תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

שקדנות או חדשנות: האם קיים קשר בין ציונים גבוהים לחדשנות ויצירתיות?

שקדנות או חדשנות: האם קיים קשר בין ציונים גבוהים לחדשנות ויצירתיות?

צוות בטיפולנט

החברה המודרנית מדגישה ציונים גבוהים יותר מאי פעם, ונראה כי תלמידים וסטודנטים שמים יותר ויותר דגש על גיליון הציונים שלהם. עם זאת, בתרבות המדגישה אינדיבידואליות ויצירתיות, האם באמת ציונים במוסדות אקדמיים מנבאים הצלחה בעתיד?

מחקר רחב שנערך על ידי פסיכולוגים מאוניברסיטת NYU, ערך מבחנים פסיכולוגיים ואישיותיים שונים לאלפי סטודנטים מחמש אוניברסיטאות שונות. אחד הממצאים העיקריים והבולטים ביותר, התייחס לקשר בין הציונים עליהם דיווחו הסטודנטים, לבין האוריינטציה היצירתית ונטייתם לחדשנות. החוקרים מצאו, להפתעתם, כי ככל שהציונים של הסטודנטים היו גבוהים יותר, כך פחת העניין של הסטודנט ביצירתיות או חדשנות.

הסבר אפשרי שהציעו החוקרים לתוצאות אלו, הינו כי התלמידים בעלי האוריינטציה לחדשנות, פחות מודאגים מציוניהם - המושפעים משינון גרידא. עוד הסבר אפשרי הוא שסטודנטים בעלי אוריינטציה לחדשנות, יטו יותר להתייחס ללימודיהם כאמצעי להעלאת רעיונות חדשים, כשהם מחפשים יותר מאשר סדרת הערכות חיצוניות בצורת ממוצעי ציונים מחוויית הלימודים שלהם.

מחקרים רבים נוספים מצביעים על מסקנות דומות. לדוגמא, מחקר שנערך בסין, מגלה שתלמידי התיכון שהשיגו את הציונים הגבוהים ביותר, הצליחו פחות בחיים שמחוץ למוסדות הלימוד, מתלמידים שהשיגו ציונים הנמוכים במעט. זאת ועוד, בארה"ב, מקום בו בתי הספר נעים יותר ויותר בכיוון הדגשת הציונים והתוצאות הסופיות, נמצא כי מדד החשיבה היצירתית יורד, ככל שהתלמידים מבלים יותר שנים במערכת החינוך.

בעבר יצירתיות וחדשנות היו פחות חשובות ורצויות בעולם התעסוקה, ואנשים נדרשו לתוצאות ניכרות בשטח בלבד. עם זאת, כיום יצירתיות וחדשנות הינם תכונות קריטיות בשוק העבודה. באופן אירוני, במקום להתאים את מערכת החינוך לסטנדרטים התעסוקתיים החדשים, יצירתיות וסקרנות אינם מקבלים הערכה ראויה במערכת החינוך.

גורמים מסוימים אף טוענים כי יצירתיות וסקרנות מדוכאות, על ידי התמודדות שאינה מתאימה עם הפרעות קשב וריכוז, כך שבמקום לרתום את החוזקות של הילדים בעלי הפרעות הקשב והריכוז, כגון יצירתיות וסקרנות, הנ"ל מדוכאים.

מקורות

Matthew J. Mayhew et al. (2012). Exploring Innovative Entrepreneurship and Its Ties to Higher Educational Experiences Res High Educ 53:831-859

אנשי מקצוע בתחום

אבחון הפרעות קשב וריכוז

עוד מאמרים שיעניינו אותך