליך האימון", אומרת אלדור: "אימון הוא תהליך קצר, בדרך כלל של כשלושה חודשים, המבוסס על מערכת יחסים שוויונית בגובה העיניים,  בה המאמן והמתאמן יוצאים לדרך משותפת המכוונת להגשמת יעדיו של המתאמן. בתחילת התהליך מזוהה המטרה המרכזית- חלומו האישי של המתאמן- ומוגדרים ערכים ואבני יסוד קריטיים עבור המתאמן. המתאמן מונחה להציב כיעד את החלום הכי פרוע והכי רחוק שהוא יכול לדמיין, ובתהליך משותף מגדירים מה אפשרי ומה באמת חשוב. לאחר מכן ממפים את המצב הקיים- היכן נמצא המתאמן ביחס למטרותיו, אילו גורמים חיצוניים או פנימיים מגבילים את יכולתו להגשים את יעדיו וכן הלאה. בהתאם, מציבים תתי מטרות קונקרטיות ומדידות שהמתאמן לוקח על עצמו להשיגן. בהמשך, מתקיימת עבודה משותפת על קשיים המתעוררים בדרך להשגת היעדים. לעיתים קרובות, הקשיים יהיו ברמת החשיבה של המתאמן, כמו חשיבה שלילית, אמונות שליליות לגבי עצמו ויכולותיו, או חוסר אמונה בעצמו.  במקרה של מיכאל, למשל, נערך אימון לחיזוק מיומנויות האסרטיביות כדי לסייע לו להוביל באופן יעיל יותר את צוות העובדים. מה שקובע את תוצאת האימון הוא המחויבות של המתאמן לתהליך. כשהמתאמן יורד למגרש, לוקח אחריות על חייו ומבין שהוא אחראי לתוצאות,  רק אז מובטח לו שיגשים את המטרות שהציב לעצמו בתחילת האימון. בשורה התחתונה, ניתן לומר כי האימון מכוון כל הזמן לשדה של הכוחות והמשאבים, במטרה לפתוח שדה חדש של אפשרויות שיביא לסיפוק והגשמה אישית".

על המטפלת-טליה אלדור

טליה אלדור (taliaeldor.co.il) היא בוגרת אוניברסיטת הרווארד, מאמנת עסקית ואישית, מאסטר בטכניקת ה-NLP ועובדת בשיטת תרפיית קו הזמן לשינוי מהיר ואפקטיבי של אמונות מגבילות ורגשות שליליים כמו כעס, פחד, עצב, וכו'. כמו כן, אימון אישי להרזיה ללא דיאטה.
טליה אלדור  0544642553 [email protected] / [email protected]

תחומי מומחיות:
אימון אישי - Coaching

אנשי מקצוע בתחום

אימון אישי - Coaching

עוד מאמרים שיעניינו אותך