תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

כיצד המשקל שלך משפיע על סיכוייך למצוא עבודה?

כיצד המשקל שלך משפיע על סיכוייך למצוא עבודה?

צוות בטיפולנט

מספר קילוגרמים עודפים עלולים לפגוע בסיכויה של אישה בשוק העבודה – כך עולה ממחקר שהתפרסם בספטמבר האחרון.

החוקרים הראו לנבדקים 120 תמונות של ארבעה גברים וארבע נשים שהוצגו כמועמדים לעבודה, וביקשו מהם לדרג את מידת התאמתם לעבודות הדורשות מפגש פנים מול פנים עם לקוחות, כגון סוכן מכירות או מלצר, או עבודות שאינן דורשות מפגש כזה כגון עובד מחסן או עוזר מטבח.

החוקרים שינו את התמונות באופן דיגיטלי (באמצעות תוכנה לעריכת תמונות) בכדי להראות את אותם מועמדים רק במשקל שונה, כאשר בכל הגרסאות כולם נותרו בריאים ובטווח תקין של מסת גוף.

המשתתפים דירגו את הגרסאות השמנות של האנשים בתמונות כפחות מתאימות לכל סוגי העבודות, למרות היותם אנשים אלו, גם בגרסאות היותר שמנות, בריאים ובטווח תקין של מסת גוף.

תוצאות המחקר העידו כי נשים סובלות מאפליה גדולה יותר, על סמך עודף משקל, בהשוואה לגברים. ההבדל גדל אף יותר כאשר דרישות העבודה כללו שירות פנים מול פנים של לקוחות, זאת לעומת עבודה שאיננה דורשת מפגש עם לקוחות.

מתוצאות מחקר זה ניתן לראות כי בחברה המערבית מתקיימת כיום אפליה על סמך משקל ומין, המשפיעה בעיקר על נשים מלאות ושמנות.

רוצים להימנע מאפליה על סמך מין ומשקל? כך תעשו זאת

חשוב לדעת כי לפי מחקרים שונים בתחום הפסיכולוגיה, אפליה שכזו יכולה להתקיים גם באופן לא מודע על ידי המעסיק, גם אם הוא אינו מאמין כלל שהוא מעדיף להעסיק אנשים רזים ובעיקר נשים רזות. זאת בשל ההשפעה הלא מודעת של סטנדרטים חברתיים, גם אם באופן מודע אנו לא מזדהים עמם ואפילו אם אנו חלק מהקבוצה המופלית (במקרה זה למשל אם מדובר במעסיקה אישה מלאה – עדיין היא עלולה להפלות אנשים מלאים אחרים ובמיוחד נשים).

מתוך כך, בכל תהליך של מיון עובדים, חשוב להיות מודעים לכך שבשל תפיסת היופי והבריאות המונחלות במערב, רובנו מחזיקים בעמדות המפלות אנשים שמנים ובעיקר נשים מלאות ושמנות.

על כן, יש לבצע תיקון מחשבתי באופן מודע, גם אם איננו מאמינים שאנו עלולים לבצע אפליה שכזו. יש לנסות לדמיין ולחשוב בצורה פעילה כיצד היינו מעריכים את המרואיין/ת אם היו שוקלים פחות ו/או המגדר שלהם היה שונה.

מקור

Nickson, D., Timming, A. R., Re, D., & Perrett, D. I. (2016). Subtle Increases in BMI within a Healthy Weight Range Still Reduce Womens Employment Chances in the Service Sector. PloS one, 11(9).

אנשי מקצוע בתחום

הכנה לראיון עבודה

עוד מאמרים שיעניינו אותך