תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

כל המידע על פחד מלידה

כל המידע על פחד מלידה

צוות בטיפולנט

לידה, ובעיקר לידה ראשונה, מעוררת חששות אצל נשים רבות: "פתאום" אנחנו נזכרות בחברה שסיפרה ששבוע אחרי הלידה היא בקושי זזה ובסיפור הנורא שקראנו בעיתון; "פתאום" אנחנו מתחרטות על כך שלא התמדנו ביוגה ובפילאטיס שאולי היו עושים את הלידה קלה יותר... פחדים סביב הלידה והכאב הכרוך בה הם טבעיים ומופיעים כמעט אצל כל אישה. עם זאת, כ-20% מהנשים יחוו פחדים אלו באופן משמעותי יותר וכ-6-10% מהנשים יאובחנו כלוקות ב'טוקופוביה' - פחד מלידה המתייחס למצב בו הלידה המתקרבת מעוררת חוויה עוצמתית של פחד או מצוקה, אשר פוגעת בתפקוד ובמקרים קיצוניים אף מביאה להמנעות מכניסה להריון או לבחירה בניתוח קיסרי.

הגורמים לפחד מלידה

חקר וזיהוי תופעת הפחד מלידה התפתח בעשורים האחרונים, כאשר מספר הניתוחים הקיסריים וההתערבויות הרפואיות בלידה הלך וגדל. חוקרים זיהו כי חלק ניכר מהתערבויות אלו לא נבעו ממצבה הרפואי של היולדת אלא מגורמים פסיכולוגיים כעייפות או פחד.

הגורמים להתפתחות פחד מלידה אינם ידועים בוודאות אך מספר גישות הציעו הסברים מזוויות ראייה שונות אך לא סותרות.

גישה מרכזית מדגישה את השפעת התרבות על חווית הפחד, ומציעה כי האופן בו נתפסת ומיוצגת הלידה בתרבות משפיע על עוצמת הפחד המתעוררת בתגובה אליה. על פי תפיסה זו התרבות המערבית היא תרבות אשר משקיעה אנרגיות ומשאבים רבים במניעת כאב ולכן מחזקת את הפחד מסיטואציה הכרוכה בכאב בלתי נמנע כסיטואציית לידה. לראייה, מביאים התומכים בגישה זו את הפערים המשמעותיים הקיימים באחוז הנשים החוות פחד מלידה בתרבויות שונות: בעוד שבארה"ב 52% מהנשים דיווחו על פחדי לידה, מחקרים שנערכו בפינלנד ושוויצריה הצביעו על 10% ו-5%, בהתאמה. יחד עם זאת, יש לציין כי מחקרים אלו הגדירו ומדדו באופנים שונים את חווית הפחד, כך שייתכן ותוצאות אלו אינן מדוייקות.

גורמים פסיכו-סוציאליים נמצאו משמעותיים גם הם ביצירת פחד מלידה: נשים צעירות, ללא רשת תמיכה חברתית, בעלות קשיים כלכליים וזוגיים ו/או כאלו המתמודדות עם אירועי חיים מלחיצים רבים ביום-יום מצויות בסיכון גבוה להתפתחות פחד לידה. כמו כן, נשים אשר מגדירות את מצבן הרפואי כבלתי תקין או דואגות למצבו הרפואי של התינוק נמצאות אף הן בסיכון מוגבר לפיתוח פחד לידה.

גישה נוספת רואה את פחד הלידה כנובע מגורמים אישיותיים ורגשיים. באופן לא מפתיע, מחקרים מצביעים על כך שנשים בעלות נטייה כללית לדאגנות או חרדות הן בעלות סיכוי גבוה יותר לפתח פחדים משמעותיים מהלידה. כמו כן, פחד לידה עלול להתקיים כאשר סיטואציית הלידה מעוררת חוויה של חוסר שליטה ודאגה בנוגע ליכולות הגופניות, לאפשרות לקבל החלטות הנוגעות ללידה וליכולת לתפקד באופן תקין במהלך הלידה. גם קונפליקטים לגבי הלידה והאמהות, או חששות מוגברים של האישה מתפקודה כאם עשויים להתבטא בפחד לידה.

