תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

מה קשור? הפרעת קשב וריכוז, חרדה, ומה שביניהן

מה קשור? הפרעת קשב וריכוז, חרדה, ומה שביניהן

צוות בטיפולנט

האם אתם חשים חרדים, עד כדי כך שאתם מתקשים להתרכז? האם הקושי שלכם להתרכז מעורר בכם לפעמים חרדה? מגפת הקורונה, אשר הביאה עמה דאגות נוספות, חששות חדשים, ופגישות Zoom אשר קשה להתרכז בהן לאורך זמן, עוררה באנשים רבים את השאלה – האם אני סובל מהפרעת קשב וריכוז? מחרדה? ואולי משתיהן?

מחקרים רבים הראו כי השילוב בין חרדה לבין הפרעת קשב וריכוז הוא די נפוץ. מוערך כי בין 15% ל-35% מהאנשים המאובחנים עם הפרעת קשב וריכוז סובלים גם מהפרעת חרדה. בכתבה זו נסקור את הקשר בין הפרעת קשב וריכוז לבין חרדה, ונבחן את הדרכים לטיפול בהן.

מהי הפרעת קשב וריכוז?

הפרעות קשב וריכוז (ADHD) מתבטאות, כשמן, בקשיים ביכולות הקשב והריכוז. אנשים המאובחנים עם הפרעות קשב וריכוז מתקשים למשל להתרכז בגירוי ספציפי לאורך זמן, ונוטים יותר להסחות דעת. לעיתים, מופיעה התנהגות חולמנית ומפוזרת, הכוללת גם קשיים בהתארגנות ובניהול זמנים. כאשר הפרעת קשב וריכוז כוללת היפראקטיביות, ניתן להבחין במרץ רב ואי שקט, אשר עשויים להיות מלווים באימפולסיביות ולעיתים גם בהתפרצויות זעם ובתנודתיות רגשית.

מה הקשר לחרדה?

כאמור, השילוב בין הפרעות קשב וריכוז לחרדה נפוץ למדי, וקיימות מספר השערות לגבי הקשר בין השתיים. ראשית, יש הטוענים כי הן הפרעות קשב וריכוז והן חרדה קשורות באותם מנגנונים מוחיים. כך, בשתי ההפרעות ישנה תת פעילות של אזורים פרה-פרונטליים במוח, אשר אחראים בין היתר על יכולות ריכוז, זיכרון, וויסות התנהגות ורגשות.

שנית, יש המשערים כי החרדה מהווה תוצר של ההתמודדות המתמשכת עם אתגריהן של הפרעות קשב וריכוז. לדוגמה, אלו המתמודדים עם הפרעות קשב וריכוז המשלבות היפראקטיביות לעיתים נתקלים בקשיי תפקוד במסגרת בית הספר (למשל ביחסים עם המורים ובקשרים עם קבוצת השווים). התסכולים והחיכוכים במסגרות הללו עלולים לגרום להתפתחות של חרדה חברתית המאופיינת בחשש רב והימנעות מסיטואציות חברתיות.

כמו כן, במצב שבו הפרעות קשב וריכוז מתקיימות לצד חרדה, עשויה להופיע החמרה בסימפטומים של הפרעת הקשב והריכוז, היות שהחרדה מייצרת מחשבות ורגשות אשר מקשים להתפנות ולהתרכז במשימות שמולנו. קרה לכם פעם כי דאגתם כל כך לגבי דבר מסוים, עד כדי שלא הצלחתם להתרכז בשום דבר אחר? עבור אנשים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז וחרדה, זהו מצב כמעט יום-יומי. לכן, כאשר קיים חשד למצב משולב של הפרעות קשב וריכוז וחרדה חשוב לפנות לאבחון ולטיפול מתאים.

כיצד ניתן לדעת אם אני סובל משתי ההפרעות?

אבחון הפרעות קשב וריכוז מתבצע במסגרת ייעוץ פסיכיאטרי או נוירולוגי, ולעיתים משלב גם אבחון פסיכולוגי המתבצע על ידי פסיכולוג בעל הכשרה מתאימה. אם אתם חוששים כי אתם סובלים משילוב בין הפרעת קשב וריכוז לבין חרדה, האבחון יאפשר לברר את הסימפטומים שאתם חווים, ולבאר את הקשר בין שתי ההפרעות. למשל, האבחון יסייע לענות על השאלה האם החרדה קיימת כתוצאה מהתמודדות עם הפרעות קשב וריכוז או כתופעה בפני עצמה?

כיצד ניתן לטפל?

מסקנות האבחון הפסיכולוגי יסייעו לייצר את הטיפול המתאים ביותר עבורכם. לדוגמה, אם אובחנה הפרעת חרדה אשר נובעת מקשיי קשב וריכוז, טיפול בהפרעת הקשב והריכוז יוביל להקלה בחרדה (לרוב, בעזרת טיפול תרופתי). לעומת זאת, אם החרדה לא נובעת מהפרעת הקשב והריכוז אלא מתקיימת במקביל אליה, יתכן כי ישנו צורך לטפל בחרדה באופן ישיר. באם נחוץ טיפול ישיר בחרדה, ניתן להיעזר בפסיכותרפיה כגון טיפול CBT או טיפול דינאמי לסוגיו. כמו כן, כאשר מטפלים בהפרעות קשב וריכוז לעיתים מומלץ להיעזר גם בריפוי בעיסוק, המסייע בייחוד לחיזוק כישורי התארגנות ולמידה.

מקורות

https://www.psychologytoday.com/us/blog/rethinking-adult-adhd/202112/adult-adhd-and-anxiety

https://www.psychologytoday.com/us/blog/own-your-present/202107/concentration-problems-distinguishing-between-anxiety-and-adhd

אנשי מקצוע בתחום

הפרעות קשב וריכוז - ADHD

עוד מאמרים שיעניינו אותך