תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

למה ישנם אנשים שלא נהנים ממוזיקה?

למה ישנם אנשים שלא נהנים ממוזיקה?

צוות בטיפולנט

על-אף כי ההנאה ממוזיקה נחשבת לתכונה אנושית אוניברסלית, מסתבר שלא כך הדבר. בשנים האחרונות, חוקרים הצליחו לאפיין הפרעה ייחודית בשם "אנהדוניה מוזיקלית", אשר הסובלים ממנה אינם מסוגלים לחוות הנאה ממוזיקה. משוער כי 3 עד 5 אחוזים מהאוכלוסייה סובלים מהפרעה זו, בגינה הם אינם סולדים מסוג מוזיקה כזה או אחר, אלא מוצאים את ההאזנה למוזיקה בכללותה כחוויה לא נעימה ואף לעיתים, בלתי-נסבלת. 

מחקר שהתפרסם בספטמבר 2016 הציע הסבר מעניין לכך. החוקרים השמיעו לאנשים מוזיקה בזמן ששהו בסורק המודד את הפעילות המוחית בזמן אמת, ובחנו את תגובתם. נמצא כי מערכת התגמול במוח, שהינה אחראית על היכולת שלנו לחוות הנאה, הייתה פעילה פחות אצל נבדקים מסוימים, אשר גם העידו בפני החוקרים כי אינם נהנים כלל מהאזנה למוזיקה. במחקר שוער כי הסובלים מהפרעה זו בהחלט מסוגלים לחוות הנאה מפעילויות רבות אחרות, וכי לא מדובר בתפקוד לקוי של המערכות המוחיות. לכן, בדקו החוקרים גם את התגובה המוחית שלהם בעת ששיחקו במשחקי מחשב, וזו אכן נמצאה תקינה לגמרי, מה שהעיד כי הם חווים הנאה רבה.

אנשים רבים החווים אנהדוניה למוזיקה מעידים כי הם סובלים מסטיגמה חברתית, לפיה יש להם פשוט "טעם רע" במוזיקה, או שהם אינם מבינים את איכותה. ממצאי המחקר מציעים לנו לזכור כי אנשים שונים חווים אחרת את העולם, וכי מה שמסב לנו הנאה רבה – עשוי להיות מאוד לא נעים לאדם אחר, ולהפך. 

מקורות

Martínez-Molina, N., Mas-Herrero, E., Rodríguez-Fornells, A., Zatorre, R. J., & Marco-Pallarés, J. (2016). Neural correlates of specific musical anhedonia. Proceedings of the National Academy of Sciences, 201611211

תחומי מומחיות:
בדיקת שמיעה ,טיפול נפשי

אנשי מקצוע בתחום

טיפול נפשי

עוד מאמרים שיעניינו אותך