תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

לקבל את החיים בחזרה: למה חשוב שנכיר את הפסיכולוגיה השיקומית?

לקבל את החיים בחזרה: למה חשוב שנכיר את הפסיכולוגיה השיקומית?

מור בר

אירועי חיים קשים, כמו פציעה ומחלה, מציבים בפני האדם והסובבים אותו אתגרים לא פשוטים. שוחחנו עם הפסיכולוגית השיקומית ד"ר נעמי גבע, על מנת להבין איך מתחילים לשקם את הגוף ואת הנפש.

פסיכולוגיים שיקומיים מכירים את הגוף לא פחות טוב מאשר את הנפש

פסיכולוג שיקומי מתמחה בסיוע לאנשים הסובלים מקשיים נפשיים ותפקודיים על רקע של נכות או מוגבלות גופנית. ההפרעות בהם מתמחים המטפלים הן רבות ומגוונות, וביניהן חולים לאחר תאונות או פציעות קשות, אנשים הסובלים ממחלות כרוניות (למשל, סוכרת וקשיים נוירולוגים לאחר אירוע מוחי), התמודדות עם טראומה ואובדן וכן לקויות מולדות (למשל, פיגור ואוטיזם). פסיכולוגיה שיקומית נותנת מענה למטופלים בכל גיל, מינקות ועד זקנה.

משך הטיפול משתנה בהתאם לקשיים עמם הגיע המטופל ולמטרות שהיה רוצה להשיג בתהליך. הטיפול עשוי לאורך פגישות ספורות, באם מדובר בהתערבות נקודתית, ויכול להימשך גם שנים ארוכות, למטופלים הזקוקים לליווי מתמשך וצמוד במהלך תקופות שונות בחייהם.

בתגובה לשאלה האם כל אדם עם מוגבלות או נכות צריך לפנות לטיפול פסיכולוגי, ענתה ד"ר גבע כי מניסיונה האישי, ליווי של איש מקצוע עשוי להקל מאוד על כל מי שמתמודד עם תהליך של הסתגלות מחודשת לחיים בצל מצב רפואי מורכב. כיום מועסקים פסיכולוגים שיקומיים במרבית בתי-החולים והמוסדות השיקומיים, ומהווים חלק אינטגרלי מהצוות הרפואי, תוך שהם מלווים את המטופל כבר מהימים הראשונים לאשפוז. ניתן ורצוי לפנות לקבלת טיפול בכל שלב בו המטופל חש מצוקה, או מתמודד עם קשיים נפשיים וקוגניטיביים בולטים, ובניהם דיכאון, חרדה, פוסט-טראומה, התפרצויות זעם, בעיות בזיכרון, הפרעות קשב, אי שיתוף-פעולה עם הצוות הרפואי, ועוד.

המטרה המרכזית היא ללוות את המטופל בחזרה לתפקוד עצמאי ככל האפשר, אך גם לעזור לו להשלים עם הקשיים והמגבלות של הגוף

מטרת הטיפול, לפי ד"ר גבע, הינה ללוות את החולה בתהליך השיקום, המכוון להחזרת החיים לסדרם והגעה לתפקוד עצמאי ככל האפשר, בכל תחומי החיים. עם זאת, מטרות הטיפול משתנות בהתאם לכוחות המטופל ולמה שהוא מבקש להשיג בטיפול. תפקידו של המטפל הוא להקשיב ולייעץ, אך גם להתערב באופן אקטיבי מחוץ לחדר הטיפולים. למשל, יוכל המטפל להתלוות לחולה אל מקום עבודתו, זאת בכדי לזהות קשיים שעלולים לעכב אותו מלהשתלב בחזרה בחייו המקצועיים. כמו-כן, מושם דגש חשוב על היכולת של המטופל להבין את שאירע לו ולקבל את הנכות.

