חיפוש

דיכאון החורף

דיכאון החורף

פורסם על ידי צוות בטיפולנט

עם הנרות הראשונים של חנוכה מגיע אלינו גם החורף ואיתו, אצל כחמישית מהאוכלוסייה (אחד מכל 20 איש!), גם ירידה מסוימת במצב הרוח. מיעוט האור, הקור והנטייה לירידה בעשייה והפעלתנות מביאים במקרים רבים גם לתחושות דכדוך ובמקרים קיצוניים יותר- דיכאון חורף שהנו מצב קליני. בין אם אתם סובלים ממצב של דיכאון חורף ובין אם אתם מתמודדים רק עם דכדוך קל- איך עוברים את החורף בשלום? החדשות הטובות: אנחנו לא סקנדינביה

מהו דיכאון חורף?

רבים מאתנו חווים בחורף ירידה מסוימת במצב הרוח וברמת הפעילות, אך כ-6% מהאוכלוסייה יחוו מצוקה ופגיעה משמעותית בתפקוד המגיעה לכדי דיכאון חורף. דיכאון חורף הוא שמו הלא רשמי של הדיכאון העונתי: דיכאון אשר נוטה להופיע שוב ושוב במהלך עונה מסוימת (בדרך כלל חורף), ולדעוך עם חלוף העונה. דיכאון חורף, בדומה לסוגי דיכאון נוספים, מאופיין לא רק בירידה משמעותית במצב הרוח אלא גם בפגיעה בדפוסי השינה והאכילה, ירידה בריכוז ובעניין, אובדן הנאה, פגיעה בערך העצמי ובתחושות ייאוש ולעיתים אף מחשבות אובדניות.

מהן הסיבות להופעת דיכאון חורף?

הסיבות להופעת דיכאון חורף נראות ברורות ביותר ל"אנשי הקיץ" המבינים היטב את הדכדוך הנלווה לחשכה, לקור ולהסתגרות בבית ומתחת לפוך. עם זאת, חוקרים אשר ניסו להבין באופן מעמיק יותר את הגורמים להופעת דיכאון חורף העלו השערות שונות. אחת ההשערות נוגעת לעלייה ברמות הורמון המלטונין האופיינית לתקופת החורף. הורמון זה מווסת את דפוסי השינה והערנות והשינויים החלים בו בתקופת החורף משבשים לעיתים את פעולתם של חומרים כימיים המופרשים במוח ומשפיעים על מצב הרוח, כסרוטונין ונוראדרנלין. תשומת לב נוספת ניתנה להשפעת מיעוט האור על מצב הרוח. חלק מהחוקרים טוענים כי דיכאון חורף מושפע ממיעוט האור ומצביעים על הפערים באחוזי דיכאון החורף באוכלוסייה בין מדינות הממוקמות באופן שונה ביחס לקו המשווה: בעוד שבישראל בעלת האופי הקיצי רק כ-1% מהאוכלוסייה יסבלו מדיכאון חורף, בסקנדינביה יסבלו ממנו כ-13% מהאוכלוסייה!

חשוב לציין כי על אף ההשפעות החורפיות, דיכאון חורף הוא בסופו של דבר סוג של דיכאון הנמנה על קבוצת הפרעות מצב רוח ועל כן הגורמים המרכזיים העומדים בבסיסו הם גנטיים, פסיכולוגיים וסביבתיים. בהתאם, הטיפול בדיכאון חורף דומה לטיפול בסוגי דיכאון אחרים.

אור, סוודר חם ו... טיפול פסיכולוגי: טיפול בדיכאון ודכדוך בחורף

אחד הקשיים האופייניים למצבי דיכאון חורף הוא התחושה ש"מה כבר יש לעשות- יגמר החורף ונחזור לחיים". אלא שדיכאון חורף, על אף שהוא נוטה לחלוף מעצמו ועל אף שבישראל החורף קצר וקל יחסית, ראוי להתייחסות רצינית הרבה יותר. קחו, לדוגמא, אדם אשר לוקה בדיכאון חורף ובמשך שלושה חודשים מרבה להיעדר ממקום עבודתו, מנתק קשרים חברתיים ומתרחק מאשתו וילדיו. במצב זה, גם כאשר החורף חולף, אותו אדם עשוי למצא את עצמו מנוע מקידום בעבודה, עם פגיעה ניכרת בערך העצמי ועם קשיים זוגיים ומשפחתיים אשר מגבירים את הסיכון לדיכאון וחוזר חלילה.

בהתאם, מומלץ על טיפול בדיכאון במצב זה בדומה למצבי דיכאון אחרים, באמצעות פסיכותרפיה הכוללת טיפולי דיכאון שונים. הטיפול יאפשר לזהות דפוסי חשיבה, התנהגות ומערכות יחסים אשר עומדים בבסיס הדיכאון. במקביל, במידת הצורך ניתן להוסיף לטיפול גם טיפול תרופתי באמצעות נוגדי דיכאון אשר מביאים להקלה מהירה יחסית. תרופות אלו ניתנות במסגרת ייעוץ פסיכיאטרי עם רופא מומחה. בהתאם להשערה לגבי תפקיד מיעוט האור בגרימת דיכאון חורף, נעשה שימוש בעבר בפוטותרפיה- חשיפה מלאכותית לאור במשך שעות- אך כיום טיפול זה שנוי במחלוקת וניתן בעיקר במדינות בהן ישנה ירידה דרמטית במידת החשיפה לאור טבעי.

מה אפשר לעשות בכל זאת?

  • מלבד לטיפולים פסיכולוגיים ותרופתיים, ניתן לנקוט מספר אמצעים להפחתת הסיכון להתפתחות דיכאון חורף ולשיפור מצב הרוח.
  • שמירה על רמת הפעילות- נכון שהפוך והתנור קוראים לך, אבל חשוב להקפיד על שמירת שגרת חיים פעילה ואקטיבית אשר מפחיתה תחושות שעמום, בדידות וחוסר טעם.
  • פעילות ספורטיבית- פעילות ספורטיבית נמצאה בעשרות מחקרים כתורמת לשיפור מצב הרוח אך בחורף, כאשר הנטייה לירידה בפעילות גוברת ממילא- המלצה זו חיונית במיוחד.
  • פעילות חברתית- בדידות היא גורם מרכזי ביצירת דיכאון ובהתאם, חשוב לא רק להקפיד על קיום פעילות סדירה אלא גם על קיום שגרה של פעילות חברתית ושמירה על מערכות היחסים.
  • חשיפה לאור- גם אם בישראל מיעוט האור אינו הגורם המרכזי לדיכאון, שעות האור המועטות עדיין משפיעות על מצב הרוח ולכן מומלץ להיחשף לאור ולשהות מחוץ לבית בשעות הבוקר והצהריים.
  • הקפדה על תפריט תזונה- מי מאתנו לא מכיר את הצורך החורפי המוגבר ב"נשנוש" ובמאכלים "כבדים" וחמים? צורך זה הוא צורך ביולוגי המהווה תגובה לשינויי מזג האוויר, וחשוב לבנות תפריט תזונתי שיענה עליו אך לא ילווה בעלייה דרסטית במשקל- סימפטום חורפי אשר מוכר לרבים מאיתנו.

אנשי מקצוע בתחום

טיפול פסיכולוגי

עוד מאמרים שיעניינו אותך