מה עושים?

פחד מלידה עלול להפוך את חווית ההריון והלידה לקשים יותר ולמנוע חלק משמעותי מחוויות החיבור, ההנאה וההתרגשות הנלוות להם בדרך כלל. למזלנו, קיימות מספר דרכים המסייעות בהפחתת הפחד באופן משמעותי.

• מחזקים את תחושת השליטה: כאמור, לידה היא חוויה שיש בה היבט משמעותי של היעדר שליטה אשר בחלק גדול מהמקרים מגביר את הפחד. לכן, כדאי לחזק את חווית השליטה על ידי הכנה ורכישת מידע על תהליך הלידה, פרוצדורות רפואיות שגרתיות ולשעת חירום, משככי כאבים וכן הלאה באמצעות קריאה, קורס הכנה ללידה ו/או ביקור בחדר הלידה לפני הלידה עצמה.

• יצירת קשר עם צוות בית החולים: מחקרים מצביעים על כך שנשים שחוו את הצוות המטפל כתומך ואמין חוו את הלידה כקלה יותר. לכן, מומלץ ליצור קשר חיובי ונעים עם הצוות, ולהנחות גם את המלווים (חברה, אמא או בעל) לנהוג כך.

• בחירת מלווה מתאים: בחרי לך מלווה אשר את חשה שיוכל לתמוך בך ולסייע לך לפני ובמהלך הלידה - בעל, חברה, אמא או תומכת מקצועית. אל תתביישי לוותר על ליווי של אנשים, קרובים ככל שיהיו, שאת חשה שילחיצו אותך או יקשו עלייך. בנוסף, כדאי לערוך מראש תיאום ציפיות עם בן זוגך לגבי נוכחותו בלידה, כדי למנוע "הפתעות" ואי נעימויות ביום הלידה עצמה.

• שימי לב מה מתאים לך: נשים שונות מגיבות באופנים שונים לחשיפה למידע, לסיפורי לידה של נשים אחרות ולקריאה בפורומים - העיסוק מראש בלידה מביא להקלה משמעותית אצל חלק מהנשים ואצל אחרות יוצר לחץ מוגבר. לכן, גם אם את מקבלת המלצות "בדוקות" - שימי לב מה משפיע עלייך ובאיזה אופן ובכלל - מה מתאים לך.

• מתי כדאי לפנות לטיפול? כאשר רמת החרדה גבוהה ומביאה לדכדוך או דיכאון כלשהו, סיוטים, היעדר הנאה מההריון, מחשבות על ניתוח קיסרי (שלא מסיבות רפואיות), אשמה ואכזבה עצמית - כדאי להיעזר בטיפול. פסיכותרפיה כגון טיפול קצר וממוקד בפורמט של טיפול קוגניטיבי התנהגותי או טיפול פסיכודינמי יכולה לסייע הן ברכישת טכניקות הרגעה עצמית ושליטה בחרדה והן בזיהוי קונפליקטים וחששות הנוגעים למשמעות הלידה כפגיעה בזוגיות, פחד מהורות ועוד.


מקורות

Childbirth fear, anxiety, fatigue, and sleep deprivation in pregnant women, Hall, Wendy A.; Hauck, Yvonne L.; Carty, Elaine M.; Hutton, Eileen K.; Fenwick, Jennifer; Stoll, Kathrin. Journal of Obstetric, Gynecologic, & Neonatal Nursing: Clinical Scholarship for the Care of Women, Childbearing Families, & Newborns, Vol 38(5), Sep-Oct 2009, 567-576

Pre- and postpartum levels of childbirth fear and the relationship to birth outcomes in a cohort of Australian women. Fenwick, Jennifer; Gamble, Jenny; Nathan, Elizabeth; Bayes, Sara; Hauck, Yvonne. Journal of Clinical Nursing, Vol 18(5), Mar 2009, 667-677

אנשי מקצוע בתחום

פסיכותרפיה

עוד מאמרים שיעניינו אותך