לפי התפיסה של הפסיכולוגיה השיקומית, יש חשיבות להפרדה בין נכות למוגבלות. הנכות היא הממד הפיזי של הפגיעה ונמדדת באחוזים, בהתאם להיקף הפגיעה ולהשלכות הגופניות שלה. לעומת זאת, מוגבלות היא החוויה הסובייקטיבית של המטופל – באיזה אופן חווה החולה את הנכות הגופנית שלו כמגבילה את התנהלותו ומשבשת את חייו. לדוגמא, מתארת ד"ר גבע כי אדם יכול להיות קטוע רגליים, אך אין זה יפריע לו לעבוד במשרה בכירה ולהשתתף בתחרויות כדור-עף. במקרה כזה, מדובר באדם עם נכות קשה - אך המוגבלות שלו קלה מאוד. לעומת זאת, יכול להיות אדם אשר מחלים משבר בכף היד, אך מרגיש כי אינו מסוגל לצאת מהבית. לכן, נתייחס בטיפול לשלל גורמים התורמים למוגבלות, וביניהם מבנה האישיות, מוטיבציה, מודעות וכן תמיכה מהסביבה.

התהליך השיקומי הוא דינאמי ורב-מקצועי, ומעמיד את המטפלים לא פעם בפני אתגרים לא קלים. כך למשל, נפגוש לעיתים מצבים רפואיים ייחודיים, המגבילים את היכולת של המטופל לתקשר באופן מילולי. במקרים שכאלה, הפסיכולוג השיקומי ייעזר בדרכים מגוונות של תקשורת חלופית, ובניהן שימוש בתמונות, משחק, מחשב, סימני ידיים ואף במצמוצי עיניים. לעיתים, יבחר המטפל לעבוד גם עם משפחתו של החולה, יחד או בנפרד, זאת בכדי לסייע לסובבים להבין אותו טוב יותר, תוך שהוא משמש מעין "מתורגמן" של שני הצדדים.

מטופלים צריכים לדעת שיש להם זכות לדרוש מקופת החולים טיפול של פסיכולוג שיקומי המתמחה במצב הרפואי הספציפי עמו הם מתמודדים

כיום ישנם בארץ כ-350 פסיכולוגים שיקומיים, המתמחים במגוון רחב מאוד של תחומים, ועובדים במסגרות הציבוריות וכן בקליניקות ובמוסדות פרטיים. פסיכולוג שיקומי הוא מי שסיים לימודי תואר שני (לימודי מוסמך) בפסיכולוגיה במגמה שיקומית, עבר התמחות במוסד מוכר ועמד בבחינה מטעם משרד הבריאות לקבלת תואר מומחה. ד"ר גבע מדגישה כי כל אדם שזקוק לטיפול נפשי, גם לאחר שסיים את תקופת האשפוז בבית החולים, זכאי לדרוש מקופת החולים בה הוא חבר לקבל טיפול פסיכולוגי שיקומי, שהינו חלק מסל הבריאות.

על המרואיינת – ד"ר נעמי גבע

ד"ר נעמי גבע היא פסיכולוגית ומדריכה שיקומית, קלינית, רפואית ונוירו-פסיכולוגית בכירה. עד לאחרונה, שימשה כמנהלת השירות הפסיכולוגי בבית החולים לוינשטיין. תחומי מומחיות: טיפול בכל סוגי הבעיות הנפשיות במבוגרים בגישות דינמיות, ABT והגל החדש כולל טיפול זוגי, במצבי משבר אבל אבדן שכול ואחרי מחלות ותאונות ,פגיעות ומחלות גופניות ומוחיות, בעיות קוגניטיביות, טיפול בגיל השלישי אבחון נוירופסיכולוגי ופסיכודינמי הדרכה ומתן חוות דעת משפטיות.

על המראיינת - מור בר

מור בר היא מתמחה בפסיכולוגיה קלינית בחטיבה הפסיכיאטרית של ביה"ח שיבא, תל-השומר, וכן דוקטורנטית באוניברסיטת תל-אביב. מחקרה מתמקד בניתוח יעילות הפסיכותרפיה הפסיכואנליטית באמצעות כלים סטטיסטיים מתקדמים מעולם למידת המכונה. מור שימשה כמנהלת התוכן המדעי של פורטל בטיפולנט בשנים 2017-2019.

אנשי מקצוע בתחום

התמודדות נפשית עם מחלה

עוד מאמרים שיעניינו אותך